pátek 19. ledna 2024

Zimní slunce

Každý pátek si lámu hlavu s víkendovým jídelníčkem. Z rodiny nic použitelného nedostanu, a tak nezbývá než popřemýšlet sama. O svátcích jsem chtěla péct tento vánoční strom, jenže se na něj nedostalo. Rodině moc chutnal, ale péct v lednu vánoční strom? To je jako objevit ve skříni zapomenutý dárek. Slunečních paprsků v minulém mrazivém týdnu bylo dost, tak to bude zimní slunce. Vypadá to složitě, ale opak je pravdou. Chutnalo moc, zapadlo dřív, než stačilo vychladnout.  



Kynuté zimní slunce


300 ml mléka
200 ml oleje
500 g hladké mouky
2 PL cukru
1 ČL soli, ale klidně přisolte
1 kostka droždí

rajčatová omáčka na pizzu 
šunka
Gouda nebo podobný sýr
sůl, slunečnicová a sezamová semínka
vejce na potření

Univerzální těsto připraví domácí pekárna, nakyne moc pěkně a dobře se s ním pracuje. Na pečící papír si nakreslím kruh o průměru asi 30 cm. Mně v tom pomohl skleněný poklop, můžete použít mísu či koláčovou formu.




Potom na pomoučeném vále těsto krátce propracuji a rozdělím na dvě stejné části. Jednu přenesu na papír a rozválím na kruh podle šablony. Okraj potřu rozšlehaným vejcem. Do středu kruhu přijde rajčatová omáčka, plátky šunky a sýra. 




Na vále si rozválím a poklopem "vyříznu" druhou placku a pomocí válečku přenesu na tu první. Přimáčknu okraje k sobě. Doprostřed položím hrnek nebo něco podobného a těsto ostrým nožem rozříznu na čtvrtiny. Ty potom rozříznu na polovinu a ty pak ještě na dvě části. Každá čtvrtina tak bude mít čtyři paprsky.




A jdu motat. Každý paprsek otočím 3-4x, všechny ve stejném směru. 




Hrnek dám pryč a slunce pomažu rozšlehaným vajíčkem, střed vyplním slunečnicovými semínky, paprsky posypu sezamovými a celé ještě osolím. 




V tuto chvíli zapínám troubu na 190˚C a než se nahřeje, slunce ještě trochu nakyne. Peču asi 30 - 40 minut dozlatova. Strávníci si, po lehkém vychladnutí, trhají paprsky a ten největší hladovec dostane střed 😉.







A jen tak mimochodemU nás vede tato varianta, ale fantazii se meze nekladou a dejte to, co máte rádi, třeba pesto s parmezánem, sýr s česnekem, nebo něco sladkého? 

Jednou jsem měla u tohoto těsta komentář, že se někomu nepovedlo. Přemýšlela jsem, čím by to mohlo být, ale nevím... mně se povede vždycky. Je to univerzální těsto na slané i sladké. Klidně by se mohlo dát míň droždí, stačilo by na toto množství mouky 3/4 kostičky. A víc přisolit. Důležité je hlídat si množství ingrediencí a na nic nezapomenout. 


17 komentářů:

  1. Jituško, slunce je poslední dobou nedostatkové zboží a tohle nejen září, ale ještě se dá sníst!
    Už dlouho ho chci taky vyzkoušet, ještě na něj nedošlo... Ale láká mě to moc, úplně vidím ten stůl, kdy se mi děti (haha, no pořád to jsou děti), rvou o paprsky. Taková představa idylické večeře se sklenkou bílého a povídáním, co se za týden událo...
    Děkuji za tu krásnou vidinu a přeji příjemný den i celý víkend, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, je ještě tolik věcí, které chci zkusit a jednou na ně i dojde. Jako na tohle slunce. Pečivo s twistry u nás je vždy vítané a máš pravdu, že když se u takovéto večeře sejde rodina a probereme minulý týden, je to nej...
      Přeji ti pěkný nedělní večer i nový týden. Jitka

      Vymazat
  2. Vlasta z blogu kudy-kam má teď uveřejněné něco podobného. Já se na takové slunce chystám až se bude konat nějaká slezina na zahradě u syna. Pro nás dva by to bylo skoro dost.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, jo to jsem se pěkně sešly. Blog nesleduji, tak jsem to ani nevěděla. Paní má jiné těsto i náplň, tak můžeš porovnat, co bude chutnat víc. U nás zmizelo ve třech strávnících za chvilku. Ale je fakt, že kluk jí za dva :o)
      Měj pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. ty jsi pekla slunce, já vločku ;-) sladkou, protože mi zbyl pytlík lískových oříšku a měla jsem strach, že žluknou.... ;-) úplně to vidím, ve čtvrtek se ptám, co budeme vařit o víkendu? je to jedno, jíme všechno... pak se zeptám v práci, co bude kdo jíst... a pak nakonec něco vymyslíme.... tak krásný víkend... co budeš vařit? ;-) Eva

    P.S. u nás bude to vlámské hovězí podle tvého blogu.... pst....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, vidím, že konec týdne je všude stejný :o) Doufám, že se vše povedlo a chutnalo.
      Zdraví Jitka

      Vymazat
  5. Úžasné slané slunce.Výborný nápad.
    Jituško,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  6. Zimní slunce vypadá báječně a určitě i tak chutná.
    Přeji krásný víkend. Eva

    OdpovědětVymazat
  7. Jitko, vypadá to moc hezky. Jako náplň mne ještě napadá šunka+niva - dělám tuhle kombinaci do šneků z listového těsta, je taková sympaticky výrazná.
    Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, s nivou by to byla výborná. Jen ji u nás jím jen já, a tak to vyhrává většinou gouda.
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Já pekla tvou tříkrálovou korunu. Byla výborná a nadchnul mě ten krém. Jen jsem neměla doma příslušné věci na posypání tak jsem na ní sýpla třtinový cukr a ořechy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, tak to je super. Jsem ráda, že se povedlo a chutnalo. Sypat můžeš čímkoliv, co je doma. Když se ke krému přidá máslo, dá se s ním i dobře zdobit. J.

      Vymazat
  9. slunce vypadá moc hezky.. u nás dnes svítí...hezký víkend, Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Světlanko, děkuji. U nás dnes taky bylo slunečno a ty červánky... Pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.