úterý 23. ledna 2024

Peču s celou zemí chléb

Čas od času upeču domácí bochník chleba. Upéct chutný a vizuálně dokonalý chléb je pro mne něco jako pekařská maturita. Moc, ale opravdu moc mě mrzí, že děda, babička i taťka byli pekaři, kteří se pečením, nejen chleba, živili a už mně žádné rady nedají. Když to ještě šlo, neměla jsem zájem. Prostě k některým láskám musím zestárnout. 

Ve druhém kole Peče celá země se pekl chléb. Zaujalo mě jich hned několik, ale nejvíc jsem byla zvědavá na chléb plněný sýrem. A ten jsem o víkendu vyzkoušela a jak to dopadlo se dozvíte dál v příspěvku.

 

 

Plněný chléb Pull Apart Bread podle Kristýny

 

Těsto:
360 ml vody
40 ml slunečnicového oleje
60 g hladké žitné mouky
540 g hladké mouky
10 g soli
5 g krupicového cukru
7 g sušeného droždí

Náplň z ochuceného másla:
100 g rozpuštěného másla
3 větší stroužky česneku prolisované
2 PL provensálských bylinek
10 g soli
vše promíchat a spojit
 
400 g plátkového sýru - Gouda, Eidam, Čedar

Na rozdíl od soutěžící jsem přípravu těsta svěřila domácí pekárně a vše proběhlo bez problémů. Vykynuté těsto jsem na pomoučeném vále rozdělila na tři stejné díly a každý jsem vyválela na placku s co největší plochou velikosti velkého plechu. První placku jsem přenesla na plech s pečícím papírem, potřela ochuceným máslem a pokladla plátky sýru.



Přiklopila jsem druhou plackou a opakovala ochucené máslo a sýr. Třetí placka chléb uzavírala, tu jsem jen pomazala máslem a posypala semínky. Měla jsem lněná a sezam, ale pokud neposypete ničím, nic se nestane. 

 

 

Okraje jsem prsty k sobě přitlačila, aby se jednotlivé vrstvy spojily a hned pekla v troubě na 180˚C asi 30 minut. Upečený chléb jsem rozřízla na čtvrtiny a ty pak ještě na trojúhelníky. Na stůl jsem nesla ještě teplé. Do druhého dne zbyl jeden kousek a ten jsem synovi ohřála v mikrovlnce a také dobré.

 

 

Není to tak nadýchané jako třeba twisterové pečivo z kynutého těsta. Je to prostě chlebové těsto, které už je namazané máslem a obložené sýrem. Ke společné večeři je to příjemná změna.

 




A jen tak mimochodem: Minulý týden jsme zachytila na Seznam Médium článek týkající se této soutěže. Přečíst si jej můžete tady. Po přečtení jsem si říkala, jestli je ta ženská normální. Vinit soutěž o pečení z nadváhy celé Evropy mně přišlo vážně k smíchu. Podle tohoto vzorce bychom po shlédnutí všech těch kriminálních sérií, které všude běží, se měli účastnit akce Vraždí celá země? Napřed vadila Stardance, teď zase Peče celá země. Hlavní problém je asi v tom, že si soutěžící fandí, pomáhají si a chovají se k sobě slušně. Žádný sex a intriky. Kdo nechce, ať se na to nedívá a nepeče. Je to jeho svobodná volba. Žasnu nad potřebami některých z nás hledat na všem jen samá negativa a naprosto ke všemu se vyjadřovat. 


20 komentářů:

  1. Jitko, taky jsem si po přečtení článku, na který jsi dávala link, řekla - bože to mají lidi starosti (byť musím říci, že mi a oba komentátoři přijdou občas trošku teatrální a díblíkovití). A pokud jde o tu obezitu, tak na té mají vinu spíš průmyslové sladkosti než doma upečené moučníky (žádný soudný člověk si navíc doma každý týden nepeče třípatrové dorty s krémem).
    Já jsem o víkendu upekla náš oblíbený perník, protože jsem objevila ještě mouku na perníčky z nějakého Brand boxu a uznala, že by bylo vhodné ji spotřebovat.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, moderátoři to mají nejspíš tak určené. Na Slovensku to bylo ještě víc "vtipné" :o)
      Souhlasím, s tím, že doma peče každý běžné věci a nespráská sám celý plech buchet. Když vidím nákupní koše některých spoluobčanů u pokladen, tak už se ničemu nedivím.
      A vidíš, právě perník se může osladit medem nebo džemem, či Xylitolem a cukr není potřeba. Dá se přidat jabka nebo cuketa a děti mají určitě výživnější "sladkost". Ono je daleko jednodušší něco kritizovat.
      Zdravím tě. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, děkuji za další zajímavý recept, prověřený tebou a tudíž použitelný. Po sobotě mám chuť na nějaký slaný štrůdl, ty jsou u nás ve velké oblibě - v pátek přijede Adama, myslím, že večeře je jasná.
    Článek jsem nečetla, ale jak ho popisuješ, to je tedy demagogie velkého formátu. Kde na tyhle úvahy berou lidi čas, to nechápu...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, mě ty slané záviny taky bavily. A byly bez cukru :o)
      Já se v poslední době nestačím divit. Hlavně Facebook je studnice nápadů. Sotva třeba město něco udělá (ořeže přerostlé stromy, pokácí nemocnou vrbu, cokoliv) hned je k tomu milion komentářů, jak to všechno dělají špatně. Jsme národ odborníků nafšecko :o)
      Přeji ti pěkný večer a Adamovi dobrou chuť. Pa Jitka

      Vymazat
  3. Zajímavý recept,láká k vyzkoušení.Chleba si doma peču,ale už ne pravidelně.
    Na ten pořád nekoukám,ale vím,jak se někteří lidé staví ke všemu negativně,všechno kritizují.
    Už jsem si zakázala pod články komentáře číst.
    Jituško,hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já komentáře taky nečtu, na to nemám žaludek. Nějak se nám ta svoboda slova vymkla z ruky. Místo abychom se snažili někam se posunout, jen znepříjemňujeme ostatním život. Je to smutné.
      Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  4. Náhodou, já se každou sobotu těším, až se bude zase s celou zemí péct :) Na televizi moc nekoukám, ale tohle mě baví, už pro tu slušnost a jinakost, než podobné soutěže mívají. Přeji krásné dny! K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, no že jo? Já se na to taky těším. Je to spíš cukrářská soutěž než pekařská, spoustu věcí doma nikdy dělat nebudu, ale pořád lepší než se dívat na další a další vraždy.
      Pěkný zbytek ledna. Jitka

      Vymazat
  5. Zajímavý recept. Za zkoušku by stál. Na Peče celá země se moc nedívám, ale je k smíchu ten článek. Určitě to nikoho neponouká, aby každý den něco pekl.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, i kdyby jo, tak je to každého rozhodnutí. Paní i podle ostatních jejích článků je asi bojovnicí za BMI pokojové teploty.
      Přeji ti pěkný nadcházející víkend. Jitka

      Vymazat
  6. Víte Jitko, nepeču pravidelně, ale peču. Nedávám cukr, ale březový cukr, a rodina to také sní. Nechci kupovat cukrovinky s palmovým olejem a navíc hodně přeslazené řepným cukrem. Paní, co napsala ten článek, je nějaká divná. A že jí nevadí Hamburgry se smaženými hranolky a s smaženým karbenátkem či z KFC smažená křidélka s hranolky. Kdo chce, kouká na televizi, kdo nechce, tak nekouká. Kdo chce, zkusí něco upéct, kdo nechce, nepeče. Každého volba. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, já mám spoustu receptů na blogu s čekankovým sirupem nebo Xylitolem - březovým cukrem. Sladím vždy míň, než kolik je uvedeno v receptu. Dám si jeden kousek denně, necpu se k prasknutí. Sladkosti z obchodu kupujeme málo, a když tak kvalitní čokoládu. Dětem jsme občas povolili i fastfood. Jsme toho názoru, že pokud toho není moc a často, tak přivřeme oko. Prostě s rozumem.
      Mějte se hezky. Jitka

      Vymazat
  7. Odpovědi
    1. Světlanko, chce to začít s něčím jednodušším. Já jsem pekla chleba ve varné míse a povedl se vždycky. Zdraví Jitka

      Vymazat
  8. Vypadá zase báječně. Na chleba já si vůbec netroufám)))

    OdpovědětVymazat
  9. Jituško, já už teda moc nepeču. U třech dětí říkám, že už mám odpečeno, někdy jsem pekla o víkendu i čtyřikrát a koláče, buchty, nic jednoduchého, a všechno stačily sníst. Tenkrát mě to bavilo, dnes už ne. Chlebík vypadá krásně. Ten článek na odkaze jsem ani nepřečetla celý, takové bláboly, ale dnes je to celkem běžné, virtuálně se chce každý málo sebevědomý člověk zviditelnit. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, u nás je stále odbyt a baví mě to, tak peču něco skoro každý víkend. Ale naprosto ti rozumím. Mamka je taky ráda, když jí něco dovezu, sama sobě nic nepeče.
      Posílám pozdrav z Moravy. Jitka

      Vymazat
  10. Chlebový díl jsem neviděla, musím vyzkoušet tvůj recept a nakouknout na web, co tam ještě bylo. Díky za tip. Mně se v sobotu moc líbil závin s kozím sýrem.
    Ty debaty jestli takový pořad má být na veřejnoprávní televizi a co podporuje... nějak nedávám ten svět, kdy každý komentuje všechno... Opatruj se, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, chlebů chválili hned několik. Určitě vyzkouším i jiné. Slané záviny vypadaly moc dobře, já dělám jen špenátovo - sýrový.
      Taky tomu přestávám rozumět. Najednou všemu rozumí, komentují a napadají. Už to vypadá, že jsme národ Všeználků :o)
      Pěkný zbytek ledna. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.