pátek 24. prosince 2021

Kynutý vánoční strom

Náš vánoční strom už září z obývacího pokoje, ale než se u něho rodina sejde, napřed jsme zasedli k tomuto kynutému. Je to fajn sváteční večeře a kdy, když ne o Vánocích?




Kynutý vánoční strom


300 ml vlažného mléka
200 ml oleje
500 g hladké mouky
2 PL cukru
1 ČL soli
1 kostka droždí

rajčatová omáčka na pizzu nebo pesto
oregano
strouhaný sýr
sůl
vejce na potření

Těsto je univerzální, dá se použít na pizzu, plněné rohlíčky, na sladko i na slano.

Těsto připravila domácí pekárna a nebylo ani potřeba jej nechat kynout až do konce dvouhodinového programu. S těstem se moc dobře pracuje.

Potom jsem jej na pomoučeném vále vyválela do obdélníku a vykrojila trojúhelník. Dva boční trojúhelníky jsem přenesla na velký plech s pečícím papírem a spojila v podobný trojúhelník - byla to spodní strana vánočního stromu. 




Děti nemají rády pesto a tak jsem těsto po celé ploše potřela domácí omáčkou na pizzu.  Stačí plechovku krájených rajčat povařit, vydusit přebytečnou vodu, osolit, osladit a ochutit bylinkami, česnekem,... V nouzi by šel použít i kečup. Posypala jsem oreganem a sýrem. Přikryla jsem druhým trojúhelníkem. Krájecím kolečkem na pizzu (nebo rádýlkem či nožem) jsem vodorovně nakrájela proužky, uprostřed jsem nechala vcelku bez naříznutí - to bude kmen stromu. Proužky jsem stočila do vrtulky a položila zpět.


Hotový strom jsem potřela rozšlehaným vejcem a posypala solí. Ještě chvilku jsem jej nechala kynout a pak upekla do zlatova na 170˚C, trvalo to asi 40 minut. Nechala jsem lehce vychladnout, ozdobila zeleninovými ozdobami a volala rodinu k večeři.




A jen tak mimochodem: Pro sladkou variantu stačí potřít rozpuštěným máslem, pocákat tekutým medem a posypat skořicí. Kompletace stromu je stejná.

  

Přeji všem mým milým čtenářům krásné vánoční svátky, plné lásky, radosti, klidu, pohody a zdraví. 

Přesně takové, jaké si přejete a na jaké se těšíte.

 

22 komentářů:

  1. Milá Jitko,
    vždy si říkám, kurňa, ta ženská umí žít. Má oko, skvěle peče, nádherně se umí obléknout a tu zahradu, jakou má božskou. A přesně vím, že je to dřina, odříkání, zase dřina, ale ten výsledek, ten je vždy k sežrání. / je mi jasné, že mě vidíš, jak se plazím po čtyřech u vás na zahradě a okusuji tvé dokonalé záhony :) /
    Přeji příjemné svátky vánoční, pevné zdraví a těším se na další výsledky tvého snažení.
    Opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Simonko, moc tě zdravím a také ti přeji krásný zbytek roku, hlavně ve zdraví. Musím po pravdě napsat, že jsi mě tak potěšila. Jednak, že jsi se ozvala, protože vtipná dáma s duší rebelky nám teď v tom našem kyberprostoru chybí a jsi nenahraditelná. Druhak, že jeden si rád o sobě přečte taková milá slova.
      Doufám, že příští rok chytneš inspiraci a dáš o sobě vědět.
      Těším se ... Jitka

      Vymazat
  2. Tak to je parádní strom! A určitě i skvěle chutná...

    OdpovědětVymazat
  3. Jituš, já si říkám, na co ještě nepřijdeš a nevymyslíš. Přijde mi to úžasný nápad. Požehnané Vánoce přeji. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, ono to není z mé hlavy, už jsem to viděl kdysi v tv, ale až teď jsem se k tomu dostala.
      Také přeji radostné Vánoce a hodně zdraví. Jitka

      Vymazat
  4. Krásné a pohodové sváteční dny. Hlavně hodně zdravíčka. Rija

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rijo, děkuji za přání a těším se na tvé další příspěvky.
      Jitka

      Vymazat
  5. Jituško, zašla bych k vám na večeři :o)
    Přeji ze srdce tobě i celé rodině kouzelné Vánoce. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, děkuji za přání a když pojedeš kolem, stav se. Třeba na tu večeři :-)
      Krásné poslední letošní dny. Jitka

      Vymazat
  6. Krásné Vánoce🎄❤️A strom vypadá zase skvostně.

    OdpovědětVymazat
  7. Kynuté těsto je výborné, určitě je chuťově dobrý.
    Přeji krásné Vánoce. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, toto kynuté těsto je opravdu moc dobré a rychlé na přípravu. Určitě jej vyzkouším i na sladko.
      Přeji ti klidné a pohodové poslední letošní dny. Jitka

      Vymazat
  8. To je tedy strom ! Přímo k snědení!' :-)
    Krásné pohodové vánoční svátky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, je to tak. Zmizel metelesku blesku.
      Pěkné sváteční dny. Jitka

      Vymazat
  9. Výborný nápad a to že chutnal i věřím.🥰přeji zdraví, pohodu a štěstí ve dny všední i sváteční 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a také přeji krásný nový rok, plný dobrých zpráv. Jitka

      Vymazat
  10. Jitko, dočítám dodatečně, ale i tak chválím zajímavý nápad.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.