sobota 6. ledna 2024

Tříkrálová koruna

Letošní koruna pro krále je z lahodného smetanové těsta, plná vanilkového krému a posetá jantary. Zní to dobře a chutná ještě líp. Tomu se nedá odolat.

Zkoušela jsem kynuté smetanové těsto a zase trochu jiný tvar koruny. Při pečení smíšené pocity střídaly obavy o výsledek, ale jak se ukázalo, vše bylo zbytečné. Koruna je výborná. Vysoká, nadýchaná, voňavá. Vanilkový krém vám ukáže kousek pekařského ráje. To musíte vyzkoušet 😋. Třeba i jako mazanec nebo vánočku.



Smetanová koruna pro krále s vanilkovým srdcem


Těsto:
200 ml 33% smetany
50 g rozpuštěného másla
2 celá vejce 
1 bílek
1 ČL citronového aroma nebo citronové kůry
500 g hladké mouky
100 g cukru nebo např. Xylitolu
1 PL vanilkového cukru
0,5 ČL soli
21 g droždí (půl kostičky)
špetka mletého muškátového květu

Krém:
250 ml mléka
100 g krupicového cukru
2 žloutky
1 PL vanilkového cukru
30 g hladké mouky
1 ČL vanilkového extraktu

Na dokončení:
rozinky
perlový cukr
kandovaná citrusová kůra



Do pekárny dám vždy napřed tekuté přísady - smetanu, máslo, vejce, bílek, citronové aroma. Zasypu moukou. Do jednoho rohu sůl, do druhého cukry a doprostřed rozdrobím droždí s kořením. Zapnu program na přípravu těsta a připravím krém. 

V mléce metličkou rozmíchám oba cukry, žloutky a mouku. Přivedu za stálého míchání k varu a krátce provařím. Na závěr vmíchám vanilkový extrakt, přikryji potravinářskou fólií a nechám vychladnout. 


Dortovou formu vymažu máslem. Těsto mně přišlo málo nakynuté, tak jsem je, už při vypnuté pekárně, nechala ještě půl hodiny kynout. 
Potom těsto rozválím na obdélník v tloušťce 3 - 5 mm. Jde to pěkně, s těstem se dobře pracuje, jen je třeba trochu podsypat moukou. Těsto pomažu krémem, posypu rozinkami a sroluji jako roládu. 




Odkrojím konce a ty vložím do středu formy - pěkně na sebe. Zbylou roládu rozkrájím na 12 stejných kousků a dávám je do formy od středu - jako sluníčko 😉. 




Přikryji igelitem (osvědčila se mně hotelová koupací čepice s gumičkou po obvodu), přikryji utěrkou a nechám ještě 30 až 60 minut kynout. 





Potom pomažu žloutkem, který jsem rozšlehala s trochou mléka, posypu perlovým cukrem a jantarovými kousky kandované citrusové kůry. 




Peču asi 15 minut v troubě předehřáté na 180˚C, pak dopékám na 160˚C asi 30 minut. Dobré je vyzkoušet špejlí, aby byla jistota, že je dobře propečená.













A jen tak mimochodem: U nás už dnes Tři králové byli. Co u vás? Chodí koledovat?

 


11 komentářů:

  1. Jituško, koruna je nádherná a když čtu její recept, to je přesně to, na co bych měla chuť.
    Určitě vyzkouším!
    U na se zrovna Tři králové až tak nedrží - sbírka pochopitelně je, občas vidím i dům s přáním na futrech, ale koledníci moc nechodí...
    Přeji příjemnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, kynuté koruny pro krále se pečou hlavně v západní Evropě. Hlavně v jižní Francii, je to vlastně brioškové těsto. Oni schovávají ještě do těsta figurku, minci nebo fazoli jak jsem o tom psala předloni. To já nedělám. Na severu a v Belgii se zase peče koláč s mandlovou náplní Galette des Rois. Pekla jsem jej předloni a je to delikatesa. U nás jsem žádnou podobnou tradici nenašla, ale možná něco zavedeme. Třeba bábovku... :o)
      Měj pěkné nedělní odpoledne. Pa Jitka

      Vymazat
  2. Jituško,jsi skvělá pekařka.Je to zajímavý a lákavý recept.Sice nemám v úmyslu nic sladkého péct,manžel musí nutně zhubnout,ale pro rodinu mohu.Baví mě to,tak bych to asi nevydržela nepéct.
    Za recept děkuji.Tři králové jsem viděla naposledy asi v dětství.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já ráda zkouším nové recepty a postupy. Šlehačkové těsto znělo lákavě, a když se používá na francouzský tříkralový koláč, tak to přece nemůže být špatné. No né? :o)
      Tak ať se ti podaří a chutná vám, tak jako nám. Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  3. Recept si vytisknu, určitě vyzkouším - no dnes už tedy ne !
    Tři králové u nás včera byli, tady se tento zvyk drží stále. Dělala jsem s nimi srandičky a když jsem zavřela dveře, tak mi došlo, že jsem jim do kasičky nic nedala. Ale hodně rychle jsem to napravila.
    Pěknou neděli, Jitko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, dá se použít na cokoliv. Já mám recept z tříkrálového koláče, ale užití najdeš všestranné a kdykoliv během roku.
      Jsem ráda, že se zvyk Tříkrálové sbírky daří uchovat. Výtěžek přijde potřebným a musíme si pomáhat.
      Krásné nedělní odpoledne ti přeji. Jitka

      Vymazat
  4. Jitko, další zajímavý recept. I když já bych teď potřebovala spíš hubnout než se cpát sladkým (tento týden už rozhodně nepeču, protože nám máma dala nohavici štrúdlu, když jsme jí byli odstrojit stromek). Ale za vyzkoušení by tedy rozhodně stál.
    Tři králové u nás koledují vždycky ve středu ne cestě k našemu sídlištnímu kostelu, obcházení domů se na sídlišti nepěstuje ;-)
    Hezký začínající týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, můžeš upéct na Velikonoce jako mazanec nebo věnec. Je to univerzální těsto, tak není problém s využitím.
      Přeji ti pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat
  5. Musím si tenhle tvůj příspěvek uložit a vyzkoušet příště. Byli jsme s manželem na Tři krále jen sami a ještě tak plní vánočních dobrot, že jsem nepekla.... děkuju za recept, už se těším... Věnec z hortenzií je stálice, a až se ti nebude líbit, můžeš ho přestříkat na černo jako já, a mám ho na Halloween ;-)

    Krásné dny, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji za tip. Černá mlha mě nenapadla, ale může to být působivé. Zvlášť na Halloween :o)
      U nás už vánoční cukroví dávno zmizelo a peču stále. Kluk má spotřebu :o)
      Přeji ti pohodové lednové dny. Jitka

      Vymazat
  6. Hned bych si tedy dala ke kávě. Super recepty máte na blogu, sem rozhodně zavítám častěji :)
    Můj život ve slovech

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.