středa 17. ledna 2024

Györ

Dnes budu cestovat v čase. Vrátím se do sluncem zalitých dnů konce loňského září a do Maďarska. O návštěvě lázní Lipot jsem psala tady. Prodloužený wellness víkend jsme si tam užili a rádi se zase někdy vrátíme. V pátek odpoledne jsme si udělali výlet do nedalekého krajského města Györ. A to si dnes společně prohlédneme. 

 

Náměstí Bécsi kapu tér a socha lovce.

 

Nebyla to má první návštěva. Kdysi v dávném komunistickém pravěku jsme sem jezdili celkem často. O to víc jsem byla zvědavá, jak se město změnilo. Chvíli mně trvalo než jsem se zorientovala, ale přineslo to nová neznámá místa a nakonec jsem poznávala i ta stará známá nároží, náměstí a uličky. Jen v pěkné a moderní úpravě. Město se vylouplo z městské šedi a příjemně nás překvapilo.  

 

Krásně upravené nábřeží řeky Ráby, která městem protéká.

 

Lázeňské město Györ je městem s největším množstvím významných památek v západním Maďarsku. Jedno z největších maďarských měst se může pochlubit kouzelným barokním městským jádrem, léčebnými termálními lázněmi, ale i průmyslovým centrem s výrobním závodem vozů Audi nebo motorů pro Lamborghini a Porsche. 

 

 

 

Parkovali jsme zdarma v NC Árkád a odsud jsme se vydali do nedalekého historického centra zažít jeho atmosféru. Barokní centrum je plné zrekonstruovaných památkově chráněných objektů a v páteční podvečer tady bylo velmi živo. V uvolněné atmosféře nadcházejícího víkendu se centrum stalo místem setkání skupin dětí, mladých lidí a spousty českých turistů 😊.

 

Náměstí Széchenyi tér, živé srdce města.
 

Mariánský sloup na náměstí Széchenyi tér.

Náměstí Széchenyi tér dominují věže jezuitského kostela sv. Ignáce z Loyoly. Barokní fasádu zdobí spolu s dalšími i socha sv. Jana Nepomuckého.


Známé litinové balkony.

Ztraceni v uličkách historického centra.


Bécsi kapu tér, krásné barokní náměstí s karmelitánským kostelem.


Děla u hradební zdi.

Katedrála Panny Marie.

Socha sv. Michaela u katedrály.

Nejhezčí barokní pomník města - socha Archy úmluvy.

 

Po celém centru města jsme nacházeli různé moderní sochy a sousoší. To se u nás moc často nevidí.

 

Sousoší Gergelyho Czuczora a Ányose Jedlika

Fontána sv. Jiřího.

Chlapec na lodi.

Kašna na náměstí Bécsi kapu tér.

Socha sv. Ladislava, uherského krále.

Výlet jsme ukončili večeří pod slunečníky na náměstí Széchenyi tér. Všechny okolní stolky mluvily česky, personál měl plné ruce práce, ale vše proběhlo v naprostém pořádku.  

A jen tak mimochodem: Určitě si řada z vás vzpomene na totalitní spanilé výpravy do Györu za nákupy a koupáním. Tedy hlavně za těmi nákupy, protože na rozdíl od československých obchodů se tady daly koupit rifle, síťovaná trička a třeba brýle "falkovky". Na tržnici na náměstí U Dunajské brány se odehrávaly ty největší nákupní orgie a byla jsem moc zvědavá, jak to tady vypadá dnes. 

 


Málem jsem to tady nepoznala. Dnes je náměstí moderně upraveno s farmářskými stánky.


Pozornost poutá čtyřmetrová otočná plastika. V čočce se zrcadlí panorama náměstí i jeho okolí.


14 komentářů:

  1. Byla jsem tam, ale abych pravdu řekla, už si z města moc nepamatuji. Dvakrát jsme jen projížděli a jednou už po revoluci jsme v rámci pozn. zájezdu trochu město prošli a koupali se v termálních lázních. Ráda jsem si Tvoje fotky prohlédla.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já jsem se tady taky motala jako bludný Holanďan, ale centrum není velké a dá se všechno obejít za pár hodin.
      Přeji ti pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, dneska se aspoň virtuální návrat do teplých dnů časného podzimu hodil - venku je aktuálně pod nulou (kdyby byl aspoň sníh, ale mráz "na sucho" mne moc nebaví). Takže díky za prima výlet.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, rádo se stalo. Taky bych přivítala nějaký ten den v teple a se sluníčkem. Už aby byl aspoň březen :o)
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Maďarskem jsem absolutně nepolíbená. Uvažovala jsem že si koupím zájezd na levandulové slavnosti, ale nevím, myslím že to nechám na příští rok.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já znám jen Györ, trochu Budapešť a nějaké ty termály. Líbil se mně dokument s Vicou v karavanu. K vidění je tady toho dost. J.

      Vymazat
  4. Tam se mi moc líbilo, byly jsme s kamarádkou na 9 denním zájezdu a všude jsme byly spokojené.Kdykoli bych jela znova. Ať žije cestování a poznávání. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, viděla jsem u tebe na blogu krásné putování po Maďarsku. To by se mně taky líbilo.
      Už aby bylo lepší počasí a můžeme vyrazit. Zdraví Jitka

      Vymazat
  5. Jituško, ač jsem v Györu taky byla, nepoznávám jediné místo z tvých fotek. Jak píšeš, bylo to v pravěku... Město vypadá krásně, moc se mi líbí ty kašny, u nás se na vodu ve městech nějak zapomíná...
    Děkuji za parádní reportáž a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, až když jsme chodili městem, tak jsem některá místa poznala, nebylo jich moc :o)
      Mně se líbí různé městské plastiky i kašny, jen na to tady asi nezbývají finance. V Německu má každé městečko nějakou plastiku, často se váže k historii města nebo nějaké legendě. A to je fajn.
      Rádo se stalo a přeji ti klidný konec pracovního týdne. Jitka

      Vymazat
  6. Jitko, děkuju za výlet. V Maďarsku jsem vlastně nikdy kloudně nebyla, jen za dávných časů jsme projížděli do Jugoslávie a zpět. Pamatuju si, jak jsem nevěděla, které dveře v obchodě jsou vchod a východ... maďarština je pro mne asi nejmíň pochopitelná hatmatilka... ale vidím, že o dost přicházím a píšu si na bucket-list "navštívit Maďarsko".... krásné dny, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, maďarština je i pro mne generátor náhodných písmen, ale naštěstí je to blízko hranic a rozumí tam slovensky. Možná pro tu jazykovou bariéru do Maďarska moc nejezdíme a je to určitě škoda.
      Přeji ti pěkné lednové dny. Jitka

      Vymazat
  7. Ach, ty nádherné kousavé chlupaté svetry, jablíčková mýdla, deodoranty Fa.. .osmdesátky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, přesně! Tomu už se ani nechce věřit, že?
      Staré v žádném případě nejsme, ale už toho dost pamatujeme :o)
      Pěkné lednové dny přeji. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.