středa 7. února 2024

Peču s celou zemí slunečnicový chléb

Po plněném chlebu jsem ještě chtěla vyzkoušet slunečnicový chléb ze soutěže Peče celé Česko. Slunečnicové pečivo je u nás oblíbené a byla jsem zvědavá, jaký bude ten soutěžní. Chléb se povedl, chutnal nám. Byl tedy nižší a nebyl tak pěkně nakynutý jako třeba tento můj. Pokud bych jej pekla příště, budu zpočátku péct ve varné míse nebo litinovém hrnci - pekáči. Podrží tvar a je to dobrá vychytávka, když se chléb nedaří a "rozkydne se".



Klářin slunečnicový chléb


105 g chlebové žitné tmavé mouky
430 g chlebové pšeničné tmavé mouky (oproti původnímu receptu jsem přidala 80 g, těsto bylo hodně řídké)
2,5 ČL soli (13 g)
4 dcl vody (358 g)
30 g slunečnicových semínek
0,5 ČL krupicového cukru
20 g droždí (půl kostičky)

Já jsem si práci zjednodušila domácí pekárnou. Hotové těsto jsem stočila do bochníku a uložila do pomoučené ošatky a pod utěrkou nechala ještě vykynout. Potom jsem jej vyklopila na pečící papír, potřela vodou, nožem a nůžkami jsem naznačila obilný klas (jo, to má být klas 😊) a pekla 15 minut na 250˚C a pak ještě asi 40 minut na 200˚C.
Nechala jsem vychladnout.









A jen tak mimochodem: Soutěžící k chlebům připravovali různé pomazánky. Mě žádná nezaujala natolik, abych ji vyzkoušela, ale k čerstvému chlebu jsem podávala naši oblíbenou a velmi jednoduchou vajíčkovou pomazánku s malou vychytávkou.

Vajíčková pomazánka


4-5 vajec uvařených natvrdo
2 čerstvé sýry (Lučina, Palouček,...)
2 PL majonézy nebo zakysané smetany
sůl
pažitka

V misce stěrkou propojím do hladka čerstvý sýr s majonézou nebo zakysanou smetanou a rozetřu se žloutky. Osolím a přidám na kostičky nakrájené bílky a pažitku nadrobno. Mažu na pečivo a ozdobím ředkvičkami nebo jinou zeleninou.





 

14 komentářů:

  1. Jitko, chleba jsem pekla kdysi dávno (jako prevenci "rozkydnutí"" jsem ho pekla ve formě na srnčí hřbet ;-)), ale pořád mám z chlebového těsta respekt (a taky kynutí není nic pro mou netrpělivou povahu) a odhodlávám se vyzkoušet nějaký další recept. Slunečnicový by mi určo chutnal.
    Vajíčkovou pomazánku dělám hodně podobně, jen nedávám smetanu (mám ji raději tužší) a vajíčka strouhám. Jo a lehce dochucuji hořčicí.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já jsem pekla z poloviční dávky a forma na srnčí hřbet by určitě nestačila. Množství je hodně, ale jako tip to není špatný nápad. Já mám raději chleby kulaté než hranaté, ale je to o zvyku.
      Pomazánku dělám tak nějak variabilně, co je právě v lednici. Někdy dám majonézu, jindy zakysanku, hořčici nedávám.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, vypadá skvěla, taky ho mám napsaný a chtěla bych ho vyzkoušet. I já peču chleby většinou v nějaké formě, ten tvůj z plechu má opravdu pěkný tvar a ještě parádu na kůrce!
    Dnes nám návštěvu, vymyslela jsem si pečivo v italském duchu, ale jsem zvědavá, jak budu odpoledne stíhat...
    Přeji příjemný a klidný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, měla jsem napřed strach, jak to dopadne. Na plechu vypadal dost placatě, ale pak se "vzchopil" a celkem to šlo. Kromě pizzy a focaccie peču něco italského málo. Budu ráda za nějaký tvůj nový tip.
      Přeji ti příjemnou návštěvu a pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Jitu, na pořád se také díváme. Chleba jsme dříve často pekli, většinou bramborový, ale teď už to rukama tak nezpracuji, tak že už ho nepeču. Hezký den přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, no vidíš, bramborový jsem ještě nedělala a recept určitě někde mám. Děkuji za připomenutí. Já rukama už nic nedělám, domácí pekárna je má velká pomocnice.
      Přeji ti pěkný zbytek týdne. Jitka

      Vymazat
  4. Jituš, pořad v televizi sleduji, ale zatím jsem ještě žádný z receptů nevyzkoušela.
    Z tvých fotek úplně cítím, jak ten chléb voní.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já zkouším stále něco a k některým receptům se i ráda vracím. Třeba bublaninu ze slovenské verze milujeme.
      Děkuji a zdravím. Jitka

      Vymazat
  5. chleba nepeču, pomazánku bych si dala....Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to žádná věda, Světlanko. Domácí tousťák zvládne každý a kupovaný se může bodnout :o) Jitka

      Vymazat
  6. Myslím,že vyzkouším.Těsto je lepší dávat do pekárny,nesnáším,když se mi žitná mouka lepí na ruce a nemohu ji dostat dolů.
    Jituško,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, a já bych tak dobře těsto ani nevymísila. Pekárna je holka moje zlatá :o)
      Přeji ti pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  7. Už když jen vidím fotky, tak se mi sbíhají sliny na ten chleba s pomazánkou. Já jsem minulý týden pekla brambrový chleba (poprvé) a byl dobrý. Je to takový trochu jiný chléb, ale jedlý tedy je !!!
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, už jsem to psala Jarce. Bramborový chléb mě teprve čeká a jak čtu, nebudu to dlouho odkládat.
      Měj pohodový večer. Zdraví Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.