pátek 2. února 2024

Peču s celou zemí bublaninu

Dnes budu péct s Peče celé Slovensko. V minulé řadě mě zaujal jednoduchý babičkovský recept na ovocnou bublaninu. Tuto nadýchanou dobrotu jsem upekla už dvakrát a teď se konečně na něj dostala řada i na blogu. Použít můžete jakékoliv ovoce, které máte rádi a po ruce nebo v mrazáku. Nám chutnal moc a úplně mě vrátil do dětství.



Koláč vonící máslem a prázdninami

 

180 g  moučkového cukru
3 žloutky  
120 g másla
50 ml mléka
3 bílky
180 g polohrubé mouky
půl kypřícího prášku do pečiva 
1 ČL vanilkového extraktu
asi 250 g čerstvého nebo rozmrazeného ovoce
 
Nejprve si z bílků a špetky soli ušlehám sníh, ale ne příliš tuhý. 
V druhé míse šlehám žloutky a cukr do světlé pěny. 
Zašlehám povolené máslo, mléko, vanilkový extrakt, mouku s PDP a nakonec lehce vmíchám sníh z bílků. 
Naliji těsto do koláčové formy průměru asi 28 cm - vystlaný pečícím papírem nebo vymazaný a vysypaný polohrubou moukou. Bohatě pokladu ovocem a peču na 180˚C asi 35 až 40 minut. Hotovou bublaninu pocukruji. Dvojnásobné množství ingrediencí stačí na velký, hluboký plech.

 
Poprvé byla s višněmi.


Podruhé s rybízem, borůvkami, muchovníkem a ostružinami.



 
 
A jen tak mimochodem: V ČR želé do misky nemá velkou tradici. Z dětství si pamatuji, že z dovolené v NDR mamka vozila malé sáčky a dělala nám červené a oranžové želé do misek. V Lidlu se před časem daly taky koupit a dělala jsem zelené angreštové s angreštem. Děti tomu říkaly zelené překvapení. Těžko říct proč, když bylo vše průhledné a hned viditelné. Z Polska jsme přivezli pořádnou dávku ochucené přírodní želatiny, mají tam náramný výběr. Zbytek ovoce z bublaniny jsem doplnila želé a překvapení bylo na světě.
 
 
Obsah sáčku se rozmíchá v půl litru převařené vody. Před podáváním se nechá ztuhnout v ledničce.


 

12 komentářů:

  1. Jitko, myslím, že podobnou bublaninu pekla před dvěma týdny máma - byla moc dobrá. Já dělám bublaninu většinou z těsta na hrnkovou bábovku (protože je to nejjednodušší), ta od mámy byla taková jemnější. Mám v mrazáku ještě třešně, tak tu tvou možná zkusím :).
    Hezký pátek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já mám několik receptů na bublaninu, včetně jednoho po prababičce. Tato je moc dobrá.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, ta bublanina vypadá úžasně. Občas jí taky peču, mám určitě jiný recept. Ovoce v mrazáku je, tak proč si neudělat prázdniny v únoru.
    Ta želatina, to je tedy u nás velká díra na trhu. Občas by se hodila...
    Přeji příjemnou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, bublanina je dobrá volba, když potřebuji vyprázdnit mrazák a nechce se mně dělat s drobenkou :o) To je činnost, která mě nebaví.
      Želatina bývala v Lidlu, ale už jsem ji tam nějaký čas neviděla. Asi to tady nejde na dračku, tak to zrušili. Občas to v nějakém hyper nebo super zahlídnu, ale takový výběr jako v Polsku tu není.
      Přeji ti klidný večer a pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat
  3. Bublaninu peču,ale úplně jinak a tak ráda vyzkouším něco nového.
    Želatinu občas používám třeba na koláč,ale ne vždy se povede.S ní se mi moc nedaří.
    Jituško,hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, na buchtu taky dělám želatinu, ale už jsem dlouho nic takového nepekla. Mamka dělávala "buchtu s rosolem" a tu jsme měli moc rádi.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  4. Mám podobný recept na bublaninu, ale tento si taky vytisknu a zkusím ho.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, zkus je dobrá a krásně voní.
      Přeji klidný večer. Jitka

      Vymazat
  5. Želé vypadá dobře, bublanina samozřejmě též. Přeji poklidný víkend a mávám z rakouských sjezdovek )))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji a mávám z moravské kuchyně. Užij si to. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.