úterý 27. února 2024

S rodinou v kuchyni

Která z nás by nepřivítala pomoc? Popravdě, já jsem raději, když se mně v kuchyni nikdo nemotá a do ničeho nekecá. Tentokrát jsem udělala výjimku a naučila se polévku od švagrové, společně s dcerou uvařila americkou klasiku a pod dohledem mamky odpálila své první odpalované těsto. A bylo to fajn.



Švagrová je multitalent s nedostatkem času a při její poslední návštěvě jsem odkoukala rychlou polévku, která zasytí, zahřeje a přenese k břehům Gangy.  



Čočková polévka s kari

 
cibule
česnek
olej
červená čočka
mrkev 
kari, sůl 

Na oleji zpěním cibuli s česnekem. Přidám červenou čočku, nastrouhanou mrkev, kari a osolím. Zaliji vodou a vařím do měkka, trvá to snad jen 15 minut. Může se rozmixovat, ale není to nutné, čočka se rozvaří a zahustí polévku sama. Podávám posypané petrželkou a semínky.

 
 
  


Zapečené těstoviny s bešamelem a sýrem jsou naprostá americká klasika. O tom, že je to aktuální hit, svědčí i nové zařazení do nabídky u Mekáče. Dcera si sama našla recept a poprvé jsme je spolu uvařily. Recept je na základní verzi, klidně by šly přidat kousky opečeného kuřecího masa a nebránila bych se ani vařené zelenině. 


 


Mac & Chesse

 
500 g těstovin - makarony, kolínka
200 g sýra (Gouda, Cheddar, Eidam)
1 PL oleje
1 PL hladké mouky
250 ml mléka
1 PL másla
muškátový oříšek, sůl
 
Uvařím těstoviny dle návodu. Nastrouhám sýr nahrubo. Zapékací misku vymažu olejem.
 
Připravím bešamel - v hrnci rozpustím máslo, přidám mouku a za stálého míchání přidávám mléko. Jakmile zhoustne, odstavím z ohně, osolím, přidám špetku strouhaného muškátového oříšku a 2/3 sýra. Rozmíchám do rozpuštění sýra.
 
2/3 bešamelu smíchám s těstovinami, přeliji do zapékací mísy, zaliji zbylým bešamelem a dám zapéct na 8 minut do trouby vyhřáté na 250°C. Pak posypu zbytkem sýru a dopékám na 200°C ještě asi 10 minut dozlatova. 
 


Na odpalované těsto jsem si stále ještě nevěřila. Pro mne je to taková už vyšší dívčí. Mamka je umí dobře a divila se, proč je nezkusím. Využila jsem tedy její návštěvy a pod dohledem zkušené pekařky jsem se pustila do odpalování. Jako první jsem zkusila éclairky a věnečky podle naší tetiny. Není čeho se bát, vše jde dobře a s výsledkem jsem byla spokojená 😌.



Odpalované těsto na věnečky, éclairky či větrníky podle Romana z Peče celá země


250 ml vody
125 ml mléka
150 g másla 
8 g krupicového cukru 
5 g soli
230 g hladké mouky 
5 vajíček 
 
Do hrnce dám mléko, vodu, máslo, cukr a sůl. Jakmile začne vařit, vmíchám mouku. Míchám neustále až do hladkého těsta. Na dně hrnce by se měl utvořit film - vrstva, která nejde vařečkou odstranit. Těsto se dá zchladit v robotu mícháním nebo my jsme vložily mísu do větší se studenou vodou. Pak postupně zašlehám vejce. Vzniklým těstem naplním cukrářský sáček s ostře řezanou špičkou a na plech s pečícím papírem stříkám věnečky (dvakrát objedu dokola) nebo čárky - éclairky. Peču horní a dolní ohřev na 180°C 25 minut, věnečky 35 minut. Neotvírám troubu, aby nespadly. Po vychladnutí rozříznu a plním pudinkovým krémem. 






 
Pudinkový krém:
 
250 ml mléka
1 vanilkový pudink
90 g krupicového cukru
90 g másla
2 PL tuzemáku
 
Z mléka, vanilkového pudinkového prášku a cukru uvařím obvyklým postupem hustý pudink. Přikryji potravinářskou fólií a nechám vychladit. Po vychladnutí prošlehám s máslem a tuzemákem. Krémem plním cukrářský sáček s ostře řezanou špičkou a plním jím rozkrojené věnečky. Před podáváním pocukruji.





Z předešlého pečení mně zbyl pistáciový krém a tím jsem naplnila eclairky. Recept je z Brněnského dortu (Peče celá země). Ten je moc dobrý a éclairky jsou jako z pařížské cukrárny. Recept je z dortu a je ho hodně, asi by stačil z poloviční dávky.

Pistáciový krém: 

400 ml mléka
3 žloutky
40 g hladké mouky
110 krupicového cukru
160 g pistáciové pasty
335 g másla

Mléko zahřeji v rendlíku. V misce prošlehám žloutky s cukrem a přidám k nim potom mouku. Polovinu teplého mléka naliji na žloutky, promíchám a vrátím zpět ke zbytku mléka. Za stálého míchání přivedu k varu a chvíli provařím. Odstavím z ohně a vmíchám pistáciovou pastu. Nechám vychladnout a nakonec prošlehám s máslem na hladký krém.








A jen tak mimochodem: Nesmím zapomenout na syna. Na gymplu se spolu s kamarádkami přihlásil do programu osobního rozvoje mezinárodní ceny vévody z Edinburghu a už půl roku se společně učí vařit. Střídají se v domácnostech a pod lehkým dohledem matek zkouší uvařit a upéct různá jídla. Začali toasty, polévkami, pokračovali třeba lasagnemi a už pekli i narozeninový dort. Výsledky tedy nejsou vždy na Michelinskou hvězdu, ale pro život super průprava. Mám z něj radost.

 

20 komentářů:

  1. Jitko, odpalované těsto se už dlouho chystám "pokořit" (ještě jsem ho nikdy nedělala). Tobě věnečky i eclairky vyšly krásně. Tak snad to vyjde i mně, až se rozhoupu.
    Můj syn vaří rád a často (řekla bych, že víc než jeho žena) i rád zkouší nové recepty. V tomhle se potatil - manžel vaří taky rád a dobře.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, nebýt mamky, nebylo by odpalované těsto. Zkus to taky tak :o)
      Můj taťka byl vyučený pekař a na vojně byl kuchař. Vaření rozuměl a neustále komentoval naše počínání v kuchyni. Jsem ráda, že manžel zvládne jen vejce 3x jinak :o)
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, u tebe to je sázka na jistotu - vždycky to jsou jen dobroty a dnes to není jinak.
    Polévku z červené čočky dělám často, je to nejrychlejší polévka na světě :o) Těstoviny s bešamelem jsem tedy doma ještě nezapékala, ale po shlédnutí dílu Peče celá země se Adam začal nějakých věnečků či větrníčků dožadovat :o) Buď dělám klasiku, nebo plním naslano, to miluje Terka.
    Moc se mi líbí ten projekt - kluky tedy jen tak něco nezaskočí. Kdo je asi zaskočený jsou maminky, taková pánská parta v kuchyni - to z ní může vzniknout i pěkná džunge :o)
    Přeji příjemnou středu a moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, Magdalenka si zase objednala (po shlédnutí poslední epizody Peče celá země) toho růžového medvěda :o) Ten byl k sežrání, ale dělat ho nebudu :o)
      Odpalované těsto se slanou náplní budu muset taky vyzkoušet, to je fajn tip.
      Ondra se naštěstí učí vařit se dvěma spolužačkami a občas je to i tak v kuchyni jak po výbuchu. Tři kluky v "akci" si nedovedu představit :o)
      Přeji ti poklidný večer a zdravím. Jitka

      Vymazat
  3. Odpalovaného těsta jsem se kdysi taky bála, ale zatím se vždycky povedlo. Jste labužníci, tohle společné vaření je super! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, a ono to není nic těžkého, že? Prostě to chce sebrat odvahu a pustit se do toho.
      Měj krásný březen. Jitka

      Vymazat
  4. Odpalované těsto jsem nikdy nedělala a přitom věnečky z odp. těsta mám moc ráda. Když vidím Tvoje fotky, tak třeba přijde vhodná chvíle a já to zkusím.
    Polévku z červené čočky občas dělám, ano je to rychlovka. Těstoviny zapečené s bešamelem jsem taky ještě nedělala, ale vím, že moje bývalá kolegyně v práci, to tak dělávala.
    Měj klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, včetně odpalovaného těsta, to jsou jednoduché recepty a zvládneš to hravě. Budu se těšit na zprávy, jak se co povedlo.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  5. Mě připadá odpalované těsto to vůbec nejlehčí... miluju zákusky z něj a mám ho ráda i na slano. Ty těstoviny jsou dobrý nápad....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, není to tak složité, jak to vypadá. A taky nám to všem chutná. Naslano vyzkouším.
      JItka

      Vymazat
  6. Jituš, děláš mi opět chutě. 👍👍 Odpalované těsto jsem poprvé dělala ještě jako žákyně základní školy. Součástí pracovního vyučování bylo i vaření a my ho tehdy ve školní kuchyni dělali. A o pololetních prázdninách, když byli rodiče v práci, jsem jim udělala věnečky. Nejprve pochvala a pak jsem dostala vynadáno za bordel, který po mně zůstal v kuchyni. Kdykoli odpalované těsto dělám, vzpomenu si na to.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, taky jsme s holkama měly v osmičce vaření. Dělaly jsme palačinky, selskou omeletu a kuře :o) Víc si nepamatuji, ale odpalované těsto to nebylo určitě. Musely jste mít odhodlanější učitelku.
      Měj pěkný konec února. Jitka

      Vymazat
  7. Dobrý večer, dnes jsme měli "Vaši" čočkovou polévku. Byla vynikající :-)
    Díky za nový recept, dělávám čočkovou polévku i polévku z jiných luštěnin často a v různé úpravě. Tahle je jednoduchá, rychlá a skvělá. Mějte hezké dny, Jitko.
    Zdravím Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Evo, moc děkuji za zpětnou vazbu. Jsem ráda, když si podle mých receptů někdo skutečně uvaří nebo upeče a oddechnu si, když je vše v pořádku a chutná.
      Děkuji za návštěvu i komentář a přeji moc pěkné jarní dny. Jitka

      Vymazat
  8. Vařím doma tu polévku. Ostatní recepty vypadají dost dobře))) Teda ten syn-to je moc zajímavý projekt. V životě se získané dovednosti budou hodit. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, projekt pořádá gympl. Společně s vařením ještě začal běhat. Cílem je jarní půlmaraton, je to borec :o)
      Pěkné březnové dny ti přeji. Jitka

      Vymazat
  9. Jitko, zapékané těstoviny s bešamelem a zeleninou dělám, tu rychlou polévku z červené čočky také, ale odpalované těsto jsem ještě nikdy nedělala. Snad jednou. Lákaly by mne malé větrníčky, které se ve Francii plní slanou náplní. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, měla jsem to úplně stejně a to "jednou" nadešlo v neděli. Je zbytečné to odkládat, není to těžké ani časově náročné. Carachoux bych taky ráda vyzkoušela, sladké i slané.
      Přeji pohodové březnové dny. Jitka

      Vymazat
  10. Čočkovka mě zaujala, hodí se nějaká obměna klasické polévky. Jinak vše vypadá nádherně a nad sladkým doslova slintám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, já dělám ráda různé zeleninové polévky. Ty děti sní bez řečí :o)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.