středa 20. dubna 2022

Jednoduchý domácí chléb

Dnes si připravíme výborný a téměř bezpracný domácí chléb. Nevím, co by na to řekl můj děda a taťka, oba vyučení pekaři, ale toto je recept pro líné pekařky, kterým doma dojde pečivo. A dnes domácí pekárnu vytahovat nebudeme.





Domácí jednoduchý bochník chleba


2 hrnky (250 ml) polohrubé mouky
1 hrnek hladké mouky
1 hrnek chlebové žitné mouky
2 ČL soli
1 sáček sušeného droždí
1 ČL octa
2 hrnky studené vody
kmín

A pokud budete chtít, můžete přidat cokoliv, co máte rádi.

Ve velké míse napřed smíchám suché přísady a pak přidám ocet a vodu. Promíchám vařečkou až mám řidší těsto. Pomoučím, přikryji utěrkou a nechám při pokojové teplotě 12 až 18 hodin.




Druhý den těsto promíchám, opět pomoučím a nechám ještě pod utěrkou půl hodiny kynout.

Rozehřeji troubu na 230˚C. Jakmile je nahřátá, vložím na půl hodinu litinový nebo nerezový hrnec, ve kterém budu chléb péct. Hrnec je prázdný a suchý. Potom do něj pomocí stěrky vyklopím těsto, upravím do bochníku, posypu kmínem, přiklopím pokličkou a peču 30 minut. 




Pak poklici sundám, snížím teplotu na 220 a peču ještě asi 20 minut až povrch zezlátne. Po vytažení nechám chvilku zchladnout, lehce vyklopím a přenesu na mřížku, aby vychladnul zcela.







A jen tak mimochodem: Chléb je dobrý sám o sobě, ale my jsme si k němu dali sýrové šneky.




Sýroví šneci


200 g plátkového sýra (gouda, eidam,...)
200 g plátků šunky
1 pomazánkové máslo
100 g povoleného másla
1 Palouček nebo podobný čerstvý sýr
2 vejce uvařená natvrdo
1 paprika
pažitka nebo petrželka
sůl a oblíbené koření - u nás Anděl strážný od Sonnentoru

Na velký plech dám pečící papír a vyskládám plátkový sýr tak, aby se trochu překrýval. Dám jej na 2 minuty do trouby na 150˚C, jen aby se sýr spojil do velkého plátu. Nechám chvilku vychladnout. 




Připravím si směs z másel, Paloučku, nastrouhaných vajec, koření a podle potřeby přisolím. Rozetřu na sýr, posypu pažitkou a kousky papriky - já jsem měla půl červené a půl žluté. Pokryji plátky šunky a začnu rolovat. Pomáhám si pečícím papírem a utahuji roládu. 






Hotový váleček zabalím do potravinářské fólie a dám na dvě hodiny do ledničky. Pak už jen nakrájím na šneky a podávám.





8 komentářů:

  1. Jitko, já jsem pekařka nejen líná, ale i netrpělivá, takže chleba, co kyne 12 hodin, jsem ještě nezkoušela. Ale vypadá fakt lákavě. Sýrovou roládu znám, jen už jsem ji dlouho nedělala, ani nevím proč.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, on kyne 12 hodin, ale ani o něm nevíš :-)
      Pěkný týden. Jitka

      Vymazat
  2. Chleba máš jako vysoustruhovaný. Láká mne to, zkusit ho. Sýrovou roládu jsem tedy už dlouho nedělala, nějak jsem na ni pozapomněla, takže určitě ji v nejbližší době udělám.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, roláda je hodně zjednodušená verze té rozvalovací a moc nám chutnala.
      Pěkné dny ti přeji. Jitka

      Vymazat
  3. Jituš,chleba určitě vyzkouším.Jinak dělám sýrovou roládu podobně.Není nic pro mě chutnějšího,jak doma upečený chleba.Sýrovou roládu jsem už dlouho nedělala a tak děkuji za připomenutí.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, nám tato kombinace domácího chleba a rolády moc chutnala. Je to bezva občerstvení. Za pár korun a je toho dost.
      Pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.