neděle 3. září 2023

Jiný Tarte Tatin

Už vloni jsem chtěla zkusit Tarte Tatin, čili obrácený koláč, ve slané variantě. Předběhly jej jiné pekařské pokusy, ale vzhledem k tomu, že rajčata jsou právě teď v nejlepší formě, nemělo cenu koláč dál odkládat. Obrácený koláč s ovocem dělám ráda, hlavně s rebarborou nebo jahodami. Recept je tady. Na slanou variantu jsem našla recepty s těstem křehkým nebo listovým. Pro můj koláč jsem ale upravila těsto ze sladké varianty a s výsledkem jsem byla spokojená. Koláč zavoněl máslem, byl vláčný a rajčatová vrstva dodala sladkokyselou vyváženost celého veledíla.

 

 

 

Rajčatový koláč Tarte Tatin


Těsto
80 g másla
2 vejce
200 g hladké mouky
1ČL kypřícího prášku do pečiva
1 ČL soli (5 g - my moc nesolíme, kdo potřebuje víc, přisolí)
150 ml mléka
 
Rajčatová vrstva
300 - 400 g cherry rajčat, různé barvy a tvary
40 g másla
25 g krupicového cukru
1 PL balzamikové redukce nebo 2 PL balzamikového octa
1 ČL soli
 
Začínám přípravou rajčat. V kastrolku rozpustím máslo, cukr, balzamiko a sůl. Rajčata na něm orestuji. Když začínají být měkká, přesunu je do koláčové formy s pevným dnem nebo dortovou formu, která má odnímatelné dno, vystelu alobalem, aby šťáva nevytékala do trouby. Trochou šťávy vytřu boky formy. Ze zbylé šťávy svařím sirup a prozatím nechám bokem.
 
Na těsto si v míse prošlehám vejce s rozpuštěným máslem a postupně zapracuji i ostatní ingredience v řídké těsto. To opatrně naliji na rajčata, uhladím povrch a peču asi 40 minut na 180˚C. Po upečení nechám ve formě 15 minut odpočinout a pak vyklopím na tác. Rajčata, která jsou nyní nahoře, potřu sirupem (pokud je moc hustý, stačí před potřením nahřát). Koláč se může podávat už takto, ale já jsem ještě povrch posypala nasucho opraženými piniovými oříšky, aby něco při kousnutí křuplo, a pokladla třešňovými mozzarellami s lístky bazalky.    
 
 
Upečený koláč po vyklopení z formy





A jen tak mimochodem: Děláte rajčatový salát? 

 

Rajčatovo - bylinkový salát

 

Rajčata různých barev, velikostí a tvarů pokrájená na kousky
 
Zálivka: 
100 ml olivového panenského oleje
2 PL vinného octa
1 - 2 PL obyčejného octa
1 PL cukru krupice
1 ČL soli a trochu pepře 
Bylinky pokrájené nadrobno:
jarní cibulka (lze nahradit normální cibulí, šalotkou nebo pažitkou)
petrželka
bazalka
tymián 
1 prolisovaný stroužek česneku

Promíchám ingredience na zálivku, přeliji jí pokrájená rajčata, mísu přikryji potravinářskou fólií a dám na dvě hodiny uležet do ledničky. Salát není pálivý, ale má trošku ostřejší chuť.



14 komentářů:

  1. Jituško, pochutnala bych si! Taky jedeme na rajčatové vlně, saláty dělám denně a koláč určitě vyzkouším! Zatím jsem dělala jen ty sladké, teď na podzim většinou jablečný nebo švestkový s ořechy s skořicí...
    Děkuji za recept a přeji příjemnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, taky se chystám na tvůj rajčatový koláč. Jen bych potřebovala den o něco delší, řekněme o 24 hodin. Jsem v permanentním skluzu.
      Měj klidný večer a těším se příště. Jitka

      Vymazat
  2. Ten koláč mne zaujal. Rajčatový salát dělám teď často,protože rajčat se mi letos urodilo dost a dost :-).
    Hezké nedělní odpoledne !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, taky máme rajčat dost. Před chvílí jsem dodělala omáčku z pečených rajčat. Prostě rajčata 100x jinak :o)
      Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  3. Jitko, málem jsem si při pohledu na fotky poslintala klávesnici. A dost lituji, že nemám vlastní zdroj rajčat. Ale tohohle snad zkusím z kupovaných...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já myslím, že i z kupovaných bude dobrý. Ty malá cherry jsou většinou dobrá a mají i dobrou chuť.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Koláč vypadá naprosto božsky )))
    Rajčatový salát dělám často, máme letos velkou úrodu rajčat.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji a přeji ti pěkný začátek školního roku. Jitka

      Vymazat
  5. taky máme rajčatové období...Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, to se vždy těším na rajčata, která voní a jsou lahodná. Jitka

      Vymazat
  6. Já dělám obrácenou jablečnou buchtu a slaný koláč je dobrý nápad.
    Z rajčat dělám saláty hodně.Jsme zásobený od obou dětí.
    Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, taky dělám obrácené koláče na sladko. Hlavně rebarborový a jablečný.
      Rajčatům zdar :-)
      Přeji ti pěkné září. Jitka

      Vymazat
  7. Jituško, koláč je úchvatný. Měj pohodový vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji a také ti přeji pěkné dny nového týdne a měsíce. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.