středa 27. září 2023

Zahrada v září

Září, zvlášť na zahradě, uteklo strašně rychle. Stihla jsem, co jsem potřebovala, moc jsem to s péčí nepřeháněla, nechávám zahradu dokvétat a sebe odpočívat. 



Zbývá ještě zasadit cibulky tulipánů a česneků, ale to stíhám. Neřeším, že někde vyrostla pampeliška. Dělám si radost podzimní výsadbou a odpoledne si zpříjemňuji aranžováním věnečků. 



V září zahrada doslova září. Kvete toho stále hodně. Slunečné dny, bez úmorného vedra a plno barev lákají ven.    








Okrasné traviny se dostávají do té nejlepší formy. Letos se opět povedly moc pěkně. 




Modrá, žlutá, bílá, růžová, červená a bordó. Příroda je mocná čarodějka a nadaná malířka.
















Statečně bojujeme s housenkami požírající buxusy. Je to boj nekonečný, neboť za plotem je jeden stoletý neošetřovaný buxus a to pak můžeme stříkat každý týden. Zvláštní je, že tento bílo-zelený buxus napadený není. Asi jim nechutná.
 



Úrodu už máme sklizenou a na záhonech hořčici jako zelené hnojení. Stále ještě sbíráme okurky a rajčata. Těch je letos hodně. Dočkala jsem se i květů mečíků. Sázela jsem je letos hodně pozdě, až mně to ruka dovolila, a už jsem ani nedoufala, že z nich něco bude. 







A jen tak mimochodem: Mám ještě tip na věnec nebo věneček, který se nemusí omotávat drátem. I úplný začátečník zvládne vypíchat věneček, který ozdobí podzimní nebo adventní stůl.





Na internetu se dá koupit základ na věnec s aranžovací hmotou. Já jsem objednávala na kukacka.cz. Aranžovací hmota se jako obvykle nechá nasáknout vodou a pak už podle fantazie aranžovat květiny. Až je po čase hmota zničená, věneček se otevře a hmota se vymění za novou.    









17 komentářů:

  1. Jitko, ty máš zahradu prostě krásnou celý rok :). A mečíky máš moc hezky barevné, my máme jen světle červené, pár nám jich taky vykvetlo (ale některé cibulky to vzdaly úplně a některé vyhodily jen listy, květ ne). A pokud jde o úrodu, tak jsem trochu naštvaná a trochu smutná - vzhledem k tomu, že na chalupu jezdíme jen o víkendech, tak tu toho moc nepěstujeme. Vlasně nejlíp nám jdou cukety a dýně hokkaido na kompostu. Hokkaido hodilo jeden šlahoun i na plot a minulý víkend jsme zjistili, že dvě krásné velké dýně, které na něm narostly, nám někdo prostě z cesty ufikl a odnesl :(.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, už při plánování zahrady jsem chtěla, aby hlavně nebyla nudná. Aby na ní stále něco kvetlo - stromy, keře, traviny, trvalky, cibuloviny i letničky. Nebo aby alespoň byla zajímavá listem - barevným a zajímavě tvarovaným. Plot z tújí a trávník s robotickou sekačkou by mě zabil :o)
      MMCH: Nám zase paní chodí "sbírat" ořechy. Stále tady platí, co není přivázaný...
      Pěkný zbytek neděle. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, na vaši zahradu se podívám vždycky moc ráda. Napsala si to přesně - v září ti opravdu září...
    Moc se mi líbí i ty věnce, děkuji za nákupní tip. Housenky se skutečně nevzdávají, je to boj! Mečíky máš překrásné a úrodu bohatou. Rajčata jsou letos opravdu pro radost, v zimě budu plakat...
    Přeji krásný sváteční den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já si věnec ráda umotám, ale toto je taková jednoduchá rychlovka s velkým efektem, že jsem si říkala, že by bylo škoda si ten nápad nechat pro sebe.
      Rajčata v zimě kupuji jen ta malá cherry a ani ty ne často. Slunko moc nevidí a na té chuti to je prostě poznat. Taky se mně bude po té chuti a vůni rajčat ze zahrady stýskat.
      Měj pěkné nedělní odpoledne. Jitka

      Vymazat
  3. Jitko, tvoje zahrada je krásná pořád. A ty věnečky jsou taky povedené.
    Hezký den
    P.S. Komentovala jsem včera, ale nějak to zmizelo. Kdyby se ten původní vynořil někde z hlubin netu, tak se omlouvám, za dublování.

    OdpovědětVymazat
  4. Nakouknutí k Tobě do zahrady je vždy příjemný zážitek. A tip na venec je taky OK. Kouknu se a asi objednám :-).
    Měj hezké sváteční odpoledne!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji za milá slova. Věnec se bude hodit i o adventu :o)
      Přeji ti klidnou neděli. Jitka

      Vymazat
  5. Krásné věnce jsi vytvořila.Také bych tvořila,ale v paneláku na dveře nevím,jak ho upevnit.Když jsem uvázala šňůrku na kryt na kukátko,tak jsem ho urvala.Tvoje zahrada je vždy krásná a bude i na podzim.Máš i pěknou úrodu.
    Jituško,měj hezké dny babího léta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já jsem věnce zatím nechala na stole pod pergolou a na terase. Dají se pověsit, ale zatím jsem je nevěšela. Můžeš si je nechat na balkoně na stolečku... pro radost :o)
      Měj pěknou neděli. Jitka

      Vymazat
  6. Máte krásně rozkvetlou zahradu v každém ročním období. Já jsem buxusy, díky housenkam zlikvidovala úplně. Ten keř který jim nechutná je brslen, pěstuje se v různých barvách a je na péči nenáročný. Hezké dny Lena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, brslen housenky nežerou, mám jich na zahradě několik, to je pravda. Ten panašovaný bílo-zelený buxus, který taky nežerou a je na fotce je Buxus Aureovariegata. Tedy nežerou ten můj :o), celo-zelený žerou všechny. Jsou to potvory :o(
      Přeji pěkné říjnové dny na zahradě. Zdraví Jitka

      Vymazat
  7. Krása, já jsem na zahradu letos rezignovala, neboť nový přírůstek do naší smečky, psí chlapec Gareth, převzal starost o zahradu za mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ó, to naprosto chápu. Bratr si pořídil labradora a mamka má po zahrádce :o), ale je to mazel. Tomu to musí odpustit :o)
      Zdravím, Jitka

      Vymazat
  8. paráda, také se kochám a plevele přehlížím (musím). Hortenzie jsem si dala sušit do vázy s troškou vody, budou se hodit později. Přeji krásný, klidný a snad i vlídný říjen. Olina z Jizerek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oli, taky suším hortenzie, každý rok. Už jich máme v kanclu pěkný pugét :o)
      Přeji hodně zdraví a pěkný říjen. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.