pondělí 18. září 2023

U moře

Severní moře je známé rybolovem, ropným průmyslem a velkými nákladními přístavy. Není asi nejčistší a určitě není nejteplejší, ale i tak zastávka u moře stojí za to. Teplých a slunečných dnů tu není mnoho a když se letní den povede, je třeba počítat s velkou návštěvností převážně místních turistů.

Podél pobřeží je možné zahlédnout Atlantický val - obranný pás pevností budovaný německou armádou proti/před vylodění spojeneckých vojsk. Od La Manche po Norsko je jich více než dvanáct tisíc.

Jak jsem psala už v úvodu, letos dovolená o moři nebyla, ale my vnitrozemci si možnost vidět moře necháme ujít málokdy. V Holandsku jsme se o pobřeží otřeli hned třikrát.

Hoek van Holand

Poprvé to bylo v jižním Holandsku. Uměle vybudovaný kanál na Nové Máze vede z Hoek van Holand až do Rotterdamu a přivádí lodi do přístavu. Návštěvu Rotterdamu jsme tedy spojili s tímto pobřežním městem. My jsme vlastně ve městě ani nebyli. Odpoledne jsme strávili na místní pláži, která je daleko klidnější než známá a přeplněná pláž v Scheveningenu.

Odpoledne začalo svítit slunce a na sobotní pláži bylo lidí dost, ale stačilo popojít kousek dál a užít si klid a pohodu. Pláže Severního moře jsou si tady hodně podobné. Kilometry dlouhé, značně široké, písčité, čisté, obklopené travinami porostlými dunami, omývané studeným mořem. Někdo se i koupal, ale my jsme smočili kotníky a bylo to naše maximum.

Pobyt zpříjemňují plážové chatky a kluby. Tady jich byla celá řada, se spoustou volných míst a každý si mohl vybrat takové místo, které mu bylo příjemné. Samozřejmě, že jsme neodolali a posadili se na kávu a smoothie taky do jednoho. I přes hipsterskou a uvolněnou atmosféru byla obsluha milá a za chvilku mladý pán s úsměvem od ucha k uchu přinesl naši objednávku.

Parkování bylo hned u pláže zdarma. Co nás překvapilo, byla konečná vlaku nacházející se přímo na pláži.

Petten aan Zee

Podruhé k moři jsme se vypravili v severním Holandsku. Napřed jsme zkusili letovisko Egmond aan Zee, ale bylo naprosto nemožné najít místo k zaparkování a tak jsme pokračovali podél pobřeží na sever. Cestu, kterou vybrala navigace, jsem zavrhla, neb se mně zdála dlouhá. Navigovala jsem manžela sama a málem nás to stálo manželství 😊. Pobřežní silnicí je trasa kratší, než se vracet a objíždět dálnici, ale všude je třicítka, jeden cyklista za druhým, a navíc cesty jsou místo z asfaltu z červených cihel. Prostě Holandsko...

Plus bylo, že jsme si prohlédli přímořská sídla. Mínusem byla určitě delší doba než po delší dálnici. Můj druhý plážový tip ale stál za to. Bezproblémově a opět zdarma jsme zaparkovali u písčitých dun pobřežního městečka Petten a vydali se směrem k pláži.

Na nejvyšší duně byla vystavěna vyhlídka, které jsme neodolali, vystoupali nahoru a měli kus pobřeží jako na dlani.

Duny tvoří přirozený ochranný pás mezi poldrem a mořem. Občas dojde před hrázemi k vyplavení písku a je třeba přírodě trochu pomoci a vybudovat nové duny. K tomu tady došlo před deseti lety, kdy byla vybudována nová krajina s mladými dunami, které se postupem času vyvíjí. Nejenže nohy Holanďanů zůstanou v suchu, ale duny tvoří i důležitý ekologický prvek pro místní rostliny a živočichy.

Pláž byla podobná té z jižního Holandska, ale místo plážových klubů tady byla jedna velká budova a v ní celé plážové zázemí. Dostačující. Mě zaujaly fotogenické vlnolamy. Ten den se sluníčko nějak rozvášnilo a všichni jsme se krásně opálili. Na koupání to ale stále nebylo. Na pláži nebylo prázdno, ale nebyl ani problém mít pro sebe sto metrů čtverečních.

Vydrželi jsme tady až do pozdního odpoledne. Zpátky už jsme jeli po dálnici 😎. Třetí setkání s mořem mělo zcela jiný důvod než opalovačku a koupačku, ale o tom zase někdy příště.

A jen tak mimochodem: K moři mám ještě pár zajímavých informací.

Nizozemci jsou známí neustálým bojem s mořem. Pro zachování křehké rovnováhy mezi vodou a zemí tady neustále pracuje 20 tisíc čerpadel. Kdyby se na 24 hodin zastavila, osmina Nizozemska by se znovu ocitla pod vodou. V ohrožení je i mezinárodní letiště Amsterdam - Schiphol, které leží na poldru, na jehož místě se odehrála v 16. století námořní bitva proti Španělům. Pod tímto nejníže položeným letištěm na světě jsou pohřbeny vraky lodí, které tu v bitvě bojovaly.

Téměř všechny domy jsou v provincii Severní Holandsko pod hladinou moře. Bezpečné hráze jsou proto nesmírně důležité. Dříve si Holanďané stavěli únikové kopce, dnes se pyšní dokonalým protipovodňovým systémem Delta. Soustava hrází řídí příliv a odliv spolu s Měsícem a větrem. 62 obrovských ocelových vrat brání rozbouřenému moři, aby vracelo říční vodu zpět a zatopilo nízko položená území. Před devastujícími povodněmi za posledních čtyřicet let zasahovala už 24 krát. Co bude s Nizozemskem, až vlivem globálního oteplování stoupne hladina moře, nikdo neví. Krajina, která má 75% území ve výšce do 1 metru nad mořem, by byla první na řadě. A byla by to velká škoda.

1. Jitko, hezké fotky (zvlášť duny se mi moc líbí) a zajímavé povídání na závěr.
    Hezký den

1. Stáňo, já duny miluju, dělají pláž romantickou. Krásné byly i na Sardinii, ale Severní moře a Balt je jich plný.
      Měj pěkný den. Jitka

2. Jituš,ráda jsem se podívala a dozvěděla se i velmi zajímavé věci,Je to zase něco jiného a proto se
    mně to i líbí.
    Měj se hezky

1. Jitu, jsem ráda, že to není nuda :o)
      Krásné zářijové dny ti přeji. Jitka

3. Jitu, další parádní reportáž. Souhlasím, když je moře na dohled, musíme se na něj podívat :o) Krásné fotky! A co se týká cestování po Holandsku - i my měli rozpor s navigací, ona chtěla po dálnici, já těmi vesnicemi, abych viděla ty domy, zahrádky a tak :o)

1. Helenko, my bychom si na cestách rozuměly :o)
      Já jsem se kochala a manžel sakroval :o))) Na druhou stranu bez navigace si to v tom provozu už neumím představit. Vždy jsme jezdili podle mapy, ale to už je dnes historie. Navigace taky není bez chyby, občas zahlásila odbočte doleva a myslela doprava. Na poslední chvilku přes šest pruhů prostě správně neodbočíš, ale pomohla moc.
      Měj pěkný den a žádné prudiče :o)
      Jitka

4. Tohle je důvod proč si říkám, že na jednu stranu máme štěstí že nejsme u moře ;-).... ty naše pohraniční hory jsou přece jen výtečná ochrana. Krásné pobřežní fotky

1. Vendy, až bude moře u Krušných hor, už nás to trápit nebude, ale lhostejní bychom být neměli ani dnes. Oteplování se týká všech, jak nás o tom letos příroda přesvědčuje. Měj se. Jitka

5. Já byla právě na té lidnaté pláži Scheveningen. Bylo to v rámci zájezdu. ale dá se říci, že se mi tam líbilo. Byla tam spousta výtvorů z písku, což člověk musel obdivovat.
    Vy jste měli pláže klidnější a mohli si ji užít tak, jak jste chtěli vy. Ráda jsem se na fotky podívala.
    Měj se hezky!
    Hanka

1. Hani, já vybírám místa a termíny spíš klidnější. Ono je i tak všude dost lidí a přelidnění nemusíme.
      Měj pěkný den. Jitka

6. Zajímavé informace a krásné foto. Díky za cestování s tebou)))

1. Evi, rádo se stalo. Já jsem s tebou ráda cestovala Madeirou.
      Krásný den. Jitka

Děkuji za vaše komentáře.