čtvrtek 2. listopadu 2023

Vlámské karbonade, Hutspot a Mattentaart

Carbonade flamande nebo také vlaamse stoverij je v Belgii oblíbený pokrm z dušeného hovězího masa se silnou omáčkou plnou chutí. Dochucuje se bylinkami, hořčicí a tmavým pivem. K zahuštění slouží chléb, toustový chléb nebo francouzský perník. Já jsem se s tímto pokrmem poprvé setkala v pořadu U nás v Evropě a to už bude takových 15 let. Belgická rodina jej připravovala a od té doby se čas od času objevil i na našem stole. Po návratu z dovolené, kdy lednička a spíž ještě nebyly v super kondici, to bylo první jídlo, které jsem uvařila ze zásob v mrazáku. Jako příloha bude kaše Hutspot, který je zase od nizozemské rodiny, ale v rámci Beneluxu se to snese.

Jako dezert si dnes upečeme tradiční tvarohem plněný koláč v jednodušší variantě, nicméně stále velmi dobrý. Drie - twee - één - begin (3-2-1-start).

 

 


Vlámské karbonade a kaše Hutspot

 
Karbonade
1 kg hovězího masa (používá se zadní hovězí, já jsem měla podplečí)
0,7 l černého piva (jde velmi dobře použít hovězí vývar)
1 cibule
2 krajíce chleba
plnotučná hořčice
tymián, bobkový list, petržel - čerstvá, případně sušená
2 PL hladké mouky
2 PL hnědého cukru
1 PL octa
50 g másla
pepř a sůl
 
Hutspot
1 kg brambor
4 ks mrkve
1 velká cibule
1 kostka zeleninového bujonu
1 kelímek zakysané smetany
sůl, pepř a trochu másla

Karbonade
Ve větším hrnci nebo pekáči, který lze vložit do trouby, rozehřeji máslo a přidám i trochu oleje. Opeču na něm plátky masa z obou stran a dám bokem. Opeču cibuli na kolečka dozlatova. Zapráším moukou, smažím a po chvíli přidám pivo, případně vývar. Jakmile se začne vařit, vrátím maso, přidám koření, cukr, ocet, pepř a sůl. Přikryji poklicí a dám do trouby nebo dusím na plotně. Asi po dvou hodinách přidám k masu krajíce chleba potřené hořčicí, přikryji a dusím dál ještě asi hodinu. Před servírováním vyjmu bobkové listy, maso dám bokem a ponorným mixerem rozmixuji omáčku téměř dohladka. V Belgii se obvykle podává s hranolkami, ale hodí se i bramborová kaše.
 
Hutspot
Do hrnce vložím větší kousky brambor bez slupky, mrkve a cibule a zaliji vodou. Přidám kostku zeleninového bujonu, osolím a uvařím doměkka. Pak sliji vodu, přidám smetanu, máslo, pepř a případně ještě sůl a mačkadlem na brambory spojím do kaše. Hladká úplně nebude, ale to ani není žádoucí. Podávám teplé. 
     
  




A jen tak mimochodem: Belgické město Geraardsbergen je známé mimo jiné i koláčky Mattentaarten. Ženy farmářů je tady pečou už od 16. století a dokonce se staly chráněnou regionální specialitou. V originálním receptu je použito regionální mléko a podmáslí, ze kterého se nejprve připraví tvaroh. Tuto část receptu jsem si značně zjednodušila a použila tvaroh koupený. Mattentaarty se pečou ve formách na tartaletky a i tady jsem si pečení usnadnila a upekla jsem jeden velký koláč. Ostatně to tak pečou i zkušené belgické pekařky a podle receptu jedné z nich jsem postupovala.


 

 

Plněný koláč Mattentaart


500 g listového těsta 
6 vajec + 1 na potření
500 g jemného tvarohu (2x kostka)
300 g krupicového cukru (já jsem dala jen 175 g a nám to stačilo)
1 vanilkový pudink v prášku

Na náplň prošlehám tvaroh se žloutky, cukrem a pudinkovým práškem. Z bílků a špetky soli ušlehám sníh a opatrně jej vmíchám k tvarohové hmotě.
Formu na koláč o průměru 30 cm vymažu máslem. Listové těsto rozdělím na poloviny a každou část vyválím na kolo o větším průměru než je forma. Pomocí válečku přenesu první kolo do formy a vytvaruji tak, aby přesahovalo přes okraj formy. Boky těsta pomažu rozšlehaným vajíčkem.


 

Potom rovnoměrně nanesu tvarohovou náplň a přikryji druhým plátem těsta. Díky vajíčku se obě těsta slepí, přebytečné těsto za pomoci válečku odstraním. 

 

 

Nakonec udělám do těsta špičkou nože otvory, aby mohla unikat pára a potřu celý koláč vajíčkem.

 

 

Peču necelou půlhodinku na 220˚C. Po upečení vyjmu koláč z formy, nechám vychladnout a pocukruji. 





16 komentářů:

  1. Jituško,to jsou skvělé recepty.Ráda vyzkouším a děkuji,že jsi nás s nimi seznámila.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, rádo se stalo. Něco je roky ověřené mnou, zbytek doporučuji vyzkoušet.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  2. Tak teď jsem tu dostala hlad)))) recepty vypadají báječně.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  3. Jitko, všechno vypadá skvěle, jen jako přílohu bych asi volila samotné šťouchané brambory neb nejsem milovník vařené mrkve.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, jednak ta mrkev v tom chuťově výrazná není a není to ta klasická chuť vařené mrkve. A druhak :o) místo mrkve je v receptech jakákoliv jiná zelenina. V Nizozemsku je třeba velmi oblíbená kapusta. To si teda neumím dost dobře představit, ale proč ne?
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, pochutnala bych si. Mattentaar si dával Adam vždycky, když jsme se zastavili někde na kávu a dušené hovězí s kaší mám moc ráda. Většinou dělám burgundské, příště vyzkouším toto.
    Přeji klidný pátek. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, taky jsem několikrát dělala hovězí po burgundsku, ale toto nám chutná víc. My jsme mattentaart nikde neochutnali, všude byly jen vafle :o), o to víc jsem jej chtěla vyzkoušet.
      Přeji ti pěkný večer i celý příští týden. Jitka

      Vymazat
  5. Recepty vypadají dobře, takže určitě zkusím.
    Díky za ně.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, doufám, že budou chutnat. U nás měly vždy úspěch.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  6. Teď jsem přišla z práce hladová jak pes a ty takovéhle dobroty ;-)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak teď lituji, že mám už na tento víkend plán, co do hrnce. Ale díky tobě nebudu příští týden nic vymýšlet a hovězí určitě vyzkouším. Děkuju

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, rádo se stalo. Já taky pravidelně v pátek mučím rodinu otázkou, co budeme o víkendu vařit a pravidelně nic nevymyslí. Takže je to zase na mě.
      Doufám, že se vše podaří a bude chutnat. Pěkný podzimní týden. Jitka

      Vymazat
  8. Dobrý podvečer, pěkně zdravím a děkuji za fantastický recept na masíčko. Jen se po něm zaprášilo. Skvělé je, musíme hodně brzy zopakovat. Díky i za další recepty, od Vás je to sázka na jistotu.
    Krásné dny přeji. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Evo, jsem neskutečně ráda za takovéto komentáře a dělají mně ohromnou radost. Věřte, že mě vždy potěší, když se ozve někdo, kdo pekl nebo vařil podle mých receptů a ještě navíc se vše povedlo a chutnalo.
      Děkuji za čas, který věnujete čtení mého blogu a přeji vám nádherné podzimní dny. Zdraví Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.