neděle 19. listopadu 2023

Podzimní pečení

Po hruškách a švestkách přišla na řadu jablka. To by nebyl podzim, abych nevyzkoušela něco nového jablečného. Ráda peču obrácený koláč i rolády, a když jsem viděla recept, který spojuje oba moučníky, bylo tento týden rozhodnuto. Výsledek měl vizuálně do předlohy dost daleko, ale chuťově je to taková dobrota, že si ho sem přeci jen dám. Manžel to charakterizoval jako štrůdl s krémem a dal si rovnou dva kousky 😋. Příprava není složitá a já jsem si ji ještě zjednodušila. Jablka byla v receptu karamelizovaná, ale ke karamelu jsem se ještě nedopracovala a jen jsem je povařila. Kdo bude chtít karamelizovat, ingredience i množství je stejné.



Obrácená jablečná roláda  


Jablečná vrstva:
1 kg jablek
90 g krupicového cukru - já jsem všechen cukr v roládě nahradila stejným množstvím Xylitolu
1 citron - jen šťáva
10 g kukuřičného škrobu
skořice

Těsto:
5 vajíček
100 g krupicového cukru 
špetka soli
170 g  polohrubé mouky

Krém:
300 g vaničkového tvarohu
200 g smetany 33%
50 g cukru
Může se přidat ztužovač smetany, já jsem nedávala.

Na ozdobu 2 PL mandlových lupínků.

Jablka i se slupkou pokrájím na kousky velké asi 1x1 cm. Dám do kastrolu, podliji trochou vody, přidám citronovou šťávu a krátce povařím. Jakmile začnou měknout, ale ještě se nerozvařovat na pyré, scedím vodu, přidám cukr, skořici a škrob a krátce povařím. Jablka stále pouští nějakou šťávu, tak to jde dobře. Hned přenesu na velký plech s pečícím papírem a rozprostřu do stejně vysoké vrstvy.

Na těsto prošlehám vajíčka s cukrem a solí do pěny. Přidám mouku a jakmile se vše spojí, naliji na jablečnou vrstvu. Pokud máte menší vejce a těsto není tekuté, přidejte trochu mléka. 





Opět rovnoměrně roztáhnu těsto po celé ploše a hned peču na 180˚C asi 15-20 minut. Nechám vychladnout. Potom přikryji roládu novým pečícím papírem, plech otočím a z jablečné vrstvy sloupnu pečící papír, na kterém se roláda pekla.




Na krém prošlehám současně tvaroh s cukrem a smetanou do hustého krému. Větší polovinu krému rovnoměrně nanesu na jablečnou vrstvu a smotám do rolády. Tady jsem se trochu zadrhla, rolování nešlo úplně do kulata, spíš do šišata 😊, ale nakonec jsem to nějak domotala. Pomažu zbytkem krému a posypu na sucho opraženými mandlovými lupínky. V ledničce roláda odpočívá do druhého dne.

  







A jen tak mimochodem: Děláte žemlovku? Pokud se vám zdá pracná, mám tady ještě fofr recept pro matky nestíhačky. Pekla jsem ji často, když byly děti menší, a objednávají si ji dodnes.




Žemlovka se sněhovou čepicí


1 balení toastového chleba
asi 3/4 litru mléka
3 vajíčka
krupicový cukr
skořice
strouhaná jablka
máslo na vymazání formy

Vymažu plech nebo formu máslem. Mám keramický pekáč, kam se vejde vedle sebe šest plátků tousťáků a je to pak šest porcí.

Do mísy naliji mléko, trochu osladím (tak 2 PL), namáčím v něm plátky toustového chleba a skládám je na dno pekáče. Mezitím zručný pomocník strouhá jablka, i se slupkou, jen bez jádřince. Slupka zůstane nakonec v ruce a nepoužívá se. Na tousťák dám vrstvu jablek, posypu cukrem, skořicí a kdo má rád, přidá rozinky nebo oříšky. Opakuji - namočený tousťák, jablka, cukr, skořice - tak dlouho dokud mám suroviny a dovoluje to výška pekáčku. Jako poslední přijde tousťák. Ve zbylém mléce rozšlehám žloutky a zaliji tím žemlovku. Peču na 170˚C asi 30 - 40 minut. Na závěr ušlehám sníh ze zbylých bílků se 100 g cukru a nanesu na žemlovku. Zapeču asi 10 minut a jde se volat k obědůůůůů. 

 




16 komentářů:

  1. Tedy ty jsi napekla dobrot. Já po delší době upekla jen bábovku. Půlka už je pryč. Pohodový večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, to je časosběrný příspěvek :o), ale peču často, to je pravda. Kluk toho spořádá kopec :o)
      Měj se krásně. Jitka

      Vymazat
  2. To je dobrot.Já dělám jablečnou šarlotu a ta je také obrácená.Žemlovku máme s manželem rádi,mohla bych ji v týdnu udělat.Díky za tipy
    Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, já obvykle dělám obrácený koláč, teď jsem zkusila roládu.
      Rádo se stalo. Inspirace na vaření není nikdy dost :o)
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  3. Já dělám občas obrácenou roládu. Doplnění krémem je zajímavá vychytávka, ale trochu se bojím toho balení (podle tvého popisu asi malinko oprávněně :D). Ještě je řešení použít polovinu krému a jen s ním roládu pomazat :D.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já jsem použila polovinu krému do rolády a polovinu na omazání. A ještě trochu zbylo.
      Byla dobrá, jen ne kulatá, řezy by byly řešením.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, ty prostě nezklameš! Ta roláda vypadá úžasně, u nás by měla velký úspěch. Jablka jsme letos měli počítáno na kusy, ale až si zajedu pro bednu k sadaři, určitě vyzkouším.
    Žemlovka by u nás byla spíš jako dezert, dělám ji z vánočky, když nějakým nedopatřením zbude pár plátků :o) Tohle je super vychytávka.
    Měj příjemné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, my máme jablek dost, ale jsou taková na zakousnutí málo atraktivní, a tak jich hodně padne do pečení. Vánočka u nás nezbyde nikdy :o) to asi nevyzkouším, ale musí být dobrá v žemlovce.
      Přeji ti klidný večer. Jitka

      Vymazat
  5. Žemlovku jsem dělala nedávno, máme ji rádi. Ta roláda mne svádí k vyzkoušení.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, u nás je žemlovka tradiční podzimní jídlo. S dýňovou polévkou v kombinaci. Ta u nás taky slaví úspěch.
      Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  6. Žemlovku taky dělám z tousťáku, doby kdy jsem poctivě krájela housky nebo rohlíky jsou dávno pryč... zrovna o víkendu jsem obrácený koláč dělala ;-). Ta roláda je dobrý nápad, možná kdyby byla jablka nastrouhaná lépe by se balila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem je nestrouhala, ale tím povařením z nich stejně bylo většinou už pyré, tak to je jedno. Právě, když to byly kostičky, tak to na řezu vypadalo moc pěkně.

      Vymazat
  7. Vždycky přijdeš s něčím nej))))
    Na žemlovku chodím do práce. Je to moje nejoblíbenější sladké jídlo.
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já mám žemlovku taky ráda. A je to rychlovka... když někdo nastrouhá ta jabka :o)
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Piju kafe a dívám se na ty dobroty. Příště prosím kousek do krabičky! :))))

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.