pondělí 2. ledna 2023

Novoroční chléb

Nedostatek čerstvého pečiva mě přivedl k nápadu upéct domácí bochník chleba. Začala jsem hledat v osvědčených receptech, ale na jeden se těsto zadělává den předem, na jiné mně chyběl jogurt nebo kefír a 1. ledna je zavřeno úplně všude. Nakonec jsem našla recept z Pečie celé Slovensko. Nevím, jestli to byl omyl, ale přišlo mně na množství surovin málo mouky a tak jsem si recept opět upravila podle sebe. Chléb dopadl velmi dobře, byl křehký a do večera zmizel, takže těžko říct, jak dlouho vydrží.


 

 

Novoroční chléb 

 

150 ml vody
50 g rozpuštěného másla
1 vejce
1 PL zakysané smetany
400 g hladké mouky (dala jsem 150 g žitné chlebové + 150 g pšeničné chlebové + 100 g obyčejné hladké) 
1 ČL moučkového cukru
1 PL soli
1,5 ČL chlebového koření
1/2 kostičky čerstvého droždí
 
Přípravu těsta nechám na domácí pekárně. Hotové těsto zpracuji na pomoučeném vále a vytvarovaný bochník dám do pomoučené ošatky. Pod utěrkou si kyne ještě asi půl hodiny. Potom litinový pekáč s poklicí (nebo může být i mísa z varného skla) vystelu pečícím papírem a přesunu tam bochník. Já už jsem tentokrát spěchala, takže šel rovnou do trouby, ale příště nechám ještě chvilku vykynout. Podélně bochník naříznu, aby nepraskl. Protože byl svátek, ozdobných "zářezů" jsem udělala víc 😉.
 
 
 
 
Troubu si předehřeji na 250˚C, pekáč přikryji poklicí a peču 20 minut. Potom snížím teplotu na 220˚C a chléb i s papírem přesunu na rovný plech, aby získal po celé ploše krásně zlatavou kůrku. Peču pak už asi jen 20 minut. Jakmile poklepem odspodu bochníku je slyšet dutý zvuk, je hotovo. Potřu vodou, nechám vychladnout a už putuje na stůl.  





 
 
 
A jen tak mimochodem: Dodržujeme novoroční tradici a k obědu máme čočku s uzeným, aby se nás v novém roce držely peníze. Nechybí ani poctivá moravská polévka z uzeného masa s kroupami. Hlavně žádná drůbež, aby neuletělo štěstí 😊.
 
 
 

16 komentářů:

  1. a podaříl se, vypadá chutně,Sv.

    OdpovědětVymazat
  2. Ten teda je))))ostatně jako všechny tvoje kuchyňské počiny.

    OdpovědětVymazat
  3. Mám několik receptů na chleba a střídám a zrovna dnes jsem si říkala,že si upeču chleba.Kysanou smetanu doma mám i vše ostatní.Ráda zkouším nové recepty a tvůj chleba vypadá úžasně.
    Jituško,měj hezký začátek nového roku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, tak ať se ti podaří. Toto je taková - na suroviny - nenáročná varianta, kterou mám stále doma.
      Měj pěkný den. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, vypadá krásně! Mám podobný recept s podmáslím.
    U nás musí být alespoň trocha čočky a i kousek ovaru.
    Přeji pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, ano tvůj recept jsem měla taky v ruce, ale to já doma běžně nemám. Ale už jsem jej jednou pekla a byl také moc dobrý. Ovar se u nás neobjevuje, leda by byl nějaký fitness :-)
      Měj pohodový nový týden. Jitka

      Vymazat
  5. Ten chleba z toho monitoru úplně voní až k nám.... někdy vyzkouším.... a jak si tak prohlížím fotky, cukají mi koutky. Tady u nás se čočka jí s vejcem nebo uzeným či párkem a s okurkou. Když jsem poprvé takhle naservírovala tchánovi, tak jen seděl a nejedl. On totiž čekal na chleba! Tak jsi mi to dnes připomenula, Toník už tu mnoho let není, ale pokaždé si u čočky vzpomenu. Já to tedy na Nový rok šulím, čočka má být na stole, tak ji tam dávám neuvařenou v misce... a polévku máme také zelňačku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já taky dělám čočku většinou s vajíčky, ale ta Novoroční musí být s uzeným :-)
      Je pěkné, jak máme určitá jídla spojená s lidmi, kteří už s námi nejsou. Hodně vzpomínek mám takto na babičky a tetu.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  6. Tak zase recept, který mne doslova nutí ho vyzkoušet.
    Už na těch fotkách vypadá móóóc dobře.
    Pěkné dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji za milá slova. Já peču a zkouším stále něco. Včera si děti opět vyžádaly anglické rohlíky.
      Měj se pěkně. Jitka

      Vymazat
  7. Jitko, chleba vypadá krásně. Já měla na Nový rok k obědu proteinovou tyčinku a mandarinku :D (byli jsme na výletě).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, na mě něco leze už týden, tak jsme výletování zručili a jsme v teple.
      Pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.