středa 18. ledna 2023

Krajkování

Začátkem roku na mě pravidelně přijde krajkování. Asi pro ty mrazem uháčkované krajky na oknech. Vytáhnu poklady po babičce a stařence a snažím si jich užít co nejvíc. 


 

Není úplně jednoduché je včlenit do moderního interiéru tak, aby nepůsobily nepatřičně. Zkouším to pokaždé trochu jinak a letos to dopadlo takto:






Mám ráda bílé nebo jemně smetanové krajky. Myslím, že tak nejlépe vynikne ta krása vzoru. 






Háčkované vločky k zimě a k nám domů prostě patří. Navíc mně připomínají ty dvě laskavé bábinky.








A jen tak mimochodem: Můj obdiv mají všichni, kteří tuto jemnou krásu umí vytvořit. Moje prababička mamce uháčkovala záclony na celý dům a že tam bylo oken. Já ani sestry jsme tuto zručnost a trpělivost nezdědily. O to víc si vážím každého kousku a i když si ty mrazy letos dávají načas, u nás je už vykrajkováno.



Plechové kraječky.


24 komentářů:

  1. Jituško,krásné a vkusné.Ráda jsem se podívala.Já už to tak neumím všechno hezky naaranžovat.
    Kočička všude vleze,nejraději má stoly a skříňky.Manžel si udělal z obýváku svůj pokoj tam se vůbec nemohu realizovat.Nevěřila bych,jak se dají vkusně využít háčkované dečky po babičkách.Také mám,ale ve svém pokoji mám bílý nábytek a tak spíše používám své barevné háčkované.Sice jsem asi dvě babičky dečky obarvila v čaji,aby na bílém stole vynikly,ale stejně to není ono.Budu sem k tobě chodit pro inspiraci,protože jsem unešená.Zrovna tak ráda chodím i k Helence.
    Měj se moc hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tak to jsem nevěděla, že se dá krajka obarvit čajem. Já barevné nemám, ale nevadí mně to. Ono se to pak všechno k sobě dobře kombinuje. K Helence taky chodím ráda, je to inspirativní dáma.
      Pěkné nadcházející dny ti přeji. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, sladit tyhle poklady se současným interiérem není jednoduché. Tobě to jde skvěle. Krásně ti doma nasněžilo :o) Jako vždycky je to se vkusem a noblesou. Líbí se mi jak fotky, tak tvá slova - ta úcta je prostě cítit.
    Přeji příjemný den a moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já o vlku a Helenka v komentáři :-)
      Helenko, je to tak. Jednoduché to není a nerada se opakuji, takže je to už někdy náročné :-) Krajkové vločky se mně stejně nejvíc líbí na jídelním stole. To vypadá moc hezky, ale už jsem to tak měla několikrát, tak letos změna.
      Děkuji ti za milá slova a přeji pěkné nadcházející volné dny. Jitka

      Vymazat
  3. Když má člověk v sobě cit pro krásu jako Ty, tak se mu daří zkrášlit moderní bydlení krásou časů minulých. Je radost se na Tvoje fotky dívat.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, no to nevím, ale děkuji :-) Někdy se ta krása rodí pomalu a těžce :-)
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Krásné to máš! Já vlastně tyhle staré kousky nepoužívám, mám v prádelníku pár opravdu starých kousků, podívám se, jak bych se s nimi mohla potěšit... Krásné dny, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já je taky vytáhnu jednou za rok a dělají mně radost. Úplně vidím stařenku jak sedí venku na lavičce a kmitá háčkem.
      Tobě taky přeji pěkný konec týdne. Jitka

      Vymazat
  5. Ach, to je krása! A opravdu krásně a s citem umístěné. Na to bohužel nemám oko. Moje babička taky krásně háčkovala a také mám doba sbírku krásně vyšitých ubrusů po mé milované prababičce - ještě nepřišel jejich čas, ale moc se těším, až je budu moci vytáhnout na stůl a těšit se jimi. ☺ Měj se krásně, Peťka ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťko, prababička taky nádherně vyšívala. Ušila a vyšila mně a sestrám tři dětské kyjovské kroje a jeden dospělácký. To by se mamka dneska nedoplatila. Ráda ty kousky beru do ruky. Od každé babičky mám i něco do kuchyně - váleček na těsto, skleněný tác na noze nebo uchovávám peroutku (mašlovačku), kterou vyrobil děda. Nepoužívám to, jen pro tu vzpomínku na ně.
      Děkuji za návštěvu i milý komentář. Krásný konec týdne přeji. Jitka

      Vymazat
  6. Krajka jako malovaná mrazem se v lednu hodí))) jsou to nádherná dílka. Mám taky ukryté poklady po babičce a mojí mamce, která stále v 81 letech zdárně tvoří- plete, háčkuje a vyšívá a poslední roky i paličkuje. Vše kromě paličkování bych dala i já a doufám, že to předám i naší Lole. Vypadá to, že šikovné ruce po někom zdědila))) hezké dny přeji. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, určitě šikovná bude. Viděla jsem jak vyšívá krásné ozdoby.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  7. JItko, máš po babičce hezké kousky. U nás nějak bohužel podlehly zubu času na chalupě, včetně velkého háčkovaného ubrusu, který kdysi uháčkovala moje máma (něco ve stylu tvých malých deček u váziček, jen měl asi metr v průměru). Já jsem sama pár malých deček (i když asi z o něco silnější příze) uháčkovala taky (když jsem byla se synem v miminkovském věku v nemocnici a nebylo tam moc do čeho píchnout), ale nikdy nedošlo na to, abych je naškrobila a vypnula, takže nebyly hezké a už ani nevím, kde skončily.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, my jsme toho měli taky hodně, ale časem se to někam poztrácelo nebo jsme si to rozebrali. Jsem ráda za to, co mám.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Jitko, háčkované poklady máš a hezky o tom píšeš. I já mám v šuplíku pár svých kousků, byly časy kdy jsem hodně háčkovala. Co neumím je paličkování. Ráda jsem si ty tvé prohlédla. Měj hezké dny. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá J., děkuji za milý komentář i návštěvu. Paličkuje moje kamarádka, ale to už je nad moje schopnosti vnímání úplně.
      Přeji pohodové dny. Jitka

      Vymazat
  9. Nádhera. Já sním o háčkovaných záclonkách na chatu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renato, ano to by bylo moc pěkné, takové ty krátké na tyčce, ty by se mně taky líbily.
      Přeji pěkné lednové dny. Jitka

      Vymazat
  10. Já háčkovala strašně moc. Nejradši mám filetovou techniku. A když jsme se nastěhovali sem, tak jsem do oken z kuchyně uháčkovala čtyři záclonky, do každé půlky okna jednu. Filetový základ a délka z řetízků a zas filet. No bylo to tedy pěkný opruz, ale vypadaly nádherně. Teď mám jednu v okně v koupelně a ty další jsou někde zahrabaný. A ještě pár deček tu taky mám....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, mně by se moc líbila taková záclonka do kuchyně. Musí to být krásný pocit, vyrobit si tu nádheru vlastnoručně.
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  11. Jituš, krásné dečky a ubrusy.👍👍👍 Mám jich doma spoustu a už drahně let jsem je nevyndala ze skříně. Háčkovala a i pletla je moje babička. Naučila jsem se to také a pár jich kdysi vytvořila. Největší dílo je záclona na okno, které je veliké (220x180cm). Tu jsem uháčkovala když byly děti malé. Leží ve skříni, na okně byla asi před 40 roky. Už mockrát jsem si říkala, že jí vyhodím. Ale když si vzpomenu, kolik mi dala práce....
    Měj prima dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, mamka taky má schované háčkované záclony. Nikdy je už nepověsí, ale jak píšeš, nemá srdce je vyhodit.
      Jsem ráda, že jsi zase mezi námi. Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  12. Jituško, to je nádhera, ale tohle neumím. Měj hezký zbytek víkendu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, tak to jsme dvě :-)
      Také ti přeji pěknou neděli. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.