středa 4. ledna 2023

Noční a vánoční

A je to tady zase. Letos se fotky vánoční Prahy objevují na blozích celkem často. Bude to nejspíš tím, že má co nabídnout a je tak velkým lákadlem nejen pro tuzemce, ale hlavně pro cizince. My jsme tady prožili tři dny hned po Štědrém dnu a pokud vás to ještě baví, pojďte se se mnou projít Prahou za soumraku, kdy získává na třpytu a pohádkovém kouzlu.

 

 

 

Bydleli jsme v bytě na Hradčanském náměstí a začínáme právě tady. Lidu bylo všude tolik, že mě několikrát napadla kacířská myšlenka o "zlatém" covidu. Pokud to šlo, sešli jsme z turisty vyšlapané trasy do bočních ulic a uliček a užívali si samotu.

  

Schwarzenberský palác - po rekonstrukci jsou zde sbírky Národní galerie.

  
Kouzelný pohled od hradu na Strahovský klášter.

Malostranská mostecká věž a hlava na hlavě.

Večerní Čertovka.

Adventní trh na Kampě.

Kampa - betlém. Není to vpravo pan Werich? 

Kampa - adventní trh.


Staroměstská mostecká věž. Tady už jsme toho měli dost a Karlovce jsme se vyhnuli obloukem.

Vyzdobená Nová radnice.

Na Staromák jsme jen nakoukli, davy a tlačenice nás odradily.


 
 
A jsme zpět na Hradčanském náměstí. Už se setmělo, ale nás to neodradilo a pokračovali jsme prohlídkou hradu. Výzdoba byla sváteční a moc pěkná. Ta se povedla.
 

Hradčanské náměstí.

Matyášova brána a Nový královský palác.

Na Baště.

Průchod na II. nádvoří.

II. nádvoří Pražského hradu.

Kohlova kašna.

Katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha.

III. nádvoří Pražského hradu, Katedrála a Obelisk.


A ještě pár pohledů, které se neomrzí a které nám svět závidí.

 




Tak takovéto záchodky by nám mohla závidět i Moskva, no né?

A jen tak mimochodem: Ještě vás vezmu do tří kostelů, které nejsou až tak navštěvované, ale neméně zajímavé.

Ve frontě domů v Nerudovce je schovaný kostel Panny Marie Matky ustavičné pomoci a sv. Kajetána. Kolem proudí denně davy turistů, ale tady je klid a k prohlídce betlémy z celého světa.


Kostel Panny Marie Matky ustavičné pomoci a sv. Kajetána. 


Na rohu Loretánského náměstí a Černínské ulice, kterou se nejčastěji dostanete do Nového světa, je za zdí schovaný kostel Panny Marie Královny andělů, který je součástí nejstaršího kapucínského kláštera v Čechách.


Klášterní kostel Panny Marie Královny andělů řádu menších bratří kapucínů.

Kazatelna se strašidelnou rukou 😉.

Původní farní kostel Hradčan ze 14. století najdete na Hradčanském náměstí. Ke kostelu byl přistavěn klášter, ve kterém žily bosé karmelitky. Se světem je spojovala jen klášterní brána - fortna. Od roku 2020 zde začali působit bosí karmelitáni a otevřeli Fortnu návštěvníkům jako duchovní centrum.


Kostel sv. Benedikta a Fortna - klášter bosých karmelitánů.

Je všude. Tady taky. A hlavně HO máme každý v sobě.



24 komentářů:

  1. Jituško, krásná reportáž, mám hodně podobné fotky... Jen na Hrad jsme nešli, před pár lety jsme se zařekli, že až tam bude někdo jiný... Uznávám, že letošní výzdoba byla krásná. I my mysleli na ten "covidový klid" - odvykli jsme si...
    Přeji pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, jsme se tam mohly potkat, ne? My na Hrad chodíme, ale je to tam k naštvání - pokaždý. Václav Havel vše opravil a otevřel, teď přesně naopak. Snad bude líp. Záleží na nás všech, jak to dopadne.
      Mám fotku z června 2020. Stojím na Karlově mostu... sama se třemi holuby. To už se snad opakovat nebude, ale své plusy to tedy mělo :-)
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Krásné večerní záběry. V Praze je stále co objevovat. Také jsem byla na couračce, ale davy lidí byly šílené, ani jsem si to nevychutnala. Třeba příště. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ach, to je pravda. Tentokrát jsme objevili Fortnu a doufám, že se dostaneme někdy i dál než do kostela. A moc jsem si užila tunel v Jelením příkopu. Lidí bylo opravdu hodně, vůbec jsem tolik nečekala.
      Přeji klidné lednové dny. Jitka

      Vymazat
  3. Jak se mi po Praze stýská! Před covidem jsem tam bývala nejmíň dvakrát do měsíce, teď je to tak dvakrát do roka. Měli jste skvělou výchozí polohu. Na Hrad se podobně jako Helena chystám až po volbách a jen si přeju, aby to mohlo být už po těchto. Na deset let jsem si ho odpřela (zásadovost je zásadovost ;-) Tak děkuju za krásné fotky a přeju hezký lednový start. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak to jsi napsala pěkně. Doufám, že volby dopadnou dobře a nebude to zas ostuda. My se do Prahy taky dostaneme jednou maximálně dvakrát za rok. Přece jen je to kus cesty od nás. O to víc se pak snažím si to užít.
      Měj se pěkně. Jitka

      Vymazat
  4. Dík za večerní Prahu. Jak jsem zmiňovala, letos jsem to nestihla. Jak v kostele Panny pomocné, tak v kapucínském jsem byla, v tom třetím ne. I když je lidí dost, ještě to stále nejsou ty předkovidové mračna. Když si vezmu kolik lidí bylo před čtyřmi lety na Staromáku a teď, je to stále o dost míň.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, Fortna není zatím moc známá, protože byla uzavřeným klášterem karmelitek. Ty se nedávno odstěhovaly a tak je zas co objevovat.
      Staromák porovnat neumím, ale na Karlově mostu to bylo už jako před covidem. Hrůza Asiatů a nerozumím tomu, jak je možné slyšet na každém kroku ruštinu.

      Vymazat
    2. Tak to máš pravdu, když jsme couraly s Míšou tak taky byla furt slyšet....

      Vymazat
  5. Za mě je večerní Praha nej))) díky za parádní pražské foto.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ona i nasvětlená Champs-Élysées má něco do sebe :-)
      Moc se mně líbil nazdobený Vatikán u tebe na blogu. Krásný nápad.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  6. Hodně podobnou procházku jsem si udělala o prvním vánočním svátku. Večerní osvětlení dává těm krásným místům úplně jinou atmosféru, paráda. Zdravím 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je to tak. Jak se něco nasvítí, tak to má úplnou jinou atmosféru. O prvním svátku jsme se tam také procházeli, jsme se mohli potkat :-)
      Přeji klidný večer. Jitka

      Vymazat
  7. Opravdu nádherné fotky. Do Prahy často nejezdím, takže se ráda na fotky podívám a i se trochu poučím.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji. Mně taková procházka úplně nabíjí baterky :-)
      Teď začíná v práci masakr, tak to budu potřebovat.
      Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  8. Jitko, moc pěkné fotky. Myslím, že povečerní Prahou v prosinci coural a fotil ji každý - kromě mne. Já jen probíhala Letenskou ulicí a na Pražský hrad koukala hlavně při ranním rozednívání (když jdu z práce, mám ho v zádech). Prostě kovářovice kobyla...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, už to tak vypadá :-), že všichni vyrazili. I ti z Indie a Číny :-)
      Z Letné je na Hradčany taky moc pěkný pohled. Nic si z toho nedělej, já mám taky dost míst na dosah a nedostala jsem se tam.
      Měj pěkný den. Jitka

      Vymazat
  9. Jituško, moc pěkná reportáž. Noční Prahou už jsem se dlouho neprošla. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  10. Marti, doporučuji, je kouzelná. Jen by to chtělo později večer, když turisti zalezou do barů :-)
    Také ti přeji klidný den. Jitka

    OdpovědětVymazat
  11. V Praze jsem už nebyla dlouho a už zapomněla,že se tam chodí v chumlu.Ale ta vánoční atmosféra,která je vidět na fotkách je nepřekonatelná.
    Nádherné
    Měj hezké dny nového roku

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.