sobota 3. srpna 2024

Rýnské vodopády

První zastavení na naší dovolené vedlo k evropskému veletoku řece Rýn, který tvoří hranici mezi Německem a Švýcarskem. U města Neuhausen am Rheinfall se mohutný tok Rýna široký 150 metrů řítí z výšky 23 metrů a vytváří Rýnské vodopády - Rheinfall. Každou vteřinu tudy proteče 700 000 litrů vody a činí tyto vodopády největšími v Evropě.

Před více než 15 000 lety byl Rýn zatlačen do nového říčního koryta pohyby země v doby ledové. Rýnské vodopády vznikly na pomezí tvrdého vápence a měkkého štěrku.

Už pohled z parkoviště byl lákavý.

Hrad Laufen.

Uprostřed vodopádu stojí mohutná skála, vzdorující prudkému proudu vody po tisíce let. Ke skále se dá dostat lodí, vystoupat na její vrchol a zblízka zažít sílu vodního živlu.

V době naší návštěvy byl stav řeky hodně vysoký a lodě jezdily jen do bezpečné vzdálenosti ke skále a zpět přivážely mokré turisty. Tuto atrakci jsme si rádi odpustili a vydali se pěšky kolem vodopádů. Byli jsme tady hned ráno a společnost nám dělal jen autobus Japonců.

Kolem vodopádu jsou zbudovány plošiny, zčásti postavené nad řekou, ze kterých je jedinečná přírodní podívaná. Všude je cítit vodní mlhu a slyšet burácení řeky. Odtud můžete cítit, pozorovat a slyšet neskutečnou sílu vodopádu.

K zámku Laufen, který se vypíná nad vodopády, se dá dostat lodí nebo pěknou procházkou kolem vodopádu. Nad vodopádem jsme vystoupali po schodišti, prošli kousek lesoparkem a po železničním mostu přišli přímo k hradu.

Areál hradu nabízí kromě dětského hřiště i občerstvení a interaktivní výstavu o Rýnských vodopádech Historama.

Hradní branou návštěvníci přijdou na nádvoří, kde si v automatu mohou zakoupit vstupenku na vyhlídkovou trasu Belvedere Weg. Tou lze sestoupit k vyhlídce pod hradem.  Z nádvoří je také možnost zdarma sjet panoramatickým výtahem dolů k řece. V ceně vstupenky je plavba zpět k přístavišti výletních lodí.

Může se hodit:

Parkovat se dá hned u Rýnských vodopádů na třech parkovištích na Rheinfallstrasse nebo na druhém břehu u hradu Laufen. Cena je za hodinu 5 CHF, za každou další 2 CHF. Procházka kolem celých vodopádů je zdarma, vstupné se platí až na hradě.

15ti minutová plavba k vodopádům je za 8 CHF, 30ti minutová s možností výstupu na skálu uprostřed stojí 20 CHF.

Turistů je tady požehnaně, vodopády jsou jednou z nejnavštěvovanějších atrakcí ve Švýcarsku. Jak nás upozornila paní na ubytování, je dobré si tady dát pozor na kabelku a osobní věci.

Kolem řeky i vodopádů vede několik turistických a cyklistických tras, na které jsme bohužel neměli tolik času, ale určitě by stály za vidění. Důvod se sem někdy v budoucnu vrátit.

A jen tak mimochodem: Na začátek si dáme trochu názvosloví 😉

Kde se vlastně vzalo slovo Schweiz - Švýcarsko? Ve 13. století se obyvatelé tří kantonů Uri, Schwyz a Unterwalden postavili Habsburkům a vytvořili zakládající společenství, ke kterému se postupně připojilo dalších 23 kantonů. Obzvláště obyvatelé Schwyzu bojovali tak statečně, že se celé konfederaci začalo říkat "Švýcary".

Kdo byli Helvetové? Během doby železné se na území dnešního Švýcarska objevil keltský kmen Helvetů, po nichž získala země svůj původní latinský název - Helvetia.

Proč má země mezinárodní označení CH? Ch vlastně není ch, ale c a h. Začáteční písmena názvu země Confoederatio Helvetica - Švýcarská konfederace.

Kde se vzal švýcarský frank? Švýcarský frank (CHF) má dlouhou historii. Do země jej přivezli Francouzi, kteří ji právě ovládali. V 19. století mělo Švýcarsko velmi složitý peněžní systém, který zahrnoval až 800 různých mincí, které vydávaly jednotlivé kantony, města nebo i kláštery. Po vzniku Švýcarské konfederace v roce 1850 vytvořil parlament jednotnou měnu - švýcarský frank.

1. Dobrý večer, děkuji Vám za tu nádheru. Vzpomínky se rozeběhly jako film...........krásně je u vodopádů na Rýně. Na hradě jsme nebyli, ale fotky jsou parádní, určitě stojí za návštěvu.
    A závěrečné info je moc fajn. Hezkou neděli, milá Jitko, přeji a těším se na příště. Eva

1. Evi, jsem ráda, že jsem připomněla výlet k vodopádům. My jsme spíš na pomalejší způsob poznávání a neplánujeme toho moc současně. To už jsem se poučila. Je pak víc času poznat místo podrobně, když už jsme se tam trmáceli :o)
      Přeji Vám pěkný srpnový týden. Jitka

2. Vodopády jsou nádherné.Úžasné fotografie.Z takové vody mám strach,na loď bych vůbec nesedla.
    Tak to byla nádherná dovolená a těším se,kam nás vezmeš příště.
    Jituško,hezkou neděli

1. Jituško, já mám k takové mase taky respekt. Loď jsme měli v plánu, ale když jsme to viděli, tak jsme se raději prošli.
      Děkuji za návštěvu a zdravím. Jitka

3. Jituško, snažím se šetřit tímhle slovem, ale ty fotky s vodopády jsou skutečně dechberoucí. A to nemám ten zvukový vjem... Musí to být síla, voda je opravdu živel.
    Děkuji za zajímavou reportáž a těším se na vaše další putování.
    Přeji hezkou neděli, Helena

1. Helenko, je to tak. Stála jsem tam a žasla. Nechtěla bych být v tom "kotli" :o) a to nebyl rekordní stav...
      Přeji ti pěkný nový týden a posílám pozdrav od nás. Jitka

4. Jitko, vodopády jsou opravdu krásné. A musím říci, že pohled na vodopády s mrakodrapy v pozadí je pro mne nezvyklý - zatím jsem zažila jen vodopády v soutěskách kus od civilizace. Pohled ze skály uprostřed musí být úžasný, ale nevím, jestli bych měla odvahu se k ní nechat dovézt ;-).
    Měj se krásně

1. Stáňo, vodopády jsou na okraji města a musí mít z těch domů krásné vyhlídky :o), jen asi moc neusuší prádlo :o)
      Já bych se na skálu ráda podívala, ale kdyby nebylo tolik vody.
      Přeji ti pěkný den. Jitka

5. Tak to jste tedy zahájili svoji dovolenou naprosto zajímavě. To musel být zážitek ! Krásné jsou Tvoje fotky !!!!
    Hezký den!
    Hanka

1. Hani, vodopády byly na cestě a jsem ráda, že jsme sem zajeli. Budeme si je dlouho pamatovat.
      Děkuji a přeji pěkný den. Jitka

6. Vodopády musely být úžasné 😊😊

Děkuji za vaše komentáře.