středa 14. srpna 2024

A zase ta cuketa...

Letos je cuket požehnaně, ani je nestíhám všechny zpracovat. Z některých uvařím polévkový krém, z některých slané večeře, ale nejčastěji najdou uplatnění při pečení víkendových koláčů. Už jsem pekla bábovku, koláč s drobenkou a protože má manžel rád všechno s krémem, tentokrát to byla buchta s ovocným krémem. Spotřebovala jsem loňskou meruňkovou marmeládu, ale dá se použít jakákoliv jiná. Jahodová, rybízová, višňová, a klidně i s kousky ovoce.

 

 

 

Buchta na plech s meruňkovým tvarohem


2 vejce
50 ml oleje 
180 g krupicového cukru (Xylitolu)
100 ml mléka
1 ČL vanilkového extraktu
350 g polohrubé mouky
1 kypřící prášek do pečiva
350 g nahrubo nastrouhané cukety

Krém:
meruňková marmeláda
250 g tvarohu ve vaničce
200-250 ml smetany ke šlehání 33 %
3 PL moučkového cukru

Na korpus prošlehám nejprve vajíčka s cukrem do světlé pěny, postupně přišlehám tekuté a sypké přísady. Nakonec vmíchám strouhanou cuketu.
Těsto naliji do plechu s vyšším okrajem velkého asi 20x30 cm, který jsem si vystlala pečícím papírem. Peču asi půl hodinky na 180˚C. Nechám vychladnout.
 
Na krém prošlehám marmeládu s tvarohem a cukrem. Přidám tekutou smetanu a šlehám do zhoustnutí krému. Nanesu na vychladlý korpus a dám zatuhnout do ledničky. 
Krému je dost, zbytek jsem dala spolu s piškoty do misek a než byla buchta hotová, byl k dispozici tvarohový dezert.    

 





A jen tak mimochodem: Svěží kombinace citronů a cukety u nás má úspěch a recept měním v různých variantách. Tentokrát to byl koláč se sýrovou polevou.

 

Citronový koláč s cuketou

 

280 g cukety - nahrubo nastrouhané
1 citron - šťáva i kůra 
2 vejce
130 g rozpuštěného tuku (másla, Hery, Stelly)
150 g krupicového cukru nebo Xylitolu
1 ČL citronového aroma
300 g polohrubé mouky
1 kypřící prášek do pečiva
 
Poleva
100 g čerstvý sýr (Palouček, Lučina, apod.)
šťáva z 1 citronu
60 g moučkového cukru
 
V míse prošlehám vejce s cukrem do pěny. Postupně vmíchám citronovou šťávu i kůru, máslo, mouku s PDP a nakonec i nastrouhanou cuketu.
Těsto naliji do olejem vymazané a moukou vysypané koláčové formy.
Peču na 180˚C 35 - 40 minut. Před vytažením vyzkouším propečenost špejlí. 
 
Vychladlý koláč lze polít polevou z bílku, cukru a citronové šťávy. Mě vždy odradí to množství cukru, který je potřeba a jdu lehčí cestou. Metličkou promíchám čerstvý sýr s citronovou šťávou a dosladím buď cukrem, Xylitolem nebo čekankovým sirupem. Hladkou polevu nanesu na koláč, popráším čerstvým tymiánem a nechám v ledničce zatuhnout, ale ani to není třeba.





8 komentářů:

  1. Jitko, prima tipy, co s cuketou. Taky jich začínáme mít přebytek :).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ano já jich mám letos taky hodně.
      Díky za návštěvu a měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Úžasné dobroty.Asi něco manželovi na víkend upeču.Sbíhají se mi sliny,snídaně mě teprve čeká.
    Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já teď peču s cuketou každý týden :o)
      Tak ať se ti vše daří. Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, nejsem takový pěstitel (část sazenic mi při červnové dovolené zlikvidovali slimáci), tak zatím stíhám zpracovávat, zatím jen naslano. Ale navnadila si mě, to zase jo! Ráda něco vyzkouším.
    Přeji příjemný letní den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, naslano cuketu taky mám moc ráda. Cuketa 100x jinak :o)
      Přeji ti pěkný víkend a žádné meteorologické pohromy. Pa Jitka

      Vymazat
  4. Cukety letos nemám, takže sem tam nějakou dostanu, ale ty Tvoje dobroty si tedy vytisknu. Už teď mám na ně chuť.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já jsem vloni nebyla úspěšná. Letos se povedly pěkně a je to radost.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.