pondělí 19. srpna 2024

Papriky a rajčata

Určitě mně dáte za pravdu, že domácí je prostě domácí. Ano, stojí to nějaký čas a námahu, ale pak ta chuť i dobrý pocit, že jsem to dokázala, je k nezaplacení. Letos mám opět pěknou úrodu rajčat a snad poprvé i paprik. Kromě léty osvědčených receptů přišla řada na dva, na které jsem se od jara chystala. Výtěžnost tedy není bůhví jaká a v obchodě se dá vše koupit, ale z výše uvedených důvodů jsem spokojená.



Sušená rajčata v troubě

 

zralá rajčata
sůl
bylinky - třeba oregano a tymián
pár stroužků česneku
olivový olej, nejlépe panenský

Troubu zapnu na 85˚C horkovzduch. Velký plech navlhčím a "přilepím" k němu pečící papír. Na ten naskládám kousky rajčat slupkou na papír. Cherry rajčátka nechám do salátu a na sušení vezmu středně velká rajčata a ta nakrájím na čtvrtky. Větší by se mohly nakrájet na osminky, ale nekrájím moc malé kousky. Sušením se scvrknou a zmenší, tak ať to nejsou rajčatové vločky. 


 

Kousky by se na plechu neměly mezi sebou dotýkat. Pak už stačí každý kousek osolit a dát sušit do trouby. Suším současně tři plechy a trvá to asi 7 až 8 hodin. Větší kousky se suší déle, tak ke konci sleduji jak rajčata vypadají a občas i nějaké ochutnám. Měla by být pružná, ale bez šťávy.   

Usušená rajčata nechám vychládnout, posypu bylinkami a promíchám. Plním do čistých a suchých skleniček, občas přidám kousek stroužku česneku a zaliji olivovým olejem. Tím nešetřím a skleničky plním až po okraj. Pevně uzavřu a skladuji v temnu a chladu. Po týdnu se chutě propojí a rajčátka i olej lze použít do salátu, k těstovinám, masu nebo nám moc chutnají s naloženým balkánským sýrem a olivami. 







 

A jen tak mimochodem: K nápadu uchovat si pečené papriky mne přivedla Helenka. Použila je v jednom receptu a protože to musí být dobrota, googlila jsem a nakonec jsem z půl kila paprik zkusila jednu várku. Dopadlo to velmi chutně. 

Pečené papriky ze skleničky

 
500 g silnostěnných paprik
rostlinný olej na dno hrnce asi tak 1-2 PL
1 PL bílého vinného octa
šťáva z půlky citronu
1 ČL soli 
1 ČL krupicový cukr podle chuti
pár stroužků česneku

Nachystám si plech s pečícím papírem a na něj nakladu půlky paprik řezem dolů. Mohou se použít i celé papriky, ale mně se pak líp pracuje s půlkami. Vložím je do vyhřáté trouby na 230˚C asi na 30 minut.  




Hned po vytažení je přesunu do hrnce s poklicí a nechám 15 minut zapařit. Pak jednu po druhé "svléknu z kůže". Jde to dobře, začnu nožem od špičky a pokračuji k širokému konci. 




Dužinu nakrájím na kousky a dám zpět do hrnce. Přidám olej, ocet, citronovou šťávu, cukr, sůl i plátky česneku a chvilku povařím, aby se vše propojilo. Do čisté a suché skleničky dám papriky, zaliji šťávou, pevně uzavřu, otočím dnem vzhůru a nechám vychladnout. Skladuji v temnu a chladu, otevřenou skleničku nechám v ledničce a co nejdříve zpracuji. Chutnají v salátu, jako příloha k masu, v těstovinách nebo jen tak na opečeném toastu. Je to moc dobré.




16 komentářů:

  1. Jitko, my vlastní rajčata ani papriky nemáme (Vysočina těmhle plodinám moc nepřeje, zvlášť když tam nejsme trvale). Ale sušená rajčata jsem jednou dělala z cherry rajčátek, kterých jsem dostala velkou mísu a nestíhali jsme je spotřebovat. Měla jsem jen jednu skleničku, ale byla to dobrota :).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, je to tak. Není toho moc, ale je to dobrota. Dobrá zelenina se teď dá koupit na trhu a i ta supermarketová v akci je lepší. A vůbec nejlepší je ta darovaná či vyměněná za cuketu apod. :o)
      Měj pěkný den. Jitka

      Vymazat
  2. Skvělé recepty na báječné pochoutky. Dostala jsem domácí sušená rajčata od syna...óóó to jsem měla velkou radost)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, syn je šikovný. Věřím, že tě dárek potěšil. Zdraví Jitka

      Vymazat
  3. Tak pokud mám přebytek rajčat, suším je stejně jako ty. Ale ty papriky!!! Vypadají úžasně, jak čerstvé, tak ve skleničkách - těch tedy přebytek nemám, takže budu kupovat... Máme je rádi i jako svačinku nebo předkrm - podrobené balkánským sýrem a s bagetou!
    Jituško, jsi fakt skvělá hospodyně!
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, papriková úroda je letos velké překvapení. Koupila jsem pár sazenic, ani jsem pořádně nevěděla co jsou zač a překvapily. Já papriky normálně taky kupuji nebo nějaké dostanu a většinou je do mrazáku plním mletým masem.
      Včera jsem si pečené papriky namazala k večeři na krajíc chleba a se sýrem to byla mňamka.
      Tak ať se ti vše daří. Zdraví Jitka

      Vymazat
  4. Jitko, přeji dobré ráno. Těmto rajčatům se opravdu nic nevyrovná. I když trvají dlouho a výtěžnost je opravdu slabá. Ráda na ně rajčata koupím, letos jsme nesklidili jediné, napadla je plíseň hned na začátku, když měla rajčátka ještě zelená. Hezké chvíle všude kde budete. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobré ráno, Evo. Každý rok se na zahradě povede něco jiného. My máme zatím rajčat dostatek, i když některé už taky začínají chytat plíseň. Tak snad ještě něco posbíráme a užijeme si jejich opravdovou chuť.
      Přeji dny plné chutí, vůní, barev a pohody. Zdraví Jitka

      Vymazat
  5. Oba recepty jsou OK. Zaměřím se na ten paprikový.
    Zdravím a měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, papriky jsou moc dobré. S manželem na nich ujířdíme :o)
      Přeji pěkný den. Jitka

      Vymazat
  6. Já jsem dělala sušená rajčata jeden rok,když je dcera nedokázala spotřebovat.Sušila jsem je v sušičce.A povedly se.I papriky musí být dobré.
    Jituško,hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, mamka mně taky jeden rok dala sušená rajčata ze sušičky, ale byla hodně tvrdá, tak už je pak nesušila. Já sušičku nemám a v troubě to šlo dobře.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  7. Konečný výsledek vypadá skvěle👍

    OdpovědětVymazat
  8. Sušená rajčata jsem nikdy nedělala, ale mám je ráda 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, mamka je sušila v sušičce, ale v troubě jsem je sušila také poprvé. Sušená rajčata mám moc ráda a určitě najdou uplatnění i jako dárek.
      Měj pěkný konec srpna. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.