středa 13. března 2024

Naslano nebo nasladko?

Ale vždy s droždím. Kynutá těsta jsem si v poslední době dost oblíbila. Dnes tu mám dva recepty, první je premiérový, druhý roky osvědčený. S přípravou kynutých těst mně tradičně pomáhá domácí pekárna, ale jde to i klasickým postupem. Nadýchané pečivo jsem sotva stihla vyfotit a už mně je brali z ruky. Blíží se víkend a inspirace není nikdy dost.





Ořechové kapsy a rohlíčky z univerzálního těsta


250 ml mléka
2 žloutky
100 g rozpuštěného másla
300 g hladké mouky
300 g polohrubé mouky
100 g moučkového cukru
1 PL vanilkového cukru
1 ČL soli
1/2 kostičky droždí (21 g)
bílek na potření

Ořechová náplň
250 g mletých ořechů
200 ml mléka
110 g mletých piškotů
50 g medu
100 g cukru
2 PL tuzemáku
1 bílek

Do pekárny dám nejprve tekuté přísady, pak mouku, do jednoho rohu cukr, do druhého sůl a doprostřed droždí. Zapnu program těsto.

Než bude těsto hotové, připravím ořechovou náplň. Ořechy spařím vařícím mlékem a vmíchám ostatní přísady. Nechám vychladit.

Hotové těsto rozdělím na čtyři bochánky, přikryji utěrkou a nechám ještě 15 minut kynout. Pak bochánek rozválím do kruhu a připravím rohlíčky. Jak na ně, jsem psala tady. Na kapsy rozválím těsto do obdélníku a rozřežu nožem, rádýlkem nebo kolečkem na pizzu na pruhy, které ještě rozpůlím. K jedné straně dám náplň, druhou stranu 3-4x naříznu, ale ne až do konce. Okraj potřu bílkem, nařízlou stranou přiklopím náplň a vidličkou spojím k sobě. 








Přenesu na plech s pečícím papírem a nechám pod utěrkou ještě trochu nakynout. Před pečením potřu zbylým bílkem nebo rozšlehaným vajíčkem a peču na 180°C 20 minut. Upečené pečivo ještě horké potřu rozpuštěným máslem a pocukruji. Náplň může být povidlová, tvarohová, maková nebo když je smotáte do loupáčku, tak i bez náplně budou dobré.









A jen tak mimochodem: Langoše jsou u nás oblíbené a jsou téměř bez práce. Není lepšího pohledu na spokojenou rodinu s mastnou pusou 😊.

Langoše z pekárny


250 ml mléka
150 g bílého jogurtu (skleničky mého domácího jogurtu mají 150 g, ale když bude kupovaný a bude jej trochu míň, nic se nestane)
2 PL oleje
500 g hladké mouky
1 PL soli
1/2 kostičky droždí (21 g)
1 ČL cukru

Těsto připraví opět domácí pekárny. Z hotového těsta odebírám kousky těsta a mokrýma rukama je natahuji a tvaruji langoše. Hned dám smažit na pánev s dostatečným množstvím oleje a smažím po obou stranách. Hotové langoše se dají jíst samotné nebo si je doplnit tím, co máte rádi. U nás vede duo kečup - sýr.

 




  

14 komentářů:

  1. Jitko, já zas z kynutého nepeču vůbec. Hlavně proto, že mne nebaví čekat, až nakyne. Když peču, tak to chci pokud možno hned strkat do trouby :). A protože s ním nepracuju, tak z něj mám taky respekt. Loupáčky i taštičky ale vypadají skvěle a lákají k následování. Langoše z jogurtu už chci dlouho zkusit, takže tady jsi mne trochu "poňoukla". Jen dotaz - dávka v receptu je pro 4 lidi? Já vařím jen pro nás dva, tak to musím nějak upravit, aby mi toho nezbylo moc k roznášení po sousedech :D.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já kynuté zadělávám jen v pekárně. Je to obrovský šetřič času. Něž je hotové těsto, stihnu spoustu jiné práce.
      Langošů jsem měla asi 7-8, takže z poloviční dávky vám budou stačit. Záleží, jak je děláš velké a jsou dost syté.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, to jsou zase dobroty. Kapsička s ořechovou náplní, to bych si tedy dala líbit... mňam!
    A musím říct, že jsme na langoše v poslední době myslela - doma jsem je dělala myslím jen jednou a to za covidu, v těstě jsem jogurt určitě měla. Docela bych si to zopakovala :o)
    Děkuji za zajímavou inspiraci a přeji klidný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já dělám langoše častěji, je to u nás vítaná večeře. Kapsy jsem dělala poprvé a byly taky fajn. Těsto je variabilní a můžeš si vymyslet nějaký vlastní tvar. S ořechovou nádivkou jsem byla moc spokojená, ta je dobrá a nevytéká.
      Měj pohodový pátek a užij si víkend. Jitka

      Vymazat
  3. Já kynuté těsto miluju, takže ty kapsičky mne dost lákají. Langoše jsem doma dělala snad jen asi dvakrát, jaké jsem měla těsto už ani nevím. Ale teď to Tvoje jsem si už vytiskla.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, jsou to takové jednoduché a rychlé záležitosti, které nám chutnají a doufám, že i u vás budou mít úspěch.
      Přeji pěkný zbytek týdne. Jitka

      Vymazat
  4. No vidíš! Dyť já si můžu udělat langoše taky bez práce! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, a když k plotně postavíš manžela nebo nějakého jiného pomocníka, jako já, tak jsi v kuchyni 15 minut :o)
      Jitka

      Vymazat
  5. Jituš, už jsem si kapsy a rohlíčky uložila a příležitostně je vyzkouším. 👍👍👍
    Pekárnu používám v poslední době téměř výhradně na přípravu kynutých těst a přiznám se, že bych si to bez ní už nedokázala představit. Nalít a nasypat... a pak už jen úžasné těsto

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, přesně jsi to vystihla. Mám to stejně. K pečení ji už nepoužívám, ale těsto umí pekárna báječně.
      Zdravím a přeji pohodový večer. Jitka

      Vymazat
  6. Velice chutná inspirace.Pomalu vymýšlím,co připravím na oslavu Josefa,máme dva.
    na langoše mám už i chuť.Jituško,hezký den i víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, dnes je Josefa, tak doufám, že se pohoštění povedlo.
      Zdravím, Jitka

      Vymazat
  7. Vypadá to luxusně, já však teď kvůli nedostatku času jsem jen v zajetí kupovaného listového těsta :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To naprosto chápu. Já se rozpeču většinou, když mě ošklivé počasí zažene ze zahrady do kuchyně :o)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.