sobota 23. března 2024

Jaro v kuchyni

Jaro mě už nějaký čas dělá radost na zahradě, na terase i doma. Dnes jsem se  jarní atmosférou nechala inspirovat v kuchyni. Upekla jsem jarní plněný věnec a sýrový koláč s pořádnou náloží vitamínů. 

Věnec je moc dobrý, křupavý, měkoučký, ne moc sladký. Doporučuji jej upéct na Velikonoce namísto mazance. Prima změna a je ho skutečně dost.





Plněný kynutý věnec


Těsto:
300 ml mléka
2 žloutky
60 g rozpuštěného másla
100 ml oleje
1 ČL citronového extraktu (nebo šťáva z půlky citronu)
500 g hladké mouky
100 g cukru krupice
špetka soli
půl kostky droždí (21 g)

1 vejce na potření

Ořechová náplň:
150 g másla
100 g cukru
200 g mletých vlašských ořechů

Přípravu těsta svěřím domácí pekárně. V mezičase si připravím ořechovou náplň. V kastrolku rozpustím máslo s cukrem a vmíchám ořechy. Náplň nechám vychladnout.

Troubu rozehřeji na 200°C. Hotové těsto rozválím na pomoučeném vále na co největší obdélník. Ten potřu ořechovou náplní a smotám jako roládu.




Přenesu ji na plech s pečícím papírem, vytvořím kruh, spojím konce a po obvodě naříznu na části asi 2 cm široké (k vnějšímu okraji se rozšiřují). Nařezané díly položím jedním směrem a vytvořím věnec.







Potřu rozšlehaným vajíčkem, snížím teplotu trouby na 180°C a peču asi 30 minut dozlatova.








A jen tak mimochodem: Sýrové koláče máme rádi k večeři. Typ sýru záleží na tom, co momentálně nabízí lednička. Hodí se Feta nebo podobný balkánský sýr, moc dobrý je koláč se sýrem Halloumi, ale klidně přidám i Goudu nebo Eidam. Tentokrát jsem do těsta přidala jarní cibulku a medvědí česnek. Vytvořit zeleninový obraz nutné není, ale tato kreativní zábava mne dost bavila.


    

Jarní sýrový koláč s medvědím česnekem


3 vejce
200 g smetany na šlehání 31 %
150 g hladké mouky
200 g sýru (Feta, Halloumi, Gouda)
1 cibule
olivový olej obyčejný
půl ČL soli 
středomořské bylinky, jarní cibulka, medvědí česnek

Zelenina na ozdobu: cherry rajčata, paprika, jarní cibulka, medvědí česnek

Na olivovém oleji osmažím cibuli na kostičky. Nechám lehce vychladnout. 
Mezitím, kdy cibule chladne, si připravím těsto. Prošlehám vejce se smetanou, osolím, přidám bylinky a prošlehám s moukou. Do řídkého těsta vmíchám kostičky sýra, osmaženou cibuli a pokrájenou jarní cibulku a medvědí česnek.  
Naliji do olejem vymazané koláčové formy a uhladím do roviny. Může se už dát péct nebo ještě obložit libovolnou zeleninou, bylinkami, semínky. Koláč peču do zlatova asi 30 minut na 180˚C a podávám k večeři se zeleninovým salátem.








10 komentářů:

  1. Jitko, oba recepty vypadají moc dobře. Zejména ten sýrový koláč je zajímavý, takový jsem ještě nedělala.
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já je dělám celkem často. Jen budu muset zvětšit velikost, kluk je stále hladový :o)
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. To jsou dobroty.Myslím,že bych mohla upéct ten věnec.Ořechů máme hodně.Na Velikonoce příjemná změna i když mazanec péct budu.Jituško,měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já budu mazanec péct taky. Máme jej rádi k snídani, ale pak pro koledníky se vždycky ještě něco hodí.
      Tak ať se ti vše povede. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, ty nás tedy nešetříš! Cokoli je naplněné ořechy tomu prostě neodolám. A navíc ten věnec krásně vypadá... Slaný koláč jsem včera pekla taky, trochu jiný a měl úspěch, tak se určitě časem pochlubím. V pekárně mám těsto na první letošní mazanec - půjde do světa :o)
    Přeji krásnou neděli a moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, máme hodně ořechů a je fajn, když v těstě něco křupne. Mazanec taky peču pro mamku, ale nejsem takový rychlík jako ty :o)
      Těším se na tvůj slaný koláč a přeji ti pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Oba recepty jsou OK. Vyzkouším oba- věnec bude jako první - na Velikonoce.
    Hezkou Květnou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, to jsem ráda, že jsem inspirovala.
      Tak ať se ti povede. Pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat
  5. Jituš, věnec i koláč vypadají báječně. 👍👍👍 Já peču na velikonoce věnec z těsta na mazance a teď zvažuji, že udělám změnu.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já peču mazance, beránka, perníčky a pro koledníky třeba cupcaky.
      Měj se pěkně. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.