sobota 2. března 2024

Hruškové koláče

Od sestry jsem si přivezla dvě kila sladkých hrušek a s nadšením jsem začala vybírat recepty. Sáhla jsem do svého archivu a vybrala dva moučníky s podobnou přípravou, ale různým výsledkem.


 


Hruškový chlebíček "na stojáka"

 

100 g krupicového cukru
1 ks celé skořice 
5 kuliček nového koření
1 ks badyánu
šťáva z jednoho citronu
4 hrušky 

Těsto:
40 g másla
100 g krupicového cukru
2 vejce
1 ČL vanilkového extraktu
200 ml smetany 30 %
125 g mletých mandlí
60 g hladké špaldové mouky
půl balíčku kypřícího prášku do pečiva

máslo na vymazání formy
plátky mandlí na posypání

Oloupané hrušky na spodní straně seříznu do roviny, aby pěkně stály ve formě. Vložím je do kastrolku, zaliji vodou, přidám cukr, koření s citronovou šťávou a vařím na mírném ohni do změknutí. Vyzkouším špejlí a jakmile jsou měkké, jdou ven, aby se nerozvařily. Nechám je vystydnout.

V míse prošlehám máslo s cukrem. Postupně přidám vejce, vanilku, smetanu, mleté mandle, mouku a kypřící prášek. Těsto naliji do vymazané chlebíčkové formy, ale jen do poloviny. Rozmístím hrušky "na stojáka" a zbylé těsto naliji kolem hrušek. Posypu mandlovými plátky a peču na 170°C asi 40 minut. Než vytáhnu z trouby, vyzkouším špejlí.







Tento krásný hrníček mně přivezla Magdalenka z olomouckého Háemka. Říkáme mu hrníček s růžovou tanečnicí. Ti, kterým děti vyrostly na Dádě a Princezně, která ráčkovala, chápou 😊.


Manžel: "Bude to epesní?" 😀 
Já: "No, jestli ne, tak to hodím slepicím."
Ochutnal. 
Já: "Tak co, je to epesní?"
Manžel: "Hmmm, jestli to budeš vyhazovat, tak jdu chytat."



A jen tak mimochodem: Pokud se vám první recept zdá zdlouhavý, tento druhý je hotový raz - dva.




Rychlý hruškový koláč

 

Suchá část:
150 g hladké mouky špaldové nebo obyčejné
1 ČL kypřícího prášku do pečiva
špetka soli
80 g mletých ořechů

Mokrá část:
80 g másla
50 g krupicového cukru
60 g třtinového cukru
60 g medu
1 vejce
1 žloutek
120 ml mléka
1 ČL vanilkového extraktu

3 hrušky

V míse prošlehám změklé máslo s cukry a polovinou medu. Jakmile je hmota pěkně nadýchaná, postupně přišlehám vejce, žloutek, mléko a extrakt. Do mokré části přidám ingredience suché části, které jsem promíchala v jiné míse. Těsto naliji do vymazané a vysypané koláčové formy a pokladu měsíčky hrušek i se slupkou. Hrušky se mohou třeba jen nakrájet na kostičky a vmíchat do těsta. 




 
Peču ve vyhřáté troubě na 180°C asi 45 minut. Ještě horký koláč potřu zbytkem rozpuštěného medu a po vychladnutí podávám.



11 komentářů:

  1. Jituš, opět mi děláš chutě. Oba moučníky vypadají skvostně. 👍👍👍
    Kdysi jsme mívali na zahradě hrušeň, i další ovocné stromy, ale už je to dávno. Hrušky se zavařovaly a rozdávaly ... dnes je toto ovoce pro nás luxus. Tak se alespoň kochám pohledem.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, je to tak. Ovocné stromy nahradily túje a dnes je běžné ovoce vzácné a předražené. Máme na zahradě hrušeň, ale je ještě mladá a hrušek má na jeden koláč :o)
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, oba koláče vypadají bezvadně. Já dneska pekla opět muffiny z kokosové mouky - potřebuju ji spotřebovat a muffiny z ní vychází dobře (zatímco bábovka už se mi podruhé trhla)
    Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, taky jsme doma dělávali kokosovou bábovku, ale tam se dával strouhaný kokos. Byla moc dobrá, tu bych mohla někdy udělat. I muffiny jsou fajn.
      Přeji pěkný zbytek neděle. Jitka

      Vymazat
  3. Nejen že hrušky na stojato vypadají naprosto famózně, ale máš to tak krásně nafocené! Úplně perfektní fotka na instáč! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, Instagramu se úspěšně bráním. Jednak je to další velký žrout času a pak mně to přijde hodně neosobní, jen takové chlubení. Ale je to můj pocit, víc mně vyhovuje blog.
      Děkuji za milá slova i návštěvu. Přeji pěkné březnové dny. Jitka

      Vymazat
  4. Zase bezva receptíky. Vytisknu si je a určitě zkusím.
    Hezkou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Ty stojaté hrušky vypadají úžasně. Krásné mňaminky :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.