neděle 10. března 2024

Můj kapslový šatník

Blíží se doba, kdy budu ze skříně uklízet teplé svetry a vlněné kalhoty, aby uvolnily místo vzdušným šatům a topům s krátkým rukávem. Předjaří je ideální čas na úklid skříně, přehodnocení a doplnění šatníku. Až bude pěkné počasí a spousta práce na zahradě, stěží se mně bude chtít hrabat se ve skříni. Už nějaký čas nosím v hlavě myšlenku na nové uspořádání šatníku, která by byla přehledná, kombinovatelná a zjednodušovala mně život.  



Všude je teď plno článků o kapslovém či kapsulovém šatníku. Se zájmem jsem si jich pár přečetla, ale nějak jsem v nich neobjevila nic nového. Mít sedm základních kousků jako jsou elegantní černé kalhoty, džíny, malé černé šaty, pouzdrová sukně, bílé tričko, bílá košile a kožený křivák není špatné, ale ruku na srdce, která z nás by s tím vystačila. Asi žádná a tak se sedm kousků postupně rozrostlo na sedm kufrů a kouzlo kapsle zmizelo.


 

Nicméně mít nadčasové kvalitní kousky v dobře kombinovatelných barvách je první krok k úspěchu. K takovému základu je pak jednoduché kombinovat v každé roční době ostatní trendově a barevně.

Dále je třeba ujasnit si, co vlastně potřebuji a užiji. Já nejvíc času strávím v kanceláři, takže ocením pohodlné pracovně – elegantní kousky v nemačkavé úpravě. Na nákupy, na kávu s kamarádkou nebo na výlety či dovolenou užiji neformální, ale přesto slušivé a dobře padnoucí oblečení. Můj dokonalý šatník bude tedy složen z kousků oblečení těchto dvou skupin, které se mohou klidně i prolínat. Oblečení na doma a na zahradu nepočítám, tam vítězí pohodlnost a snadná údržba.  




Nevím, jestli existuje nějaký univerzální návod, jak se s šatní skříní vypořádat, ale já to dělám takto:

K vytřídění šatníku musím mít náladu. Nemá cenu se trápit před skříní, vidět se v kině a bleskově vyházet jen pár triček.

Celou akci si rozdělím alespoň na dva dny – třeba na dvě sobotní odpoledne. Pokud chci, aby to celé mělo smysl a nebylo to úmorné, musím tomu věnovat čas. Udělat jen základ a nad zbytkem mávnout rukou, že je to tak dobré nebo to udělám někdy jindy, by sice šlo, ale já chci opravdovou změnu.  

Některé věci, u kterých si nejsem jistá, jestli mně ještě dobře sedí, vyzkouším a rozhodnu o jejich dalším osudu. Nechám si to, co je v pořádku, dobře sedí, sluší mně a dá se kombinovat. To, co vyřadím, buď prodám v internetovém bazaru nebo věnuji potřebným. To, co zůstane, si rozdělím do tří skupin - kapslí.  



Základní kapsle

Do základu patří basic kousky v černé, tmavě modré, denimové, hnědé, béžové a khaki zelené barvě. Tento základ je na jaro a podzim. Letní základní kapsle bude světlejší a vzdušnější, zimní zase temnější a teplejší. V této kapsli budou:

1. Kalhoty do práce, džíny, plátěné kalhoty a úpletové kalhoty v normální i zkrácené délce




3/4 široké béžové kalhoty, "slušnější" tmavé džíny, černé džíny a volnočasové pohodlné džíny. 

Tmavě modré nemačkavé kalhoty do práce a troje úpletové kalhoty - takové lepší "tepláky" na běžné nošení.


2. Sukně plátěné, denimové, plizované - v rozšířeném střihu, který mé postavě hrušky sluší nejvíc


Sklady a plisé.

Khaki a denim - univerzální a nadčasové.


3. Saka a kostým. Tmavý kostým se hodí nejen do práce, světlé sako doplní i letní šaty a kárované sako je jaro - podzimní klasika.


Světlé a kostičkované sako.

Antracitový kostým s vyštíhlenou siluetou.


4. Neutrální univerzální šaty a overal se hodí do práce, na schůzku i malou společenskou akci.


Doplňky k overalu i šatům volím podle situace. Dnes elegantně nebo sportovně? 


Hotovo.


Doplňková kapsle

Druhá část obsahuje kousky, které doplní ty základní - bude stále barevně tlumená, kvalitní a nadčasová. Do šatníku pustím proužky, květy i abstraktní vzory. Přidám ale i univerzální bílé a černé košile a trička. 


Černá, bílá, černobílá.

Velká kombinovatelnost je podmínkou.



Doplňková kapsle je hlavně o tunikách, kardiganech,...

tričkách a...

svetřících.


Trendy kapsle

Třetí a zatím poslední kapsle hýří barvami a vzory, které jsou právě trendy a navíc mně sluší. Jsem tmavovláska, zimní typ a sluší mně výrazné a jasné barvy. Mám své oblíbené barevné okruhy a těmi doplňuji neutrální kousky.





Žlutá trendy kapsle.



Zelná trendy kapsle.


Bordó trendy kapsle.


A ještě trochu červené.


Takto mně to vyhovuje a s výsledkem jsem spokojená. Větu "Nemám co na sebe." ode mne manžel neslyšel. S kvalitním a variabilním základem je pak radost pracovat.

Když jsem byla v tom úklidu, probrala jsem to kompletně a na pár postřehů a tipů se koukneme ještě příště.


A jen tak mimochodem: V tomto příspěvku jsem použila starší kousky z mé skříně, které aktuálně v obchodech nejspíš nenajdete. Snažím se vybírat kvalitní oblečení, které nějaký ten rok vydrží a prací cyklus není příliš znatelný. Výrobce neuvádím, najdete je určitě u mých starších příspěvků. Nakupuji u Tatuum, Esprit, s. Oliver, Marc O´Polo, Marks&Spencer, Zara, Intimissimi, Lindex, Gant, Tom Tailor, Mango a spoustu toho mám z malých butiků v našem městě. 



14 komentářů:

  1. Jituško, uf! Zatím co já o tom mluvím a morálně se chystám, ty máš hotovo. Velký zásah a úklid dělám ve chvíli, kdy mohu bezpečně zaklidit roláky a silnější svetry (což ještě nedělám, abych to jaro nezakřikla). Závidím, že to máš za sebou! Vidím krásné kousky, určitě máš co na sebe. Taky se snažím neoblékat se na jednu sezónu. A se sedmi základními kousky bych taky nevystačila, navíc černou moc nenosím...
    Děkuji za to nahlédnutí do tvého šatníku a přeji klidné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já už jsem se do úklidu skříně pustila, protože když se kouknu z okna na zahradu a vidím, co mě tam všechno čeká... Jsem ráda, že mám hotovo.
      Já s černou taky šetřím, obličeji moc nesvědčí.
      Měj pěkný a pohodový večer. Jitka

      Vymazat
  2. taky se na mou skříň chystám..Sv.

    OdpovědětVymazat
  3. Jituš, máš můj hluboký obdiv, že sis vše krásně uspořádala. Potřebovala bych to také udělat, ale stále jsem se k tomu nedokázala přinutit. Nepatřím mezi vyhazovací tipy, každou věc dvakrát obrátím, než se s ní definitivně rozloučím.
    Když jsem chodila do práce, nosila jsem kostýmky jak se sukní, tak i s kalhotami. Jsem už dvanáctým rokem doma a nejčastěji chodím v džínách, protože už můžu. Občas se vystrojím do divadla, nebo někam za kulturou, ale to už je vzácné.
    Pro probrání šatníku je u mně motivací, když je vyhlášena nějaká sbírka oděvů a obuvi. To pak nad vším dlouze nepřemýšlím a jsem ráda, že obsah skříní někomu poslouží.
    Měj prima dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já mám taky vždy problém, co vyřadit. Zvlášť, když je to stále pěkné. Oblečení a věci po dětech vozíme do azylového domu maminkám v problémech. Jsou za to vždy rády.
      Posílám pozdrav z Moravy. Jitka

      Vymazat
  4. Rovnání svého šatníku miluju.Vždy se těším až budu ukládat zimní věci a vyndávat jarní a letní.Mám k tomu papírové krabice koupené v Pepcu.Z malého pokoje jsem udělala šatnu a tam mám vše uložené.Já si pořád věci třídím a přerovnávám.Hrozně mě to baví.Vždy odnesu i pár kousků do Andry.Máš hodně krásných věcí,teď,co jsem v důchodě už toho tolik nemám,ale stejně ráda nakupuji.Ne nadarmo mi říkali doma odmala,že jsem hadrářka.
    Ráda jsem se podívala do tvého šatníku.Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, mám taky krabice, ale i Ikei. Hlavně na šátky a podobné drobnosti jsou fajn. Někdy si tvé služby objednám k synovi, ten má ve skříni stále chaos :o)
      Přeji ti pěkné jarní dny. Jitka

      Vymazat
  5. Jitko, moc pěkný článek. Potřebuju ve svém šatníku udělat taky nějakou čistku (určitě tam bude pár kousků, které jsou mi malé, pár kousků, které nenosím...) a případně něco dokoupit. Ale asi jsem se teď vyčerpala "čistkou" u mámy, kde jsem potřebovala udělat nějaké úpravy z provozních důvodů (výsledkem byly dva 60 l pytle a 4 kabelky do charitativního kontejneru). Mámě se akce zalíbila, takže bude pokračování v kabátech, botách a knihovně :D. Já jsem na jednu stranu ráda - potřebuji ji po nemoci zabavit a přivést na jiné myšlenky a způsob "ona sedí v křesle a já nosím ze šatníku jednotlivé kousky na posouzení" se osvědčil), na druhou stranu mi už nezbývá síla na skříně vlastní ;-).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, tak tomu naprosto rozumím. Máš to rozpracované na dvou frontách a na druhou už bych taky neměla náladu. Ono je stále ještě fůra času, tak to tolik nespěchá.
      Přeji ti hodně sil. Jitka

      Vymazat
  6. Taky občas udělám čistku ve svém šatníku, ale je fakt, že teď už méně. Když jsem chodila do práce, měla jsem víc kousků oblečení. Víc jsem měla potřebu mít stále něco nového. Ne, že bych teď chodila v jedněch teplácích, ale přeci jenom už je můj šatník trochu jiný než v době, kdy jsem seděla v kanceláři. Že je Tvůj šatník dobře a kvalitně zásobený to je patrné už z Tvých dřívějších módních okének a protože je mám moc ráda, tak jsem stejně tak ráda nakukovala i dnes.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, vzhledem k tomu, že mám důchod v nedohlednu :o) a zatím mne baví kombinovat oblečení, tak se tím bavím. Je jasné, že pokud se toho důchodu dožiju, bude skříň vypadat jinak.
      Přeji ti pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  7. V jednoduchosti krása. Jsi dokonale na módu nachystaná)))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.