pondělí 20. února 2023

Spotřebováno, nic nevyhazujeme

V tomto předjarním období je přísun vitamínů hodně důležitý. Jenže právě v tomto čase kvalita zeleniny a ovoce jde prudce dolů a cena prudce nahoru. Právě teď přijdou na řadu zásoby ze sklepa, mrazáku a zavařovacích sklenic. Jablka už nejsou tak pevná jako na podzim a nelákají tolik k zakousnutí. Vytáhla jsem starý recept na jablečnou klasiku a připomenu si tady šťavnatý koláč vonící skořicí.  




Jablečný koláč s ořechy


300 g nastrouhaných jablek
200 g krupicového cukru (nahrazuji zcela nebo z poloviny Xylitolem)
1 vejce
80 g másla
1 kypřící prášek do pečiva
300 g polohrubé mouky
1 PL mleté skořice
2 hrsti rozinek
2 hrsti nahrubo sekaných ořechů 

K nastrouhaným jablkům přidám cukr (Xylitol), promíchám a nechám 10 minut odstát, aby jablka pustila šťávu.

Následně přidám vejce a rozpuštěné máslo, promíchám tekuté přísady a na řadu přijdou ty sypké - mouka, kypřící prášek a skořice. Jakmile se vše propojí, přidám rozinky a ořechy a zapracuji do těsta. Vliji do vymazané a vysypané koláčové formy, uhladím stěrkou povrch a peču na 180˚C asi 30 minut. Hotové se může pocukrovat nebo pocákat čokoládou či karamelovou polevou. 






A jen tak mimochodem: V ledničce se už nějaký ten den povalovalo mango a nebezpečně se blížil konec jeho použitelnosti. Nikomu se nehodilo, a tak jsem z něj udělala hvězdu nedělního odpoledne.




Fofr mangový pohár


1 zralé mango
1 PL kukuřičného škrobu
trocha cukru nebo čekankového sirupu
půl balíčku piškotů
1 vanička tvarohu
1 bílý jogurt
půl kelímku zakysané smetany
pár kapek Flavdrops příchuť mango - tyto kapky doporučuji (dají se koupit na netu nebo ve Fitness obchodech), mají nula kalorií a dá se s nimi ochutit cokoliv. Ráda používám ke Skyru nebo třeba vanilkovou příchuť do dezertů či koláčů.





Mango oloupu a nakrájím na kostičky. S trochou vody a sirupem (cukrem) dám do rendlíku a chvilku povařím do poloměkka. V trošce vody rozmíchám škrob a přidám k mangu. Minutku povařím, míchám. Nechám vychladit.

Na krém prošlehám tvaroh, jogurt, zakysanou smetanu, ochutím sirupem a kapkami Flavdrops. Já krém různě obměňuji podle toho, co mám v ledničce a co potřebuji spotřebovat. Někdy přidám smetanu, mascarpone nebo čerstvý sýr (Palouček, Lučina). Občas je problém do rodiny dostat nějaký ten vápník a v této maskovací variantě jim chutná. 

Do sklenic vrstvím piškoty, mango a krém. Před podáváním vychladím v ledničce.





16 komentářů:

  1. Jituško, ten koláč jsem pekla hodně na podzim - naše jablka ze staré jabloně se uchovávat nedají, tak bylo jablečných dobrot opravdu hodně.
    Děkuji za info o kapkách - to je pro mne novinka, už jsem koukala, že je mají na mých oblíbených e- shopech - určitě příště nějaký přihodím do košíku.
    Děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já taky peču hodně z jablek na podzim, nějaké se nám podaří uchovat až do jara a tak si oblíbené recepty ráda zopakuji.
      Kapky používám už roky, nejčastěji do toho Skyru. Je výhoda, že je tolik příchutí.
      Měj pěkný konec pracovního týdne. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško,lákáš nás na samé dobroty.Měli jsme s jablkama také fofr.Mladá objednala na uskladnění jablka i pro nás a ony se začaly rychle kazit.Tak jsem i zavařovala,ale i ty už jsem raději spotřebovala.Podobnou buchtu dělám a pohár s mangem musí být velká ňamka.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, taky občas jabka zavařuji, ale jen ty letní - zelené. Pohár chutnal a vůbec se neptali z čeho je :o)
      Přeji ti pěkný den. Jitka

      Vymazat
  3. Koláč ze strouhaných jablek jsem docela dlouho nepekla. Díky za připomenutí. Na víkend ho udělám.
    Hmm, lákavá je i dobrota ve skle :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, když vidím cenu jablek v obchodech, tak jsem ráda za naše zásoby a bylo by škoda je nevyužít.
      Měj krásný den. Jitka

      Vymazat
  4. Jituš, jak koláč, tak i pohár vypadají úžasně. 👍👍👍
    Něco podobného pekla moje maminka a vzpomínám, že to bylo moc dobré a vláčné. Bohužel recept od ní nemám, i když jsem si jich opsala spoustu. Každopádně vyzkouším ten tvůj. Možná to bude ono a já se znovu vrátím o spoustu let zpátky.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, jéje to by bylo pěkné. Taky se musím podívat po receptu na černou buchtu s kokosem po babičce. Tu jsme všichni milovali.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  5. Zrovna tu mám kafe a mám na něco chuť. Co je s jablkem-to je moje)))) takže jablečný koláč by mi přišel k chuti))). Díky za tip na flavdrops. Zní to dobře))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, jabka nezklamou. Mám ráda jablečné pečení, výsledek je vláčný a šťavnatý. Kapky vyzkoušej, mně je jednou poradila kamarádky v Německu a jsem ráda, že se dají koupit i tady.
      Pěkný čtvrtek a ještě hezčí pátek. Jitka

      Vymazat
  6. Jitko, hodně podobný koláč (místo skořice, ořechů a rozinek dávám kakao, protože moučníky s kakaem jsou pro mne nej...) peču taky. Já hodně i v létě - máme letní jabloň, která dost často rodí jak šílená, ale jablka z ní jsou opravdu na rychlou spotřebu, takže jablečné moučníky (a taky sušička) u nás v té době fakt jedou. A z jablek občas dělám i podobné poháry jako jsou ty tvé. Mango miluju natolik, že do mne spadne v okamžiku, kdy seznám, že je dost zralé na konzumaci.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, taky mám moc ráda jablečno - kakaový recept se zakysanou smetanou. Ten určitě taky ještě udělám. A štrúdl :o)
      Poháry dělám různé, většinou z toho, co je v ledničce. Z manga máme nejraději zmrzlinu :o)
      Přeji ti pěkný konec pracovního týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.