středa 8. února 2023

Každý konec je nový začátek

Před pár dny jsem viděla rozhovor s herečkou a zpěvačkou Bárou Kodetovou. Nejenže je to krásná žena a znamenitá herečka, ale navíc svou novou písní Náš dům podpořila oběti domácího násilí. Je to tak silná píseň, že se tady o ní ráda zmíním. 



Bára se mimo hercké profese začala věnovat i zpěvu, převážně šansonů. Svou novou písní Náš dům protestuje proti domácímu násilí. Text k písni napsal Václav Kopta, zhudebnil jej Bářin blízký spolupracovník, klavírista Michal Worek a na videoklipu spolupracovala s choreografem a baletním mistrem Národního divadla Janem Kodetem. 

Václav Kopta napsal Báře, kterou má za statečnou ženu, emotivní a temný text, ke kterému je třeba dokonale se vcítit do osudů žen, které zažívají doma peklo. 

Bára v sobě snoubí opravdovou dramatickou umělkyni a zpěvačku, zdržel jsem se proto jakýchkoliv klišé a rovnou se zaměřil na vážnější témata, protože vím, že je Bára unese. Řešíme obecně bolavý společenský problém a doufám, že i prostřednictvím takové nenápadné drobnosti, jakou je tříminutová píseň, se dá pomoci něčemu bohulibému. A podpořit lidi, kteří prožívají svá trápení za zavřenými dveřmi. Vztahy bývají komplikovanější, než se na první pohled zdá. Myslím si, že se nám to podařilo v písni reflektovat,“ míní textař a herec Václav Kopta.

Videoklip je součástí kampaně organizace ACORUS na podporu obětí domácího násilí. 

Domácí násilí je opředeno spoustou předsudků a stereotypů. Lidé mají nějakou představu o tom, jak by podle nich měl vypadat násilník a jak oběť. Realita je jiná. Pokud mysl lidí zůstane rigidní, nezmění se ani legislativa, která teď vyvíjí tlak na oběť,“ vysvětluje smutnou realitu ředitelka spolku. „Máme velkou radost, když známé osobnosti projeví zájem nám pomoct. Veřejně odsoudí domácí násilí a mohou tak svým příkladem inspirovat širokou veřejnost. Pomáhají zvyšovat povědomí a dávají obětem najevo, že v tom nejsou samy a pomoc existuje a čeká na využití,“ říká ředitelka spolku ACORUS, z. ú., Jaroslava Chaloupková.

A jen tak mimochodem: Čerpala jsem z MeziZenami.cz a jsem ráda, že se o tomto nesmírně citlivém tématu mluví nahlas. Naštěstí jsem domácí násilí sama nikdy nepoznala a jen těžko si dovedu představit to zoufalství a beznaděj, kterou oběti prožívají. Fandím každému počinu a snaze pomoci. Píseň si můžete poslechnout tady. 

 

8 komentářů:

  1. Jituško, mohu se podepsat pod každé tvé slovo. Sleduji Instagram jejího manžela - Pavla Šporcla a tak o tomto projektu vím. Oba jsou mi nesmírně sympatičtí, mistři svých oborů a přesto žijí normální rodinný život.
    V ideálním světě by taková píseň nemusela vzniknout. Jenže...
    Moc tě zdravím a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, viděla jsem s Bárou rozhovor a také zpívala šanson p. Hegerové za doprovodu manžela. Bylo na nich vidět, jak mají pěkný vztah a mají se rádi. Byl to moc pěkný zážitek. Takovýchto projektů je třeba, snad to obětem dodá odvahu změnit život.
      Měj pěkný zbytek pracovního týdne. Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Piseň jsem objevila nedávno na internetu.Až mě z ní mrazilo je nádherná.
    O Báře Kodetové a jejím manželovi jsem četla a jsem ráda,že se snaží pomoci obětem domácího násilí.Krásný příspěvek o páru,který pomáhá.U nás v rodině to zažila neteř.Ač úžasná,emancipovaná žena před okolím to tajila,což dělá většina žen.Asi se to těžko přiznává.Naštěstí to má za sebou a žije nyní ve spokojeném vztahu
    Jituško,měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, mám z písně úplně stejné pocity. Silná, temná a s prosbou na konec. Občas se s násilím setká každý z nás a vždy je to otřesný zážitek. Nedovedu si představit zažívat to každý den a s hrůzou jít domů, co zase bude. Jednou jsme pomohli spolužačce z podobného toxického vztahu odejít se třemi malými kluky a ještě dnes je mně z toho na nic.
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Běhá mi mráz po zádech. Krásná a současně smutná. Václav Kopta opravdu umí a Bářino podání je úžasné.
    Kamarádka zažila na vlastní kůži, co to je. Dlouho sbírala odvahu, aby se z toho svazku dostala.
    Dnes je šťastná a spokojená, ale na tu dobu nerada vzpomíná.
    Jituš, měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, mě V. Kopta hodně překvapil, mám ho spíš za komickou figuru a toto je hluboký zážitek. Tleskám všem protagonistům klipu, text, hudba, zpěv i choreografie nemá chybu.
      Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  4. Jitko, zajímavý článek. Domácí násilí je těžké téma, pro hodně lidí, kteří ho nezažili, nepochopitelné. Každá informace, která může změnit nastavení společnosti, i každá pomoc je dobrá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, souhlasím se vším, co píšeš. Ke změně takovéhoto života je třeba velké odvahy a každé pomoci je třeba.
      Měj pěkný pátek a víkend. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.