sobota 17. prosince 2022

Čtvrtý advent - Slovenský

Čtvrté adventní pečení nebude vůbec exotické. Dalo by se říct, že skoro domácí. V symbióze se Slovenskem jsem vyrostla a spousta věcí z tohoto soužití mně už 30 (!) let chybí. Naše společná historie s sebou nese i spoustu společných tradic. Na slovenském vánočním stole se také objevuje vánočka, kapr a salát, ale mají tam i jednu dobře schovanou specialitu u nás ne až tolik známou. Štědrák je kynutý skládaný koláč, který se peče na Slovensku o Vánocích a jeho název je odvozen od čtyř bohatých náplní. Po pravdě musím napsat, že něco tak dobrého jsem už dlouho nejedla.

 


Štědrák - slovenský vánoční skládaný koláč


100 g rozpuštěného másla
250 ml mléka
2 žloutky
500 g polohrubé mouky
1 PL vanilkového cukru
80 g cukru moučka
20 g droždí (asi půl kostičky)
špetka soli
máslo na potření

Přípravu kynutého těsta jsem svěřila pekárně. Než bylo těsto hotové, připravila jsem si náplně.

Ořechová:
200 ml vody
60 g cukru
150 g mletých ořechů
30 g strouhanky
citronová kůra
Ve vodě rozpustím cukr a povařím na rozvar, přidám ořechy, strouhanku a kůru. Dobře promíchám.

Marmeládová:
200 g rybízové marmelády
1 PL rumu
Promíchám tak, aby se vše dobře propojilo.

Povidlová:
200 g švestkových povidel
voda na zředění
mletá skořice
1 PL rumu
Povidla podle potřeby naředím horkou vodou a ochutím skořicí a rumem.

Tvarohová:
250 g tvarohu kostka 
40 g cukru moučka
20 g vanilkového cukru
2 žloutky
1 PL solamylu
Tvaroh smíchám s cukry, žloutky a solamylem. Pokud je hustá, naředím mlékem. Pokud je řídká, vymačkám přes plátýnko. Náplň by neměla být řídká, ale měla by se dobře roztírat.

Hotové těsto rozdělím na pět dílů - čtyři stejné, poslední trochu větší. Největší část rozválím dokulata a vyložím jím vymazanou a vysypanou dortovou formu tak, aby těsto přesahovalo přes okraje ráfku. Na dno rozetřu ořechovou náplň. 




Z dalšího kusu těsta vyválím kulatý tvar velikosti dortové formy a položím na ořechovou náplň. Nanesu marmeládu a opět položím další placku. Potom přijdou na řadu povidla a na další placku náplň tvarohová. Tvaroh jsem posypala rozinkami a oříznuté okraje položila na tvarohovou náplň. 




Z poslední části těsta vyválím a vykrájím proužky, které naskládám na tvarohovou náplň do mřížky. Kousek těsta mně ještě zbylo a tak jsem je dala kolem dokola. Může se udělat i naopak - napřed položit mřížku a pak položit boky. Povrch potřu rozehřátým máslem a jde se do trouby.




Peču na 160˚C skoro hodinu. Ke konci se může koláč přikrýt alobalem. Při chladnutí se střed koláče trochu propadl. Nevím proč, ale našla jsem v diskusích, že se to stane skoro každému. Pokud má někdo zkušenosti, jak tomu zabránit, prosím, pište do komentářů. Já jsem ještě vychladlý koláč ozdobila hvězdičkami z lineckého těsta, které mně zbylo z vánočního pečení. Náš rodinný recept na linecké s vařeným žloutkem najdete tady. Na Štědrák jsem si upravila recept z pořadu Kluci v akci.


 







A jen tak mimochodem: Štědrák je sice znám na celém Slovensku, původně ale pochází ze středního Slovenska a peče se hlavně v oblasti Trenčína a Nitry. Kynutý se peče i na Slovácku, ale je známa i jeho varianta z křehkého těsta. Tento židovský koláč Flódni se peče v Maďarsku a ve Vídni. 

Samotné Vánoce jsou vyvrcholením adventního času. Štědrý den se pečlivě připravoval, protože mu předkové připisovali zvláštní moc. V tento den se udržovala řada zvyků, které měly zajistit bohatou úrodu, dobrou užitkovost domácích zvířat a především zdraví a štěstí rodiny.  

Koláč Štědrák připravený na Štědrý den měl zajistit, aby každý den v nadcházejícím roce byl stejně tak štědrý jako tento koláč. Použité suroviny jsou symbolem štědrosti a hojnosti. Obdarovávali se jím koledníci nebo čeledíni, kteří na svátek svatého Štěpána dostali propustku ze služby. 


18 komentářů:

  1. Tak to vypadá báječně.... koláč hodný adventní době)))
    Přeji krásný a poklidný poslední adventní víkend. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ano to je pravda. Také ti přeji krásný zbytek adventu. Jitka

      Vymazat
  2. Jitu, vypadá úžasně a podle surovin - neskutečná dobrota!
    Děkuji nejen za tento recept a povídání, ale i za celý adventní seriál. Jako vždycky bylo radostí a svátkem k tobě nakouknout.
    Měj krásnou neděli! Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, ach moc děkuji za tak milá slova. Mě to hodně bavilo. Hledat recepty, vánoční zvyky, zkoušet péct všechny ty dobroty a nakonec je ochutnat. Musím napsat, že všechny se povedly na první dobrou a chutnaly nám.
      Poslední adventní týden bývá velmi hektický, tak ti přeji ať vše proběhne bez větších komplikací a užijete si krásné svátky. Posílám pozdrav z Boskovic. Jitka

      Vymazat
  3. Vija

    Štědrák, už ten název se mi líbí, musí to být velká dobrota. Přeji hezkou čtvrtou adventní neděli. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, byla to neskutečná dobrota. Všechny chutě se tak dokonale propojily, že bych to nikdy neřekla.
      Přeji klidný poslední adventní týden. Jitka

      Vymazat
  4. Je jasné, že je to dobrota. A tento Tvůj adventní pečící seriál je taky lahůdka.
    Měj pohodovou čtvrtou adventní neděli, Jitko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuji. Jak jsem psala Helence, byla to pro mne zábava a potěšení.
      Přeji ti klidný poslední adventní týden ve zdraví. Jitka

      Vymazat
  5. Koláč vypadá úžasně, dokonce na něj mám od Kluků stažený recept ale zatím jsem ho nepekla. Nicméně pokud bych do přípravy těsta zapojila robota, mohla bych ho zkusit protože mám ořechů už dost, a pečení minimum. Mám prostě od pana doktora zaracha na všechno. Ale co mě štve, že už třetí rok mi utekla tahle hvězda! Po ní strašně moc toužím, ale Jysk máme v sousedním městě a oni je kolikrát když je akce ani nedostano nebo už nejsou když tam dojedeme. A jet pro ní do Pardubic je už značně nevýhodné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, myslím, že by byla dobrá i ta varianta z lineckého těsta a množství si vždycky můžeš upravit podle počtu osob.
      Hvězdu mám z Bonami už tak třetím rokem, ale je fakt, že i mně první rok utekla a objednávala jsem ji někdy během roku. Před svátky už zase nebyla.
      Pěkný adventní týden. Jitka

      Vymazat
  6. Jitko, vypadá to skvěle a já si zase jednou rozšířila obzory - Štědrák jsem neznala :)
    Krásný nastávající týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já taky ne, ale pekl ji jeden soutěžící v Pečie celé Slovensko a to mě nalákalo. Pekl ji na celý plech, ale to mně přišlo už moc :-). Navíc jsem současně pekla vánoční cukroví a Pavlovu a byla to celkem hoňka. Ale chuťově mňam, moc dobrý byl Štědrák.
      Taky ti přeji pěkný a pokud možno klidný poslední adventní týden. Jitka

      Vymazat
  7. Ten název vůbec neznám,ale také neznám nikoho,od koho bych se to dozvěděla.
    Koláč vypadá úžasně a je také pěkně pracný.Někdy bych ho vyzkoušela.
    Jituško,měj hezký předvánoční čas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to je právě ta záhada, že tady není známý a přitom je to taková dobrota :-)
      Za vyzkoušení určitě stojí!
      Pěkný zbytek adventu. Jitka

      Vymazat
  8. Štedrák sme u nás doma na vianoce občas piekli (okolie Trenčína), odkedy som sa vydala (veľmi dávno), pečiem ho pravidelne na veľký plech, a vždy sa mi v strede mierne prepadne. Iba raz sa mi stalo, že zostal rovnako vysoký, ale neviem prečo, čo som inak urobila, odvtedy sa mi už taký nepodarilo upiecť. Je to náš najlepší vianočný koláč, všetkým nám veľmi chutí. Ešte napíšem k receptu - dávajú sa 4 klasické náplne - slivkový lekvár, orechová, maková a tvarohová.
    Máte krásny blog, rada čítam Vaše príspevky. Prajem pekné a pokojné predvianočné dni.
    Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iveto, moc děkuji, že jste si v tomto hektickém čase našla čas na reakci ke koláči. Je to záhada s tím propadáním :-) i v různých komentářích jsem často četla, že se pekařkám propadl, ale na chuti to nic nezměnilo a určitě budu péct i během roku.
      O makové náplni vím, jen ta by u nás doma neprošla a tak jsem šla marmeládovou cestou.
      Děkuji za přízeň mému blogu a přeji zbytek adventu ve zdraví a krásné vánoční svátky.
      Zdravím z Moravy. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.