čtvrtek 15. prosince 2022

Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně

Jak jsem minule slíbila, ještě jednou se do Brna vrátíme a společně navštívíme Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie. 

Muzeum najdete v centru Brna, pod kopcem Špilberk na ulici Husova. Historická budova pochází z konce století páry, přesněji z roku 1882. Po druhé světové válce byla upravena podle návrhu arch. Fuchse. V loňském roce byla dokončena nákladná rekonstrukce a vytvořen koncept ART DESIGN FASHION.  




Muzeum se nevěnuje jen samotnému designu, ale také módě, sklu, keramice a porcelánu. Ukazuje propojení designu, umění a užitných předmětů velmi zajímavě a hlavně holky si tady přijdou na své.



Úžasný lustr Perlový náhrdelník z Preciozy.


Návštěvníky čekají stálé expozice s dobrovolným vstupným a zpoplatněné výstavy ve druhém patře muzea, které připravují přední čeští designéři, jako například Maxim Velčovský nebo studio Olgoj Chorchoj. Hned po vstupu zaujme ve dvoraně muzea instalace Démon růstu od Krištofa Kintery.  








Průmyslová historie Brna i celé Moravy je mimořádně bohatá, o čemž se lze přesvědčit v přízemní části zvané Jeskyně: Panorama designu. Expozice vypráví příběh designu na výrobcích běžné potřeby od počátku století až do doby nedávné. 


 


V těchto šatech na charleston z roku 1925 si dovedu představit příští letní dovolenou. Nadčasovost je nejlepší investice. 





V 1. patře se představuje sbírka současného designu a módy nazvaná 2000+ a jak název napovídá, mapuje vývoj v těchto odvětvích od počátku nového milénia.






V druhé části patra si návštěvník prohlédne otevřené depozitáře skla, keramiky a porcelánu. Black Depo a Light Depo tvoří dvě místnosti muzea zaplněné výstavními moduly plnými vystavovaných předmětů. Jednou jsou přeplněny, jindy ukazují jen pár solitérů.






Obě expozice spojují lávky realizované podle návrhu studia Olgoj Chorchoj a výstava designérky Lucie Koldové.





Více o muzeu a probíhajících výstavách se dozvíte tady. Například do 26. 2. 2023 je možné vidět retrospektivní přehlídku tvorby předního českého designéra Jiřího Pelcla. Neplánujte ale návštěvu na pondělí nebo úterý - to mají zavřeno.  

 

A jen tak mimochodem: V muzejní kavárně jsme si objednali u umělé inteligence jménem Viki naše první robotické lungo a cappuccino. Robot, zaměstnanci pojmenovaný Karel, nám připravil vše sám. Na tácek umístil sušenku, lžičku, sklenici s vodou a vlastnoroboticky připravenou kávu. Kdo má zájem, tomu může na kávu vyrobit i selfie. 

Zákusek podá a špinavé nádobí posbírá pěkná slečna za pultem 😉, ale Karel se zlepšuje.

Viki teda moc kočka nebyla 😊.

Karel v akci. Makal za sklem a tak fotka nic moc.

A už se to nese...


20 komentářů:

  1. Jituško, moc děkuji za úžasnou reportáž! Teď se tam pravděpodobně nedostanu, ale doufám, jednou to vyjde. Jak vidím, je v neméně krásné budově jako to pražské, ty lávky a průhledy, to je opravdu nádhera. Krásné propojení starého s novým.
    Moc děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, rádo se stalo. Taky trvalo než jsem se tam vypravila, ale stojí za vidění. Jak jsem psala, hlavně ženy si tam přijdou na své. Móda, sklo, porcelán... vše moc zajímavé.
      Měj klidný konec pracovního týdne. Jitka

      Vymazat
  2. Díky za ukázku pěkné výstavy a také nádherné interiéry, skvělý tip na volný čas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji za návštěvu a komentář.
      Pěkné odpoledne. Jitka

      Vymazat
  3. To všechno snad ani za jednu návštěvu nejde vstřebat. Krásné je to.
    Díky za fotečkové zprostředkování. Do Brna se já tak hned nedostanu :-).
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, je to pravda, je tam toho dost a dvě návštěvy jsou tak akorát. Další mám v plánu v únoru :-)
      Ráda jsem tě provedla a zdravím z Moravy. Jitka

      Vymazat
  4. To je nádhera, věděla jsem, že v Brně toto muzeum máme, ale ani jsem pořádně nevěděla, co v něm je :) Tento rok to už nestihnu, ale ten příští se tam ráda zajdu podívat :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominiko, já jsem viděla několik reportáží vloni při otevření a lákalo to hodně. Jen mně to nějak trvalo :-). Určitě stojí za vidění.
      Pěkný adventní víkend. Jitka

      Vymazat
  5. To je věcí,nádhera.Taková výstava by mě hodně bavila.
    Jituško,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, určitě. Pro ženy je tam spousta krásy k obdivování.
      Měj klidný adventní víkend. Jitka

      Vymazat
  6. Muzeum vypadá fakt dobře))))
    Instalaci Kintery jsem viděla v Praze. Mám ho moc ráda.
    Přeji poklidné dny plné kultury. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji a i já ti přeji pěkný adventní víkend s krásnými zážitky.
      Zdravím tě. Jitka

      Vymazat
  7. Jitko, díky za exkurzi do muzea. Moc se mi líbila.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, rádo se stalo. Měj pěkný poslední adventní víkend. Jitka

      Vymazat
  8. Jitko, díky za tip.... my se dostaneme do Brna sice zase až na jaře, ale ráda půjdu do muzea. Kintěra mne baví... Přeji krásný poslední advent plný pohody, já začnu až dnes vánočnit to naše staveniště.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, návštěvu doporučuji a přeji hodně sil do zútulnění staveniště. Já jsem dne s pekla cukroví a další dva koláče :-)
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  9. Jituško, díky za krásnou reportáž z místa, kam se jen tak nedostanu. Měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, rádo se stalo. Je to tam moc zajímavé.
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.