středa 4. září 2024

Ve švýcarské kuchyni

Stejně jako jiné roky, i letos jsem si po dovolené našla recepty navštívené země a doma už některé zkusila. Moc nám voněl a chutnal švýcarský kaštanový koláč z nejjižnější části země z Ticina.  


 

 

Švýcarský kaštanový koláč - Torta di castagne ticinese

 

2 vejce
50 g moučkového cukru
50 g másla
160 + 40 g kaštanového pyré
40 g mletých mandlí 
půl kypřícího prášku do pečiva
1 PL tuzemáku
 
Množství je tak akorát na menší koláčovou nebo dortovou formu o průměru max. 20 cm. Na větší doporučuji péct z dvojnásobného množství.
 
Z bílků a špetky soli ušlehám tuhý sníh.
 
V druhé míse prošlehám žloutky s cukrem. Přišlehám rozpuštěné máslo, větší část kaštanového pyré a mleté mandle s práškem do pečiva. Na závěr už jen lehce vmíchám sníh z bílků.

Množství je tak akorát na menší koláčovou nebo dortovou formu o průměru max. 20 cm. Na větší doporučuji péct z dvojnásobného množství. Já jsem použila obdélníkovou koláčovou formu. 




 
Těsto naliji do vymazané a vysypané formy. Tento krok doporučuji nevynechat. První koláč jsem pekla v jen vymazané formě, a i když je to moderní forma s nepřilnavým povrchem, nepovedlo se mně koláč bezchybně vyklopit. 
 
Uhladím povrch těsta a peču asi 25 minut na 170˚C. Barva koláče by měla být zlatohnědá a špejle po vytažení suchá.
 
Vychladlý koláč potřu zbytkem pyré, které promíchám s kapkou tuzemáku a troškou mléka.  Posypu plátky mandlí a podávám s kopečkem zmrzliny a třeba borůvkami.   

 






 
A jen tak mimochodem: V létě se čokoládě spíš vyhýbám a dávám přednost ovoci, ale co by to bylo za recepty ze Švýcarska bez čokolády? Naštěstí je tu jeden sice čokoládový, nicméně osvěžující.

 
 



Ledová čokoláda do skleničky

 
0,5 l mléka (použila jsem polotučné)
200 g čokolády - hořká i mléčná - čočky nebo nalámaná tabulka - dejte tu, co máte doma rádi
 
Dno menšího hrnce nebo rendlíku pokryji tenkou vrstvou vody. Stačí jen tenký film, aby se mléko nepřipalovalo.
 
Přidám mléko a čokoládu. Pomalu zahřívám mléko a rozpouštím čokoládu. Jakmile je čokoláda rozpuštěná, odstavím a nechám vychladnout. 

Na noc uložím do ledničky. Před podáváním promíchám a naliji do skleniček. Přidám kopeček dobré vanilkové zmrzliny, šlehačku a různé sypání a zdobení.


 
  

12 komentářů:

  1. Jituško,to jsou po ránu dobroty.Hned bych se zakousla.Dnes jdu v sedm na krev a tak musím hladovět.Obojí bych vyzkoušela.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tak doufám, že máš výsledky odběrů v pořádku. Díky za návštěvu a přeji ti pěkný den. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, recepty od tebe, to je vždycky radost. Kaštanové dobroty mám moc ráda a ledová čokoláda, to je tedy taky pecka, to musím vyzkoušet.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, kaštanové moučníky se občas vidí v cukrárně, ale doma je moc nepečeme a je to škoda. Je to taky tím kaštanovým pyrém, které se běžně v obchodě nevidí. Kaštany u nás prostě nemají tu tradici.
      Čokoška určitě potěší každého čokoholika, jednoho doma máš, že? :o)
      Mějte pohodový víkend. Jitka

      Vymazat
  3. Dobrý deň, prajem.
    Super recepty a úžasné fotky. Ďakujem za spríjemnenie nepríjemného rána :). Zdraví Ľubica

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ľubico, tak to jsem moc ráda, že jsem trochu přispěla k zpříjemnění dne. Taky se občas nevyhnu ranní srážce s pitomcem.
      Přeji krásný a odpočinkový víkend. Zdraví Jitka

      Vymazat
  4. Nádherné dobroty, Jitko, přeji příjemný den 🌞

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko, prima recepty. Z kaštanového pyré jsem nikdy nic nedělala, tak až na něj někde narazím, mohla bych si zaexperimentovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, v Praze budeš mít určitě nějakou možnost. Já jsem si pyré dovezla z Maďarska.
      Měj klidný víkend. Jitka

      Vymazat
  6. Ty prostě umíš udělat chutě :-) !!!!
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.