úterý 25. června 2024

Letní osvěžení

Léto je tady a to znamená jediné - uvádím zmrzlinovač do pohotovostní polohy. Letošní sezónu otvírám svěžím bylinkovým sorbetem, ke kterému mě inspiroval michelinský Roman Paulus. 


 


Bazalkový sorbet


250 g krupicového cukru 
400 ml vody
150 ml citronové šťávy
dvě hrsti lístků bazalky
 
V menším hrnci zahřívám vodu s cukrem. Jakmile se cukr rozpustí, odstavím z ohně. Nechám vychladnout při pokojové teplotě a pak ještě v ledničce. Sladkou vodu naliji do mixéru, přidám citronovou šťávu, lístky bazalky a vše dobře rozmixuji. Vliji do zmrzlinovače a nechám připravit sorbet, trvá to asi půl hodinky. Kdo zmrzlinovač nemá, vlije směs do krabičky, vloží do mrazáku a občas prohrábne vidličkou. 
Abych podtrhla svěžest bazalky, ozdobím pár lístky čerstvé bazalky. Sorbet nám moc chutná v kombinaci s naší domácí jahodovou zmrzlinou - recept najdete tady..

 






 
 
A jen tak mimochodem: V osvěžování ještě pokračujeme, připravíme si domácí ledový čaj. Mým základem je kvalitní bylinkový čaj, např. Osvěžení od Sonnentoru, ale použít se dá i zelený nebo citrusově ovocný. Ráda kupuji sypané čaje, jsou levnější, ekologičtější a pěkně vidím na všechny bylinky. A úplně nejlepší je vlastnoručně vypěstovaná, usušená a namíchaná domácí bylinková směs.



 

Domácí ledový čaj - pomerančový a broskvový

 
1,5 litru vody
2 PL bylinkového čaje
ovocná šťáva - pomerančová z jednoho pomeranče nebo broskvová ze dvou rozmixovaných broskví (případně džusu)
citronová či limetková šťáva z 1-2 kusů
čekankový sirup k doslazení (pro děti, mně chutná neslazený) nebo cukr
k doladění: plátky citrusů, broskví, bylinky - máta, bazalka, rozmarýn, pár kostek ledu

V konvici uvařím čaj. Mám takovou se sítkem uprostřed (Ikea, Tescoma,...). 
Nechám vychladit při pokojové teplotě a pak i v lednici. 
Do studeného čaje přidám ovocnou šťávu (komu vadí dužina, přecedí přes sítko), podle chuti dosladím, promíchám a přeliji do džbánu nebo do láhve v ledničce, která je pak připravena k rychlému občerstvení. Před podáváním doplním plátky ovoce a bylinkami podle chuti. Zkouším a experimentuji. Pomeranč jsem kombinovala s mátou, broskev s  bazalkou.

 
 





  

17 komentářů:

  1. Bazalkový sorbet je pro mě velice zvláštní, nikdy bych nespojila zmrzlinu s bazalkou. Fakt zajímavé. Ledové čaje mám moc ráda 🩷

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, je to celkem jemná chuť, ale baví mne.
      Pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  2. Už jsem chtěla napsat, škoda že nemám zmrzlinovač….. a jak čtu - je to vlastně jedno. Vypadá to všechno báječně. ))))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už je v mrazáku ))))těším se)))

      Vymazat
    2. Evi, tak doufám, že bude chutnat. U nás už vyškrabujeme dno krabičky :o)
      Pěkné prázdniny. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, skvělá inspirace! Ledové čaje jsou u nás hodně oblíbené, taky dost experimentuji. O víkendu jsem vyzkoušela dárek - sypané směsi od Živé vody a s úspěchem.
    Sorbety jsou mé milované, včera jsem dojedla mangový, občas udělám mátový, ale bazalkový - to prostě musím vyzkoušet.
    Děkuji za skvěle načasovaný příspěvek i mail a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já jsem patriot a vede u nás Sonnentor :o)
      Já mám taky moc ráda sorbety a je fakt, že mangový je číslo jedna. Ten mají všude a vždy výborný. Mátový sorbet mám taky v plánu a podle toho horka, to bude brzy :o)
      Posílám pozdrav a přeji pěkný víkend. Pa Jitka

      Vymazat
  4. Zmrzlinovač bych si měla možná koupit.Zmrzlinu miluji.Zaujaly mě ledové čaje.Ty určitě vyzkouším.
    Já si kupuji v Lídlu čaj za studena,pytlíkový a chutná mi.Sorbety mám také ráda a na ty se specializuje moje sestra.Vždy nějaký pro mě připraví.Jituško,hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já takových extra spotřebičů moc nemám, ale na zmrzlinovač a jogurtovač nenechám dopustit. Ty bych si koupila kdykoliv znovu. Na sorbetech není nic složitého. Moc dobrý je meruňkový s bezovým sirupem.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  5. Jitko, příspěvek přesně do tohohle vedra. Ledové čaje teď piju kupované od Teekanne. Když zrovna nepiju čaje, co jsem si koupila kvůli přebalům, tak občas dělám studený mátový čaj s citronem. A mám ráda klasický zelený čaj za studena. Ten teď zrovna piju sypaný - ty pytlíkové, co jsem kupovala kvůli přebalům kupodivu doma došly (v práci ještě nějaké mám).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, děti si taky rády kupují ledové čaje, hlavně ten Fuze Tea. Na mě je to hodně sladké, nesladím nic. V práci si každé ráno uvařím konvici čaje a část piji taky už "ledovou".
      Měj pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  6. Taky teď v létě pijeme ledové čaje. Míchám to všelijak, vypijí se vždycky. Bazalkový sorbet vyzkouším.
    Měj hezké letní dny !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ledové čaje jsou fajn změna ke všem těm limonádám. A je to přesně jak píšeš, každý si jej udělá takový, jaký mu chutná.
      Přeji ti klidný konec června. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.