neděle 10. prosince 2023

Druhý advent estonský

Při skladbě receptů na letošní adventní pečení jsem chtěla mít alespoň jeden recept z kynutého těsta. Vloni jsem se přesvědčila, že na adventní a vánoční kynuté těsto jsou přeborníci na severu Evropy. Pekla jsem adventní vločku, krásný a velmi dobrý kynutý koláč. Letos jsem se nakoukla jen kousek vedle - do Estonska a pustila se do jejich skořicového koláče, kterému říkají Kringel. 





Estonský Kringel


Těsto:
250 ml mléka
1 vejce
50 g rozpuštěného másla
600 g hladké mouky
1 PL cukru
1 ČL soli
42 g droždí (celá kostička)

Náplň:
5 PL krupicového cukru
5 ČL mleté skořice
50 g změklého másla
Na druhý kringel: 5 PL lísko-oříškového krému třeba Nutelly

Těsto si nechám připravit pekárnou. Hotové pevnější těsto rozdělím na půlky - budou dva koláče - a vyválím na tenkou obdélníkovou placku. Potřu změklým máslem (ne tekutým) a posypu cukrem a skořicí. Smotám jako roládu a podélně rozříznu. Na jedné straně nedoříznu až do konce. 





Oba prameny smotám do jednoduchého copu, vytvořím věnec a spojím podle fotky. Přenesu na plech s pečícím papírem a nechám ještě 20 minut kynout.



Na nedoříznutém konci vytvořím očko, druhý konec očkem protáhnu a zastrčím dospodu koláče.




Peču 15 minut na 180˚C a dopékám asi 20 minut na 160˚C. Před podáváním zasněžím moučkovým cukrem.
U druhého postupuji stejně, jen místo skořicové náplně potřu Nutellou.





Nutellový.





A jen tak mimochodem: Název koláče Kringel pochází ze staroseverského slova  kringla, což znamená prsten nebo kruh. Kringle nebo preclík byl po staletí symbolem pekařských cechů a ve Skandinávii najdeme několik podobných druhů sladkého i slaného pečiva. Po severní Evropě je z Dánska ve 13. století rozšířili římskokatoličtí mniši. 
I přes invazi sovětského Dědy Mráze si Estonsko zachovalo své tradice, často pohanského původu, kterým se také říká zimní svátky. Dárky dětem po celý advent i pod stromeček nosí Vánoční skřítek Jõuluvana
Vánoční věnec Kringel se peče na Štědrý den a spolu s krvavým jelítkem a zelím patří k tradičním pokrmům, kterých na stole musí být sedm až dvanáct. 


   


20 komentářů:

  1. Jitko, tenhle koláč už jsem viděla párkrát na nějakých diskusích o pečení. A tvůj dnešní článek mi připomněl, že bych ho chtěla vyzkoušet ;-). Já teď o víkendu pekla tradičně tvarohovou štolu...
    Hezký předvánoční čas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, štolu jsem taky pekla, myslím předloni a byla výborná. Ta moje se nemusela nechat uležet a zmizela hned po upečení :o)
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
    2. Jitko, já mám taky recept na takovou, co se nemusí nechat odležet. Před chvílí tu manžel zlikvidoval poslední kousek :)

      Vymazat
    3. Tak to jo, myslela jsem, že pečeš ten klasický, co se musí nechat uležet.

      Vymazat
  2. Jituško, vypadá skvostně. Měj pohodový další adventní týden.

    OdpovědětVymazat
  3. Přeji hezký a poklidný týden. Těším se na tvůj další recept. Tenhle vypadá skvostně.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, také tobě děkuji a přeji pěkný adventní večer. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, kringel u nás zdomácněl a nejen o adventu. Já skořici miluji, tenhle propletený věnec je navíc velmi efektní, skvěle se hodí jako prezent tam, kde kynuté nepečou. Dobře si pamatuji, jak jsem ho dělala poprvé, hlava mi to nebrala, ale je to jednoduché. Pořád se něco učíme...
    Děkuji za krásný příspěvek a přeji pokud možno klidné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to je dobrý nápad s tím dárkem. Je pravda, že kynuté koláče úplně každý nepeče a tento je krásný. A jednoduchý.
      Měj se pěkně a přeji ti klidné dny. Jitka

      Vymazat
  5. Já to vidím jasně - až bude pokračování Peče celá země, všechny Tě tam přihlásíme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, děkuji, ale ne-e. Neumím péct ve stresu a tam je to víc o cukrařině než o pečení.
      Zdraví Jitka

      Vymazat
  6. Vločku jsem minulý rok pekla. Měla úspěch. Když nebudu líná, zkusím i toto.
    Díky za receptík.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, vločka je taky krásná a nic na ní není. Toto je ještě jednodušší :o)
      Přeji ti pěkné adventní dny. Jitka

      Vymazat
  7. Kringel znám,je výborný.Mám ho také na blogu.
    Jituško,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, není to taková novinka, ale ještě jsem jej nepekla.
      Měj se pěkně. Jitka

      Vymazat
  8. Kringel máme moc rádi a kolegyně se vždy těší, když donesu 😉
    Krásný advent.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My si v práci taky nosíme výtvory na ochutnání, je to fajn.
      Pěkný adventní týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.