úterý 12. prosince 2023

Bavorské perníkové koláčky

V Bavorsku má perník dlouhou tradici, peče se tady už víc než 500 let. Na zdejších adventních trzích je k vidění perník polévaný, s vytlačovaným vzorem i zdobený kresbami z bílkové polevy. Mě letos zaujaly perníkové koláčky, které pečou v okolí Mnichova. Jsou moc dobré a pokud nestíháte vánoční cukroví, upečte si je těsně před Štědrým dnem. Koláčky provoní domov perníkovým kořením a není třeba čekat na změknutí, jsou měkké hned.


 


Bavorské perníkové koláčky  

 

170 g hladké mouky
60 g moučkového cukru
60 g změklého másla nebo tuku na pečení (Stella, Hera) 
1 vejce
30 g tekutého medu
1 ČL sody
1 ČL perníkového koření
1 ČL kakaa na vaření

K naplnění jsem použila švestková povidla a dozdobila mandlí nebo vlašským ořechem. 
 
Na vále zpracuji všechny přísady na těsto, zabalím je do fólie a dám alespoň na dvě hodiny do ledničky, ale klidně tam vydrží i do druhého dne. 
Potom si těsto rozdělím na zhruba stejné kousky, já jsem jich měla 22. Z kousků na pomoučeném vále vyválím kuličky, ty rozmáčknu na placičku, do které dnem štamprličky vytlačím důlek a plním povidly. Všechny kroky jsou na fotce.





 
Ozdobím mandlí nebo oříškem, okraje potřu rozšlehaným vajíčkem a dám na plech s pečícím papírem. Peču na 150˚C asi 12 minut. Dobu pečení vyzkoušejte podle své trouby, perníčky by neměly být syrové, ale nepečte je zbytečně dlouho, aby nebyly tvrdé.
 





 

  

A jen tak mimochodem: Dobré jsou i plněné perníčky, na které recept najdete tady nebo na naše rodinné perníkové dobroty. Prostě perník k adventnímu i vánočnímu mlsání patří 😉.



13 komentářů:

  1. Tak ten taky můžeme)))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, máš pravdu, že perníčky na Vánoce prostě musí být. Perníkové koláčky jsem ještě neviděla - zajímavý tip. Tvoje předvánoční pečení mne baví.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já jsem na ně taky narazila prvně a příjemně překvapily. Měla jsem strach, aby nebyly tvrdé, ale jsou úžasně měkoučké.
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, úplně cítím tu vůni! Jsme doma sami, tak teď je péct nebudu, ale určitě přijde jejich chvíle. Moc se mi líbí, jak vypadají...
    Děkuji za inspiraci a přeji klidný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, u nás je spolehlivý odbyt :o) Ondra má spotřebu velkou a ještě si vodí posily :o)
      Koláčky mne taky zaujaly na fotkách a chuťově moc příjemně překvapily.
      Přeji ti pěkný konec týdne. Jitka

      Vymazat
    2. Jituško, tak tu bandu strávníků, to dobře znám. Bydlíme 5 minut od gymplu, mám psát dál? Ale rádi na to vzpomínáme, stejně jako u vás, hlady jsem je nikdy nenechali :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  4. Zase parádní tip. Recept si vytisknu a až nás bude doma víc, tak udělám překvapení.
    Měj hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak doufám, že budou mít úspěch jako u nás.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  5. Jee, tak to vypadá moc dobře! Recept si uložím.
    Krásný večer 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilono, děkuji a doufám, že se povedou. Pěkný zbytek týdne. Jitka

      Vymazat
  6. Perníčky jsem dělávala dokud byly děti malé, my s mužem jsme je nějak ani nemuseli. Občas upeču litý perník, ale jinak mě tenhle druh cukroví tak nějak obchází obloukem....

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško, ty vypadají skvostně. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.