úterý 19. prosince 2023

Na poslední chvíli

Pomalu končí advent, blíží se vánoční svátky a nervozita stoupá. Mám všeho dost? Stihnu ještě něco koupit - objednat - upéct - vyrobit? Času je málo, v práci úkolů spíš přibývá než ubývá a doma jakbysmet. Pro tuto zapeklitou situaci mám v zásobě pár receptů na home made dárky a cukroví, které není třeba nechat uležet. Vše je jednoduché a hotové než zazvoní zvonečky.




Domácí čokoláda 

 

Známý recept jsem letos trošku pozměnila a úspěch má velký. Další objednávky se jen hrnou 😋. Vše spočívá v dobré čokoládě. Letos jsem objednala na Grizly.cz různé druhy čokolád. Belgickou hořkou i mléčnou, bílou, karamelovou, nugátovou, ruby,... Ty jsem ve vodní lázni rozpustila a rozetřela po pečícím papíru. Podle druhu jsem přidala: na bílou liofilizované maliny a pistácie, na hořkou kandované pomeranče, na bílo - pistáciovou pistácie a zlaté zdobení, na nugátovou mandle a pinie. Nechala jsem v chladu zatuhnout, rozkrájela nebo nalámala na kousky a vánočně zabalila. Abych předešla šednutí čokolády, zahřívala jsem ji do 30˚C.     

 





Karamelový likér 


1 plechovka karamelového Salka
asi 250 ml smetany na šlehání 33 %
1 ČL vanilkové esence
250 ml tuzemáku Božkov
Množství ingrediencí upravuji podle chuti.
 
Letos to vyhrála karamelová holčičárna 😊. Příprava je jednoduchá, vše v mixéru prošlehám, přeliji do lahviček a před podáváním vychladím. 





Jednoduché vánoční štafetky


Korpus:
150 g bílků (3 - 4 vejce podle velikosti)
90 g krupicového cukru
25 g strouhaného kokosu
25 g mletých vlašských ořechů
40 g hladké mouky


Krém:
130 g másla
130 g Nutelly
 
Poleva:
čokoláda na vaření

Z bílků a cukru vyšlehám sníh, vmíchám do něj ořechy, kokos a mouku. Těsto rozetřu na pečící papír a v malém plechu velikosti 32x22 cm peču 15 minut na 170˚C do zlatova. Nechám vychladnout.
Na krém prošlehám změklé máslo s Nutellou a namažu na korpus. Podélně překrojím na poloviny a překlopím krém na krém. Nechám chvíli v chladnu ztuhnout a pak rozkrájím na malé obdélníčkové štafetky. 
 





Rohy máčím v čokoládové polevě a zase nechám v chladnu ztuhnout. Po zatuhnutí se mohou hned podávat.




 
A jen tak mimochodem: Můj manžel štafetky miluje, a když jsem začátkem října přemýšlela, jakýže mu letos upeču dort, volba padla na Megaštafetku. Upekla jsem ji z 1,5 uvedené dávky. Korpusy jsem vrstvila na sebe a promazávala krémem. Výsledná Megaštafetka měla rozměry 14x8x9,5 cm. Udělala mu radost.





   

21 komentářů:

  1. Vija
    Jitko, čtu a mám takovou chuť na štafetku. Prosím, likér je za studena? Čokoláda prima nápad. Přeji klidnější dny. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, vše je za studena. Nejsou tam žloutky, tak není potřeba nic převařovat. J.

      Vymazat
  2. Jituško, taky štafetku miluju a ta tvoje je fakt lákavá. Měj pohodové adventní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, u nás nesmí na Vánoce chybět :o)
      Krásný zbytek adventu. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško,já jenom žasnu.Ta čokoláda je úžasný nápad,něco podobného má Helenka na blogu.
    Jsi velmi šikovná a nápaditá.
    Hezký předvánoční čas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, čokoládu dělám pravidelně i vloni jsem dávala na blog zase jinou variantu.
      Přeji ti pohodový konec adventu. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, jako vždycky dokonalé! Čokoládové střepy taky dělám a celkem často, ty si je tedy "vytunila" těmi druhy čokolád - vypadá to úžasně!
    Štafetky se mi moc líbí, začnu péct vánočky a to bude bílků - ráda vyzkouším!
    Přeji klid a pevné nervy do finále!
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, vypadá to pěkně a navíc mě baví vymýšlet chuťové kombinace. U tebe na blogu jsem viděla taky pěkné dárečky. Aperol jsem jednou dělala jako nanuky, ale tvá inovace mě překvapila. Vypadá to krásně.
      Vánočky mě taky čekají, ale já dávám celá vejce. Bílků u nás teď nějak nezbývá a když nějaké v mrazáku nasyslím, hned se peče Pavlova :o)
      Také ti přeji úspěšné zakončení pracovního roku a už jen milé záležitosti. Zdraví Jitka

      Vymazat
  5. Tvoje nápady na dárky na poslední chvíli nemají chybu.
    Přeji pohodové předvánoční dny !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  6. Já za jednu věc děkuju kovidu. Že letos nemusím na vánoce nic dělat. A já si to tak užívám! Za těch víc jak čtyřicet let samostatného života mě už vážně pečení a plácání cukroví nebaví a s velkou radostí i letos konečně vítám to, že nebude práce ani s rybami ani s polévkou. Vyřeší to řízek a hrachovka z pytlíku.... štafetky mám taky ráda, to bych mohla až bude nálada zkusit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, je to jak píšu na konci. Každý ať si udělá Vánoce podle sebe a ne podle toho, co očekává okolí. Nebaví tě cukroví? Tak nepeč a dělej to, z čeho máš radost. Však on se nikdo ještě kvůli absenci vanilkových rohlíčků nezbláznil.

      Vymazat
    2. No ono koukat na zkyslej obličej chlapa když řeknu že prostě už ryby a všechno další dělat nechci je tak akorát na to ho zabít. Takže pro klid v rodině to udělám. Anebo mu řeknu ať si příští rok koupí půlku ryby a udělá si jí. Já klidně u toho řízku zůstanu. Případně si koupím porci lososa.....

      Vymazat
  7. Jitko, moc hezké jedlé tipy. Štafetky bych mohla zkusit po Vánocích ze zbylých bílků, co dostanu určitě od mámy. Můj muž miluje vše s máslovými krémy.... A pokud jde o čokolády, tak doufám, že tenhle typ udržím v hlavě do příštích Vánoc, až si zas budu lámat hlavu s home-made dárky.
    Klidné poslední předvánoční dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, u nás krémové cukroví také nesmí chybět. Já s dcerou máme raději linecké s marmeládou nebo vanilkové rohlíčky, ale naše muže zajímá jen to s krémem. Čokolády (v různých obměnách) dělám každý rok, tak se připomenu.
      Pěkné odpoledne. Jitka

      Vymazat
  8. Jituško, krásné svátky, čokoládky určitě vyzkouším příští rok a štafetku asi dřív. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji a moc tě zdravím. Přeji ti krásné Vánoce a hodně sil do nového roku. Jitka

      Vymazat
  9. Jsi vzorně nachystána))) Přeji ti pohodové a sladké Vánoce. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, mám tedy ještě nesplněné úkoly, ale jo, už vidím světlo na konci tunelu :o)
      Pěkné vánoční svátky celé rodině. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.