sobota 11. dubna 2020

Velikonoční pečení

Každoročně peču na Vánoce a Velikonoce perníčky. Recept na ně najdete tady. Letos jsem chtěla vyzkoušet plněné perníčky. Vzpomínám si, jak babička "dolní" měla na starém kredenci papírovou krabici a v ní sladkosti pro nás, vnoučata. Když jsme ji navštívili, zalovila v ní a často vytáhla sáček s plněnými perníčky v bílé cukrové polevě. Já jsem je tedy zkusila trochu větší, které se musí nechat nějaký ten týden odležet, ale pak ty trpělivé sladce odmění.



Plněné perníčky


Těsto:
500 g hladké mouky - dávám na půl se špaldovou
200 g cukr moučka
2 vejce
100 g másla
2 lžíce medu
2 lžíce rumu
1/4 kávové lžičky sody
2 lžíce perníkového koření 
2 lžíce kakaa

Vše zpracuji v hladké těsto, zabalím do potravinářské folie a nechám přes noc v ledničce. Druhý den vyválím a vykrajuji tvary. Z části těsta jsem pomocí 3D vykrajovátek udělala klasické velikonoční perníčky a z druhé části jsem vykrájela kolečka o průměru 5 cm. Polovinu koleček jsem naskládala na plech s pečícím papírem, doprostřed dala lžičku povidel, okraje potřela mašlovačkou vodou a přiklopila druhou polovinou koleček. Ty jsem ke spodnímu kolečku přimáčkla prsty, díky vodě se přilepí lehce. Upeču na 180˚C do "růžova".






Po vychladnutí jsem část máčela v cukrové polevě. Na přípravu polevy si dám do misky 1 bílek, 125 g 2x prosátého moučkového cukru, 1/2 lžičky octa nebo citronové šťávy a pořádně metličkou promíchám. 
Druhou část perníčků jsem jen pocukrovala přes šablonu.







Perníčky z 3D vykrajovátek
Linecká vajíčka s mandarinkovou marmeládou


A jen tak mimochodem: Perníčky na velikonoční pohoštění už asi nestihnete, ale mám tady ještě jeden super rychlý a chuťově výborný slaný recept, bez kterého se žádná naše oslava neobejde.




Česnekové tyčinky se sýrem


1 balení listového těsta
1 lžička soli
počet stroužků česneku dle chuti
olivový olej
jakýkoliv tvrdý sýr, který máte rádi

Listové těsto vyválím, potřu osoleným olejem, ve kterém jsem rozmíchala prolisovaný česnek. Posypu sýrem, já jsem měla zbytky goudy a eidamu. Rozřežu na proužky, které stočím do vrtulky, dám na plech a upeču na 190˚C. Nic víc s nimi nedělám. Jen nechám vychladnout. 









22 komentářů:

  1. Tedy Jituško, a to jsem myslela, jak hodně peču! Páni! To je dobrot! Moc se mi líbí ta šablona na cukrování, perníková vajíčka jsou parádní a linecké nesmí chybět ani u nás.
    No a něco slaného, to je jasné!
    Měj krásnou a prosluněnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, šablona zbyla z nějakého dětského tvoření a teď jsem ji zase využila. Ono toho vypadá hodně, ale mám jen pár kousků a ještě podaruji obě naše babičky.
      Pěkné sváteční odpoledne.
      Jitka

      Vymazat
  2. Slané kroucené tyčky dělám.....plněné perníčky-to je super nápad......a ty cukrem sypané větvičky-to je nádhera !!!
    Hezké jarní svátky. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji za návštěvu a také přeji klidné svátky.
      Jitka

      Vymazat
  3. Jituš,to je zase dobrot,jsi hrozně šikovná a nápaditá.Plněné perníčky by mně určitě chutnaly,mám perníčky ráda.Zaujalo mě slané pečivo.To určitě vyzkouším,protože z listového těsta mně chutná všechno.Hezké velikonoční svátky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, my máme také rádi listové těsto 100x jinak. To nikdy nezklame.
      Pěkné svátky.
      Jitka

      Vymazat
  4. Jitko, ty mi tedy děláš chutě ... Perníčky i listové tyčinky vypadají moc pěkně. Ale na perníčky je už pozdě a na tyčinky vlastně taky, protože zítra je zavřeno. A je to jedině dobře, protože bych to stejně jedla hlavně já (a nějaké další kilo navrch fakt nepotřebuji :-)).
    Hezký zbytek Velikonoc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, však ona se příležitost najde :-)
      Pěkné sváteční odpoledne.
      Jitka

      Vymazat
  5. Perníčky vypadají luxusně! Já teď odpoledne peču mazanace. Původně jsem nechtěla, ale včera nám dcera ke kafi dala svůj výrobek a ten mi tak zachutnal, že jsem si řekla o recept a tak už kyne na plechu v troubě. jsem zvědavá jestli žák překoná učitele nebo jestli bude ten můj stejně dobrý....normálně totiž mazanec ani vánočku nepeču....;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já peču vánočku i mazance a to průběžně i přes rok mimo svátky. Máme to rádi.
      Tak ať se podaří.
      Jitka

      Vymazat
    2. No.... nepovedlo. Chuťově super vzhledově kravinec. Měla jsem málo hustý těsto. Zpočátku to vypadalo že je akorát, ale ve finále se mi to rozblemclo v troubě na placku...tak propříště...

      Vymazat
    3. Vendy, to chce vychytat kynutí a pečení. Já mám mazanec zase trhlý, protože spěchám a nenechám jej na plechu pořádně nakynout. Hlavně že chutnal.
      J.

      Vymazat
  6. Jitko, to jsou samé dobroty. Plněné perníčky vypadají skvěle, ty jsem nikdy nepekla a slané tyčky určitě vyzkouším, listové těsto mám doma často. :o)
    Přeji krásné velikonoční pondělí. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, tyčinky jsou super, rychlé a moc dobré. Vyzkoušej.
      Pěkný večer.
      Jitka

      Vymazat
  7. Páni Ty jsi toho napekla. Já letos jen šátečky, protože nikdo nepřijel a sami bychom to jedli pak měsíc...Máš to moc krásné

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaro, já jsem toho taky dost rozdala. Dělá mně to radost.
      Klidný večer.
      Jitka

      Vymazat
  8. Teda ty perníčky s povidly, to je něco. Ještě nikdy jsem neviděla, že by se to takto peklo. Úplně mě to nadchlo. Zajímalo by mě, jak asi dlouho se to peče. Musí se uležet?
    Já peču perníčky pořád. Mám osvědčené tyto: https://www.toprecepty.cz/recept/3353-pernicky-ktere-jsou-hned-mekke/ Peču je několikrát do roka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věro, já jsem to tedy nestopovala, ale jak jsou odspodu do dorůžova, tak vytahuju. Pekly se malinko déle než ty jednoduché. Nechala jsem je odležet 7 -10 dní.
      Krásný večer.
      Jitka

      Vymazat
  9. Měli jste na Velikonoce opravdu pestrý stůl. Moc se mi líbí ti zajoši s bílou prdelkou:-).
    Hezké dny, Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jindro, zajíčci jsou naši oblíbenci. Jen první padnou našim mlsným jazýčkům :-)
      Krásné jarní dny.
      Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.