čtvrtek 19. října 2023

Hruškové koláče

Letošní rok jsme velkou úrodu hrušek neměli a navíc našemu druhu hrušek chybí lahodnost a šťavnatost máslovek. Pro svoji pevnost jsou vhodné na pečení a já toho každoročně využívám. Letos jsem se inspirovala pečením v Sama doma a k hruškám přidala tvaroh. Koláč byl tak rychle pryč, že jsem stihla sotva pár fotek.  


 



Hruškový koláč s tvarohem


Těsto:
125 ml mléka
60 ml oleje
1 vejce a 1 žloutek
125 g krupicového cukru, Xylitolu nebo jak je kdo zvyklý sladit
250 g polohrubé mouky
půl sáčku kypřícího prášku do pečiva (6 g)
 
Tvarohová vrstva:
250 g vanička tvarohu
1 bílek
1 PL vanilkového cukru
2 PL krupicového cukru nebo Xylitolu
1 PL škrobu (já používám kukuřičný)

2 velké hrušky 
 
Z přípravy nedělám velkou vědu. Prošlehám tekuté ingredience - mléko, olej, vejce, žloutek - s cukrem. Vmíchám mouku s kypřícím práškem a těsto naliji do vymazané (a pokud je to nutné i vysypané) koláčové formy. 
Na tvarohovou náplň ušlehám bílek na sníh a přidám vše ostatní. Naliji cik cak na těsto a pokladu kousky hrušek. Hrušky neloupu, jen odstraním jádřinec. Ráda je krájím na měsíčky, ale klidně mohou být i kostičky. 
Peču na 170˚C do růžova. Nechám vychladnout a před podáváním pocukruji.

 






 
A jen tak mimochodem: Ještě nějaké hrušky zbyly, a tak došlo i na náš oblíbený hruškový koláč vonící máslem, bez kterého by podzim nebyl podzimem. Recept najdete tady




10 komentářů:

  1. Hrušky mám moc ráda a už jsem něco z hrušek i pekla,ale loni.Ta rozpečená hruška v moučníku mi hodně chutnala.Koláče jsou lákavé a jsem ráda,že jsi mi připomněla,že bych hrušky mohla využít i takto
    Jituško,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já mám taky ráda hrušky zapečené v koláči. I když jejich kvalita není top, po upečení jsou moc dobré.
      Měj pěknou neděli. Zdraví Jitka

      Vymazat
  2. Taky máme moc rádi tuhle kombinaci)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak to se budu těšit na nějakou inspiraci od tebe. Krásnou neděli ti přeji. Jitka

      Vymazat
  3. Jitko, taky bych měla nějaký hruškový koláč upéct, dokud jsou hrušky v obchodech za slušnou cenu (vlastní zdroj bohužel nemám). Ten tvůj vypadá moc dobře (tedy oba vypadají dobře). Na blogu mám taky jeden koláč s hruškami a tvarohem, ale pro změnu bych mohla zkusit ten tvůj.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, teď na podzim je toho tolik, co bych chtěla vyzkoušet nebo opakovaně upéct. Sezóna je v plném proudu, jen toho času není tolik.
      Měj pěknou neděli. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, tvé hruškové koláče se jen smějí a lákají k nakousnutí (no, to by si mi dala :o)), spíš k ochutnání... Uvědomila jsem si, že s hruškami peču vlastně výhradně naslano (plesnivý sýr, ořechy). Roky mám chuť udělat buchtu, kterou jsem viděla na IG - chlebíčková forma, tmavé těsto a malé hruštičky vykukující z těsta i se šťopkami. Takové plody měli sousedi, je to starý strom a už neplodí...
    Měj příjemný pátek i celý víkend. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, vidíš a já naslano hrušky nepeču vůbec. Nivu jím doma jen já. Ale musí to být moc dobré, super kombinace.
      Taky mě lákají takové obrázky, vypadá to krásně rustikálně. Ale jak píšeš, málokdo má ještě takový strom a to co je v obchodech, je na ostudu. Hmota bez chuti, trhané nezralé. V zahraničí je ovoce a zelenina za stejné ceny v nesrovnatelné kvalitě. Ach jo.
      Měj pěknou neděli a těším se na inspiraci od tebe. Jitka

      Vymazat
  5. Receptík je vytištěný, takže pečení na víkend je jasné.
    Díky za recept.
    Měj se hezky a měj pěkný víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, doufám, že se koláč povede a bude vám chutnat, jako nám.
      Měj pěknou neděli. Zdraví Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.