čtvrtek 12. října 2023

Vlaai nebo Vla?

Nebo oba? Tak to dnes budou oba dva. A o čem je řeč? Vlaai je tradiční mřížkový koláč s ovocnou, pudinkovou nebo rýžovou náplní, pocházející z Limburgu nizozemské provincie a historické oblasti jihovýchodního Nizozemska a Belgie. Třešně společně s jablky, hruškami a švestkami se tady pěstují po staletí a není tedy divu, že jsou významnou složkou místního koláče.

Vla je tradiční nizozemský mléčný dezert podobný našemu pudinku. Obě dnešní pochoutky pochází už ze 13. století, a dá se tedy říct, že jsou léty dostatečně prověřené 😋.





Limburský koláč z Biskupského mlýna


Na náplň:
750 g třešní (měla jsem mražené višně)
150 g krupicového cukru 
30 g kukuřičného škrobu
4 PL studené vody, pokud je příliš husté, přidám ještě 2 PL

Na těsto:
300 g hladké mouky obyčejné nebo špaldové
7 g sušeného droždí
50 g másla
1 vejce
100 ml mléka
20 g cukru
špetka soli
 
forma na koláč průměru 30 cm
1 vejce na potření
krupicový cukr na posypání
 
 
Den předem si připravím náplň. Z vypeckovaných višní sliji šťávu a doplním vodou do 375 ml. Přivedu k varu, přidám cukr a promíchám do rozpuštění. Bokem si v misce vidličkou dohladka vymíchám škrob vodou. Za stálého míchání metličkou škrob vliji do ovocné šťávy a vařím do zhoustnutí asi 1 minutu. Pokud se udělají hrudky, rozmixuji je ponorným mixerem a přeliji přes cedník. Nakonec vmíchám vypeckované višně a stáhnu z ohně. Vychladlé nechám v lednici alespoň 12 hodin.
 
Ingredience na těsto vložím do pekárny a potom hotové těsto rozdělím na dvě části. Část na mřížku by měla mít asi 150 g, tu si prozatím dám bokem. Zbylou část na korpus vyválím na vále na kulatý plát o něco větší než je forma. Těsto přenesu do vymazané formy a vytáhnu na boky. Višňovou směs promíchám, pokud je moc hustá, může se přidat trochu vody. Naliji ji rovnoměrně na základ z těsta. 





Část těsta na mřížku rozválím na tloušťku asi 3 mm a rozkrájím na proužky široké 3 cm. Ty přenesu na koláčovou náplň, zapletu do mřížky, konce oříznu a zatlačím k bokům koláče. Všechno přebytečné těsto odříznu. Mřížku potřu rozšlehaným vejcem, ke kterému jsem přidala dvě lžíce vody a posypu krupicovým cukrem. 





Nechám 30 minut kynout a pak peču asi 30 minut na 190˚C dozlatova. Hotový koláč hned vyjmu z formy a nechám vychladnout na mřížce. Byl to můj první mřížkový koláč a měl drobné nedostatky, ale vcelku jsem byla spokojená a chuťově byl moc dobrý.






 

A jen tak mimochodem: O původu názvu dezertu Vla se vedou dohady. Pravděpodobně je odvozen od koláče s mléčnou či tvarohovou náplní Vlaai. Dnešní podoba dezertu je z roku 1950 a inspirovala zakladatele firmy Danone k vytvoření dezertu Danette. Vla je v Nizozemsku a Belgii oblíbený dodnes a to ve vanilkové nebo čokoládové verzi. Podává se s porcí šlehačky a je v běžně k dostání v cukrárnách nebo supermarketech.

 

 

 

Mléčný dezert Vla

 

Na 4 velké nebo 6 menších porcí je potřeba:
500 ml mléka (použila jsem polotučné)
1 PL vanilkového cukru nebo 1 ČL vanilkové esence, může se použít i vanilkový lusk
30 g cukru krupice
20 g kukuřičného škrobu
2 žloutky
špetka soli
 
Svařím mléko s rozříznutým vanilkovým luskem, pokud mám. Mezitím metličkou prošlehám v misce cukr, škrob, žloutky, sůl a vanilkovou esenci. Zpočátku to jde hůř, ale po chvilce je hotovo. Z provařeného mléka odstraním lusk a pár lžic mléka přidám k žloutkové směsi. Promíchám a za stálého míchání vliji do zbytku mléka. Vařím asi 2 minuty, měl by se vytvořit tekutý krém, který chladnutím ještě zhoustne. Krém rozdělím do pohárů, doplním piškoty a dám do ledničky vychladit. Před podáváním doplním šlehačkou (pro sebe zakysanou smetanou), posypu holandským kakaem (ať je to stylové 😉), ozdobím ovocem a čtverečkem ruby čokolády - podle fantazie a možností. 






14 komentářů:

  1. Tak jsem zase chytřejší))) Oba recepty vypadají báječně.
    Hezký večer. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  2. Jituško,to jsou velmi zajímavé a lákavé recepty.A ještě s takovou historií.A protože ráda zkouším nové věci,píšu si a děkuji.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, děkuji. Mám ráda pečení s vlastním příběhem. A toto bylo navíc moc dobré :o)
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  3. Vše vypadá moc lákavě, úplně se mi sbíhají sliny :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pamatuji, že byl Limburský sýr, ale koláč... U tebe se vždycky poučím! Vypadá úžasně. Dezerty do skleničky mají u nás vždycky úspěch, ráda vyzkouším i tento.
    Jituško, děkuji za sladkou inspiraci a přeji klidný pátek. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, sýr se dá koupit i teď, jen jsem jej nikdy nejedla, tak ani nevím, jak chutná. Skleničkovky jsou u nás oblíbené, v létě, v zimě :o)
      Přeji hodně úspěchu při pečení a posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  5. Jitko, oboje vypadá velmi lákavě. A musím se přiznat, že mřížkový koláč jsem taky nikdy nepekla.
    Hezký den
    P.S. Z domácího počítače mi k tobě nejdou vkládat komentáře - nevím, čím to je. Teď jsem to zkusila z pracovního PC a tam to jde, takže budu pátrat na tom svém, kde je "zakopaný pes". Ale i když nekomentuju, tak pořád čtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, mám stejný problém. Z PC komentovat jde, ale z mobilu nebo tabletu ne. Zase nějaká "novinka".
      Měj klidný večer a pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat
  6. Mřížkový koláč peču občas- jen mám trochu jiný receptík. Dobrota ve skleničce by u nás šla taky na odbyt.
    Takže díky za recepty doplněné hezkými fotkami a měj pěkný den a i víkend !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já bych řekla, že co rodina to jiný recept. Našla jsem, jich hodně podobných, tento se mně líbil a chutnal nám.
      Děkuji za návštěvu a pravidelné komentáře. Zdraví Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.