sobota 8. dubna 2023

Velikonoční pečení III.

Třetí a poslední velikonoční recept bude na klasiku, bez které se u nás Velikonoce neobejdou - na beránka. Receptů a realizací za sebou mám spoustu. Většinou jsem chtěla od této dobroty, aby byla šťavnatá a nedusivá, ale aby se i současně dobře propekla a bezproblémově vyklopila. Vyzkoušela jsem beránky smetanové, jogurtové, tvarohové, mrkvové. Byly dobré, ale na wow efekt to nebylo. 

Letos jsem se vrátila ke klasice podle rodinného receptu a víte co, je fakt dobrý, šťavnatý a voňavý. Na rozdíl od babičky, která ho jen pocukrovala, jsem beránkovi pořídila čokoládový kabátek a udělala jsem dobře. Recept je to jednoduchý, rychlý, z běžných surovin, který letos ještě hravě stihnete.




Babiččin velikonoční beránek


3 ks vejce
150 g cukru krupice (dala jsem část Xylitol)
130 g rozpuštěného másla
130 ml mléka
250 g hladké mouky (na půl se špaldovou)
1 kypřící prášek do pečiva
1 PL vanilkového extraktu nebo aroma (pokud chcete výraznější vůni, je lepší aroma)

Připravím si beránčí formu. Mám formu z Tescomy, kterou vymažu olejem a vysypu polohrubou moukou.

Ušlehám bílky se špetkou soli do pevného sněhu. V druhé míse prošlehám cukr se žloutky do světlé pěny a postupně přidám vanilku, máslo a mléko. Následně přijde mouka s kypřícím práškem a jako poslední už jen lehce vmíchám sníh.

Naliji do formy, uhladím povrch a peču asi 1 hodinu a 15 minut na 160˚C.  Propekl se velmi dobře, jen na posledních 15 minut jsem vršek přikryla alobalem, aby nebyl moc tmavý. Po krátkém vychladnutí jsem jej lehce vyklopila z formy.

Na polevu jsme rozpustila ve vodní lázni čočky mléčné čokolády (asi tak 200 g) a po rozpuštění jsem přidala dvě lžíce olivového oleje. Ten zaručí, že se poleva při krájení nebude lámat.








A jen tak mimochodem: U nás bylo dnes do rána bílo a tak by se hodilo popřát spíš pěkné Vánoce než Velikonoce, ale snad už těch mrazů a sněžení bylo dost a začneme si užívat jaro, květy, výlety. A pokud ne, tak to vždycky jde brát s humorem, no né?




Přeji všem pěkné jarní svátky, plné milých setkání a pohodových chvil se spoustou dobrot.


 

16 komentářů:

  1. Jitko, u nás na chalupě bylo ráno taky pocukrováno.
    Beránka jsme u nás na Velikonoce nikdy nepekli, ani nemám doma formu (a neměli jsme ji ani když jsem byla holka). Kdysi beránka na chalupu vozil strejda, který byl vyučený cukrář, takže jeho beránky byly moc dobré. Ten tvůj vypadá jako ten jeho a věřím, že je i stejně dobrý.
    Hezké Velikonoce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, u nás se pekl vždycky. Babička měla formu snad litinovou, stříbrnou. Ani nevím, kde skončila. Nepekl se mazanec, to jsem si zavedla až sama.
      Pěkný velikonoční večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, máš ho jako malovaného! Určitě je vynikající. Já ho letos nepekla, zato mazanců už bylo několik :o)
    A počasí, to musíme brát s humorem, jinak to nejde!
    Moc tě zdravím a přeji krásnou velikonoční neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já jsem pekla mazance dva. Pro mamku a pro nás. Na snídani jsme pozvali manželovu maminku a tak z něj moc nezbylo. Dnes mě potěšil krásný slunečný den. Ondra jej celý promrskal :o)
      Přeji klidný velikonoční večer. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, beránek je krásný. Letos jsem pekla jen cukrovaného a z tvarohového těsta. Ani jsem ho nestihla nafotit. Přeji ti krásný velikonoční podvečer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivanko, tvarohového jsem taky několikrát pekla. Dlouho nevydržel... jen se po něm zaprášilo.
      Měj krásný velikonoční večer. Jitka

      Vymazat
  4. beránek je moc hezký, i u nás nasněžilo...Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Světlanko, děkuji a posílám dnes slunečný pozdrav. Jitka

      Vymazat
  5. Jituško, krásný beránek. U nás tedy nesněží a vtip na závěr je fakt dobrý. Měj pohodové pondělí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, jojo, jak mně jej kolegyně poslala, musela jsem se smát.
      Krásný velikonoční večer. Jitka

      Vymazat
  6. Tu formu máš přiklápěcí nebo jen jednodílnou? Já mám ty dvoudílné takže někdy mi vyjde krásně celý a někdy jen bez zadní části... nebo by se vešel jen do jedné části?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, mám jednodílnou formu Tescoma Delícia (červená). Těsta je v tomto receptu míň a ani nezaplnilo celou formu, ale stál dobře. Forma není úplně malá.

      Vymazat
  7. Beránek jako živý. Já jsem beránka nikdy nepekla- nemám formu. A si to tak už zůstane :-).
    Pěkné odpoledne velikonočního pondělí !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ono se to zase až tak 1x za rok nevyplatí, ale viděla jsem i menší zajíčkové a ty taky byly moc pěkné. Dokonce v Sama doma pekla Míša Landová beránka bez formy.
      Přeji ti klidný velikonoční večer. Jitka

      Vymazat
  8. Jituš, beránek vypadá báječně a věřím, že moc chutnal. Ony ty recepty prověřené roky a zkušenostmi, bývají nejlepší. 👍👍
    Já letos beránka nepekla. Velikonoce jsem pojala minimalisticky, aby bylo co nejméně zbytků. Zítra ráno odjíždíme na jih Čech. Dcera si odvezla zbytek polévky a bramborového salátu, zbylé dva řízky dám do chleba a zítra je cestou sníme. Kuře s nádivkou jsme v poledne dojedli. Mazanec, který nesníme si zabalíme také sebou. Máme v hotelu zajištěnou polopenzi.
    Měj hezký zbytek Velikonoc a pohodové následující jarní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak to já ti závidím. U nás je lednička zarovnaná a stále někoho honím ať dojí to nebo tohle :o)
      Moc ti přeji pobyt a doufám, že si jej moc užijete. Těším se na fotky a zdravím. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.