úterý 25. dubna 2023

Jarní recepty

Dnes se péct nebude,... ale vlastně bude. Jen to bude naslano. Lososa pečeného v listovém těstě dělám často a dnes jsem ho doplnila listovým špenátem a medvědím česnekem. Obě zelené přísady jsou pro sebe jako stvořené a chuťově se bezvadně doplňují. Medvědí česnek mám na zahradě.  Jeho sezóna je v plném proudu a netrvá dlouho, proto se v naší kuchyni teď vyskytuje poměrně často.





Losos v listovém těstě se špenátem a medvědím česnekem


500 g lososa - filety bez kostí
500 g listového těsta
1 vejce na potření  
trocha másla
sůl, pepř
listový špenát čerstvý nebo mražený 
medvědí česnek
1 cibule
1 stroužek česneku
200 g tvrdého sýra (Gouda, Eidam)
1 kelímek zakysané smetany
sezamové semínko

Připravím si zelenou směs. V rendlíku si rozpustím máslo, osmahnu na něm pokrájenou cibuli. Vložím špenát (měla jsem mražený), nechám jej rozpustit, osolím, opepřím a až se odpaří voda, odstavím z ohně a už jen vmíchám a nechám zavadnout pokrájený medvědí česnek. Chuť ještě zvýrazním drceným stroužkem česneku a nechám trochu vychladnout.
 
Těsto si rozdělím na dvě části. Každou rozválím na velký čtverec jako na štrúdl. Potřu rozšlehaným vejcem. Do středu pokladu kousky lososa, osolím ho a opepřím. Na něj přijde zelená špenátová vrstva, kterou posypu strouhaným sýrem a pokladu kopečky zakysané smetany. 





Zabalím skoro jako štrúdl, přenesu na plech s pečícím papírem, potřu rozšlehaným vajíčkem a posypu sezamovými semínky. Povrch ještě párkrát proříznu nožem, aby mohla unikat pára. Peču na 200˚C do zrůžovění těsta. Podávám se šťouchanými bramborami.









A jen tak mimochodem: Včera jsem na večeři uklohnila sýrovo-medvědí pomazánku. Fotku nemám, nestihla jsem vyfotit, tak jen krátký recept. 

V TV jsem viděla, že se dá medvědí česnek i zavařovat v octovém nálevu. Nezkoušel to někdo?

Sýrová pomazánka s medvědím česnekem


hrst listů medvědího česneku
200 g čerstvého sýra (Palouček, Lučina)
2 PL majonézy
100 g zakysané smetany
200 g nahrubo nastrouhaného tvrdého sýra - měla jsem Goudu
1 stroužek česneku
sůl

V misce propojím čerstvý sýr s majonézou a zakysanou smetanou. Vmíchám pokrájený medvědí česnek, nastrouhaný sýr a prolisovaný stroužek česneku. Podle chuti dosolím. Ve spojení s opečenými tousty je to velká dobrota.


12 komentářů:

  1. Já bych dala přednost té sýrové.....lososa nemám ráda, ale i tak slaný závin vypadá báječně.
    Měj se hezky. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, dcera taky špenát zrovna moc nemusí a tak jí dělám vždy kousek jen se sýrem.
      Pěkný konec dubna. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, jen se sliny sbíhají. Já bych k tomu ani nemusela mít ty šťouchané brambory :). Musím to někdy taky upéct. Pomazánku ze strouhaného sýra a česneku dělám taky, jen bez lučiny a bez medvědího česneku. S lučinou to zkusím, na medvědí česnek nemám zdroj ...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, k večeři klidně i bez brambor. Medvědí česnek prodávájí u nás i v zelenině. Někdy i v květináčku a jde si jej pak zasadit na zahradě. Taky jsem k němu takto přišla.
      Měj pěkný prodloužený víkend. Jitka

      Vymazat
  3. Jitu, losos vypadá báječně. Už jsem ho zapečeného v těstě dlouho nedělala... Medvědí česnek miluji, nedaleko máme vyhlášenou lokalitu, ale v těchto dnech tam směřují neskutečné davy...
    Přeji příjemnou středu. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, kolegyně na něj chodí taky někam do lesa a taky je tam přelidněno :o)
      Já mám naštestí svůj zdroj a tak se nemusím nikam trmácet.
      Mějte pěkný prodloužený víkend, snad nám bude počasí přát. Jitka

      Vymazat
  4. Jituš, děláš mi chutě. 👍👍👍 Medvědí česnek mám na zahrádce a na jaře ho hojně v kuchyni využívám.
    Díky tvému článku jsem si vzpomněla, že jsem slíbila dceři nějaký vydloubat, aby si ho mohla zasadit na chatě. Zítra poveze muže po operaci druhého oka domů, musím na to ráno vlítnout. 😀
    Měj hezké dny.🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, taky mám česnek na zahradě, je to super jarní vzpruha.
      Měj pěkný konec dubna. Jitka

      Vymazat
  5. Dělám hodně slané záviny,ale losos mě nenapadnul.To určitě vyzkouším na nějaké rodinné sezení.
    Akorát musím sehnat medvědí česnek.
    Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, vyzkoušej. Když neseženeš medvědí česnek, dej víc obyčejného česneku. Taky to tak dělám, když není sezóna medvědího.
      Tak ať se ti povede. Krásný konec dubna. Jitka

      Vymazat
  6. Thank you for this wonderful recipe. Have to try it.
    Happy days and all my best from Austria
    Elisabeth

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elisabeth, thank you for visiting and I also wish you beautiful spring days. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.