neděle 23. října 2022

Mrkvové koláče

Venku to vypadá hodně říjnově a jeden by řekl, že čas sezónního ovoce a zeleniny odfoukl podzimní vítr. My jsme ale holky šikovné a upečeme si dnes hned dva koláče, do kterých přijde mrkev, která je čerstvě sklizena a tudíž v nejlepší kondici.

 

 

 

Mrkovový cheesecake

 

Těsto:
125 ml oleje (já dávám slunečnicový)
100 g třtinového cukru 
1 ČL skořice
2 vejce
160 g celozrnné špaldové mouky (pokud nemáte, použijte hladkou špaldovou nebo obyčejnou)
1 ČL jedlé sody
1 ČL kypřícího prášku do pečiva
150 g jemně nastrouhané mrkve
60 g mletých ořechů + trochu na posypání

Krém:
300 g čerstvého sýru (Palouček, Lučina, apod.)
2 vejce
1 PL vanilkového cukru
2 PL krupicového cukru
1 PL mouky (stejné jako do těsta)
 
Poleva:
200 ml zakysané smetany
3 PL krupicového cukru
 
Připravím si krém prošleháním všech ingrediencí.
Dále na těsto prošlehám vejce s cukrem a přidám olej a postupně ostatní přísady. Jako poslední vmíchám ořechy a mrkev.
Do vymazané dortové formy naliji větší část (asi 2/3) těsta. Pak naliji krém a na něj nahromádkuji zbytek těsta. 
Peču na 180˚C asi 45 minut a pokud je test špejlí v pořádku, nechám 15 minut chladnout.
Zvýším teplotu na 220˚C a připravím si polevu prošleháním smetany s cukrem. Naliji na cheesecake, posypu mletými ořechy a peču ještě 10 minut. Povrch by měl být pevný. Podávám vychladlý. 




Mrkvový perník


 


Perník:
150 ml mléka
100 ml oleje 
1 vejce
150 g polohrubé mouky
150 g špaldové hladké mouky
200 g třtinového cukru (můžete polovinu nahradit Xylitolem)
1 PL kakaa
2 ČL perníkové koření
1 kypřící prášek do pečiva
100 g jemně strouhané mrkve
 
Poleva:
100 g hořké čokolády
50 ml mléka
2 PL marmelády
 
Prošlehám mléko s olejem a vejci. Přidám sypké suroviny a mrkev. Naliji do dortové formy nebo menšího plechu s pečícím papírem a upeču na 170˚C, trvá to asi 45 - 50 minut.
Perník obvykle ještě rozkrojím, promažu marmeládou a poliji čoko polevou. Tu si připravím rozpuštěním čokolády ve vodní lázni. Přidám mléko a marmeládu a promíchám metličkou tak, aby se vše propojilo. 





A jen tak mimochodem: Obvykle peču mrkvový dort s krémem z čerstvého sýru á la Starbucks. Toto je dobrá změna a navíc jsou oba koláče jednoduché a rychlé na přípravu. Díky mrkvi jsou šťavnaté a v ledničce nějaký ten den vydrží, aniž by to bylo poznat.

 

10 komentářů:

  1. Jitko, oba recepty vypadají zajímavě. Já tedy mrkev domácí nemám (naseli jsme s mámou na chalupě jeden řádek - aby bylo do polévky a myslím, že to, co nám vyrostlo by nestačilo ani na jeden dort ;-)), ale možná koupím a vyzkouším. Ten druhý mi trochu připomíná řeze ze strouhaných jablek, co peču - mrkev by tomu mohla zas dát trochu jiný rozměr :).
    Hezký den a díky za inspiraci

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já jsem vlastní mrkev zamrazila s ostatní zeleninou na polévku apod. Ona i ta kupovaná je teď dobrá a sladká. Určitě z ní ještě budu něco péct.
      Měj pěkné odpoledne. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, moc se mi líbí oba, ten první co nevidět vyzkouším. Chtěla jsem teď o víkendu dělat mrkvový dort, jen jsem nestihla připravit domácí "lučinu", tak to dopadlo jinak.
    Ale dojde na něj a nejspíš podle tvého receptu.
    Děkuji za inspiraci a přeji klidné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, taky dělám mrkvový dort, ale spíš na jaře, na Velikonoce. Tyto koláče jsou fajn, rychlovka a moc nám chutnaly.
      Tak ať se ti povede a rodina je spokojená. Pěkné odpoledne. Jitka

      Vymazat
  3. Oba recepty jsou bezva. Takže mi nic nebrání vyzkoušet je, že !
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, pěkný komentář :-)
      Děkuji a přeji prima odpoledne. Jitka

      Vymazat
  4. Jituš,zase samé dobroty.Z mrkve moc nepeču pouze na vánoce cukroví.Ale ráda vyzkouším něco nového.Za recepty děkuji,už se mi sbíhají sliny.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, vánoční mrkvové cukroví neznám, jen takové ty taštičky s povidly - Mrkvánky. Ty nám taky chutnají.
      Posílám pozdrav z Moravy. Jitka

      Vymazat
  5. oblíbila jsem si mrkvové koláče,Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Světlano, já taky. Ještě mám nějaké recepty k vyzkoušení :-)
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.