středa 25. srpna 2021

Truhlíky 2021

Letošní jarní počasí zapříčinilo zpoždění tohoto příspěvku. S výsadbou jsem moc nespěchala a až už jsem měla truhlíky osázené, dlouho nic nekvetlo a nebylo co fotit. Až začátkem prázdnin se k mé velké radosti konečně truhlíky a květináče rozkvetly. Teď už pomalu jejich sezóna končí a tak je nejvyšší čas se ohlédnout a zhodnotit, co má cenu vysázet i příští rok a co naopak nahradit něčím, co se mně osvědčilo víc. 

 


Každý rok si říkám, že příští rok toho fakt nebudu vysazovat tolik. Kdo to má potom zalívat? No, a jak to dopadne? Rozjedu to naplný pecky a ubrzdit to je pak problém. Jak to letos dopadlo? Viz. dále ...

Akce truhlíky je vždy na celou sobotu. Do zahradnictví jedu s připraveným seznamem, ale pak stejně ještě improvizuji podle toho co mají nebo nemají, či co mně padne do oka. Na zahradě vše rozložím a začnu rostliny přiřazovat k nádobám. To je největší zábava. Když jsem spokojená, jdu sázet. 




Letos jsem truhlíky na terasu vysázela v bílo - fialové kombinaci. Muškáty s vějířovkou jsem doplnila ipomoeou ve svěží světle zelené barvě. Už vloni mně zahradnice poradila přidat do substrátu pro balkonovky hrst granulovaného koňského hnoje. Efekt se dostaví v podobě bohatého kvetení.






 

Některé balkonovky mně přezimují. Třeba tuto popínavou lysimachii jsem koupila jen jednou a od té doby ji úspěšně množím i zimuji. Tady je v truhlíku s vějířovkami.



Na terasu letos přibyly dva dřevěné truhlíky z Ikei. Vypadají moc pěkně, jen je problematické je osázet tak, aby se kytkám dařilo. Vnitřní prostor není velký a manžel mně musel obyčejný plastový truhlík upravit a vyrobit odtokovou misku. Jinak by se rostlinky nejspíš musely trápit v malých květináčích. Do jednoho jsem dala pokojovou dracenu a velkokvěté bidensy.

 


Do druhého lantany a gazánie.


 

S lantanami mám dobré zkušenosti a líbí se mně jejich proměnlivá barva květů.
 



Letos jsem zapojila s balkonovkami i pár okrasných travin. Tady je to spolu se sanvitálkou kavyl zvaný též vousy svatého Ivana.



Tuto svatební kombinaci jsem v plánu neměla, ale zaujala mne už v jednom květináči vysazená kombinace surfínie, lobelky a verbeny. Něžné a jemné.



Z loňska jsem zopakovala kombinaci různých bidens s "vanilkovým" otočníkem a popínavou lysimachií.




Verbeny jsem už dlouho neměla vysazené a tak letos dostaly možnost předvést se.



Všechny následující muškáty jsou letité, jen přesázené a pohnojené. Ráda k nim přidávám bacopu. Udělaly mně velkou radost.









Toto pítko je nevyužité a tak slouží jako držák květináče se surfinií.




Proutěný koš je zavěšený pod pergolou, kde je víc stínu než sluníčka a tak jsem břečťan, malou heucheru a mini hostu doplnila prvně fuchsií. Překvapila, kvete stále pěkně. Další závěsné květináče jsou v kombinaci lysimachie a moudu.







Do proutěného košíku dávám pravidelně lobelky. Jen střídám barvy a druhy.




Hosta a břečťan



Balzamíny taky sázím pravidelně do stínu, kde kvetou do zámrazu. 
A jarní košík takto kvetl ještě v červenci, bylo mně líto jej vyhodit a tak dělal radost dál.




Pod pergolu už pak přišly takové zbytky nebo co se mně kde samovolně namnožilo.
 








V nádobách mám i pár trvalek, které na podzim půjdou do záhonu. Tady jsou kokardy se šalvějemi, kopretina a třapatka.





Samozřejmě netřesky nemohou chybět, to je taky taková vděčná rostlinka.










Nakonec pár fotek z terasy. 










Bylinková sekce.


A jen tak mimochodem: Někde jsem četla, že by použité plastové květináče neměly přijít do kontejneru s plastovým odpadem. Letos jsem jich od sazenic měla celkem hodně a tak jsem si nějaké nechala na předpěstování rajčat a okurek na příští rok. Ještě stále jich dost zbývalo, nabídla jsem je paní v prodejně zahrádkářských přebytků a ta je s radostí přijala pro jejich členy, kteří zásobují prodejnu svou úrodou po celou sezónu. Mám radost, že květináče budou ještě někomu k užitku. 

22 komentářů:

  1. Jitko, máš to krásné. A máš můj obdiv, že to zvládneš obhodpodařit. Mimochodem - tak asi půlku kytiček, co máš, vůbec neznám. Já fakt nejsem zahradník (pro mne je tak květináč osazený netřesky...)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, my tady máme blízko opravdu dobré zahradnictví, které má široký sortiment. Mají i svůj katalog a tak má dost času si všechno prohlídnout a promyslet. Ráda vyzkouším i něco nového, ale ne všechno má úspěch.
      Netřesky jsou kytky i pro nezahradníky, to zvládne každý a udělají parádu taky.
      Měj pěkný den, snad nebude moc pršet. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, měla bych tvůj příspěvek ukázat manželovi - říká mi vždycky ať brzdím, pak na chvilku odjedeme a jsem smutná, když něco nepřežije...
    Nádhera, fakt! Já jsem asi nejvíc okouzlená z té neplánované bílé misky - to je skutečně něha sama...
    Přeji krásné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já mám vždycky parádní truhlíky do dovolené, pak péči svěříme babi a ta je buď nezalívá vůbec (ono skoro pořád pršelo) nebo (jako letos) je zalije strašně moc. Brzdit bych měla v každém případě, ale mám s tím vážný problém :-)
      Měj pohodový čtvrtek. Jitka

      Vymazat
  3. Teda, Ty nejsi žádný troškař! :) Já začínala taky s velkým množstvím (je tak těžké v těch zahradnictvích na jaře odolat), ale vždycky jsme pak někam odjeli a kytky vzaly za své...
    Teď už mívám (kromě muškátů na oknech) spíš trvalky (olivovník, traviny apod.), ty většinou vydrží. Ale zase chybí ty krásné květy, které vidím u Tebe. Dá to práci, ale máš to krásné. Mávám...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, ono to vypadá, že je jich moc, ale když dám pár na terasu, pár pod pergolu, pár před dům, pár za dům ... tak to není taková hrůza. Taky mám v hodně květináčích trvalky, třeba hortenzie. A ty nesázím každý rok nové. Letos jsem je dost kombinovala s balkonovkami, které si sama namnožím. Mě to prostě baví :-)
      Taky Tě moc zdravím. Jitka

      Vymazat
  4. No tedy... Máte to pěkné, to jo, ale, upřímně, je toho moc a neumím si představit to denní zalévání a starost o tolik květin. Možná je to takové životní období, také jsem to měla, kdy jsem pěstovala kdeco. Tak ať vám vydrží energie, to přeji. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, jak jsem psala Katce, na fotce je toho hromada, ale až se to roznese kolem domu, není to tak děsivé. Navíc jsem měla na terase v truhlíku třeba barevné saláty nebo papriky a ty jsou brzy zkonzumovány. Péče také není nic hrozného, já nehnojím a jednou za týden obejdu muškáty a odstřihnu odkvetlé květy, ostatní jsou samočistící. Zalévám také ob den. Většinou mám samozavlažovací truhlíky a denní zálivka není nutná. V letošním deštivém roce je zálivka i ob den zbytečně často.
      Zatím to dávám a rodina pomáhá. Časem to budu muset osekat, teď z toho mám radost.
      Přeji pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  5. Já tedy žasnu. Ale dovedu to pochopit. Sice já už v tomto ohledu umírňuji, ale cukání z jara v zahradnictví mám stále velké.
    Letos ale z mých truhlíků a ,,pucláků" moc radost nemám. Hlavně muškáty mi nějak nejdou. Vždycky jsem je měla krásné, ale letos žádná sláva, oko nepotěší.
    Klidné hezké dny, Jitko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, mně teď muškáty taky trochu odpočívají, ale ještě pokvetou. Mám radost, že se mně je daří zimovat. Nemám právě ideální podmínky.
      Také ti přeji pěkné nadcházející dny. Jitka

      Vymazat
  6. těch je...moc hezké to máš,Sv.

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško,já jenom žasnu,co toho máš.Těch truhlíků a té krásy v nich.Já bych na tohle potřebovala zahradníka.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, truhlíků mám 3+2 - všechny na terase. Kdybych měla víc možností ... :-)
      Zahradníka nemám, ale mám pomocníky na zalévání.
      Pěkný den. Jitka

      Vymazat
  8. Jituško, ty to máš doma jako v zahradnictví, opravdu smekám. Já letos prvně vynechala všechny muškáty na oknech, jsme přes léto dost pryč a nechtěla jsem zatěžovat tchýni zaléváním. Jsem rada, že mi obstará mé milované citrusy na terase. Tak ať ti to kvete co nejdéle;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, citrusy máš nádherné, do těch já nejdu. Nemám prostor přes zimu, kde by se jim dařilo.
      Díky a měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  9. Jituško, krásně ti to kvete. Já jsem letos osazovala o hodně dřív, takže mi toho už hodně odkvétá. Měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji. Taky už mně některé odkvétají nebo už nevypadají nejlíp.
      Pěkné pondělí. Jitka

      Vymazat
  10. Jitko, velký obdiv !!! Tolik krásných kytiček... Moc se mi to líbí, kytky miluju... Taky sázím do truhlíků a květináčů, je to moje velká radost - takže mám pochopení. Ale když někam odjedu, vždycky to dopadne jako u Tebe s babi...Buď moc a nebo vůbec :o) Moc Tě zdravím. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, já bych bez balkonovek měla pokažené léto :-). Tak nějak to k pěknému počasí patří.
      Tak ať ti to ještě dělá radost. Jitka

      Vymazat
  11. Jitko, to koukám. Máš opravdu nádherně osázeno a vše ti krásně kvete. No, to máš teda co zalévat. :o)
    Mně se letos osvědčily Million Bells, příští rok jdu do nich znovu.
    Krásně je u vás. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, taky jsem Million Bells přidala k verbenám, ale nějak brzy odešly. Jen v jednom velkém květináči jedou stále květ za květem. Je to zvláštní, místo mají skoro stejné.
      Přeji ti pěkný týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.