neděle 8. srpna 2021

Ovocné koláče a hned dva

Moc ráda peču a vařím z ovoce nebo zeleniny, které právě dozrálo na zahradě nebo je jeho sezóna a je právě teď prostě nejlepší. Momentálně ze zahrady dorazil košík plný višní, malin a rybízu. Krom zamrazení, zavaření a marmeládování peču voňavé koláče, po kterých se jen zapráší. Sladit se moc nemusí, ovoce je plné chuti a i cukru. Višně a rybíz zase dodají kyselkavou chuť, která u nás vede. S ovocem peču osvědčené táče a koláče, které jsem sem už dávala a tentokrát jsem zkoušela dva nové, na které se zatím nedostalo. První - bezmoukový - koláč jsem pekla naší Magdalence k svátku. Je lehoučký a hned se hlásili zájemci o nášup. Byl opravdu k sežrání. Druhý koláč jsem nepekla, protože je nepečený. Je v něm spousta malin, ale může se použít jakékoliv jiné letní ovoce, které právě dozraje. Ten nám taky moc chutnal. 





Bezlepkový koláč s višněmi




Korpus: 
6 vajec
120 g čokolády na vaření
120 g krupicového cukru
1/2 balíčku kypřícího prášku do pečiva

Na dokončení:
asi 300 g višní
3 PL cukru
nebo višňový džem
1 kelímek smetany na šlehání 33%

Žloutky utřu s cukrem do světlé pěny. Přidám prášek do pečiva a rozpuštěnou a vychladlou čokoládu, vše promíchám. Jako poslední lehce zapracuji sníh z bílků. Naliji do koláčové formy, kterou jsem jen vytřela olejem a peču asi 30 minut na 170˚C. 

Zatímco se koláč peče, připravím si višně. Vypeckované ovoce rozmačkám a ve vlastní šťávě spolu s cukrem povařím do husté konzistence. Nechám vychladit. V zimě, když není čerstvé ovoce, použiji mražené nebo potřu hotovým višňovým džemem.




Vychladlý korpus potřu višněmi a jako poslední nanesu ušlehanou šlehačku. Dozdobit lze čerstvým ovocem, posypat kakaem, nastrouhat čokoládu, ...


Víc fotek se mně nepodařilo pořídit, už nebylo co fotit 😊



Vrstvený nepečený malinový cheesecake







Korpus:
200 g máslových sušenek (osvědčily se mně z Lidlu)
110 g rozpuštěného másla   

Krém:
500 g měkkého tvarohu (kostka)
200 g čerstvého sýru (dávám 2 balení Paloučku)
1 kelímek smetany ke šlehání 33%
čekankový sirup nebo cukr podle chuti

400 g malin
150 ml vody
2 malinové pudinky

Nejdříve jsem velmi krátce povařila maliny s trochou čekankového sirupu (nebo cukru). Brzy vznikne kaše, kterou jsem nechala vychladit.

V mixeru jsem rozsekala sušenky, přidala rozpuštěné máslo a řádně promíchala.
Na dno dortové formy jsem přiskřípla pečící papír a vtlačila jsem do něj sušenkovou směs. Než jsem připravila krém, základ šel odpočívat do lednice.

Na krém jsem prošlehala tvaroh, sýr, smetanu a osladila jsem opět čekankovým sirupem, ale jde samozřejmě i moučkovým cukrem. Vše jsem současně vyšlehala do pevného krému. Vmíchala jsem asi třetinu vychladlých rozvařených malin a ještě krátce prošlehala. Krém jsem nanesla na sušenkový základ, uhladila vršek a prozatím uložila do ledničky. Zbytek malinového rozvaru jsem zahřála a vmíchala do něj ve vodě rozmíchané pudinky. Povařila jsem za stálého míchání na "vodový" pudink. Nechala jsem jej vychladnout, občas jsem promíchala, aby šel rozetřít. Jakmile dostatečně zchladnul, natřela jsem jej na krém a putoval opět do ledničky, tentokrát až do druhého dne. 
Druhý den jsem před uvolněním ráfku objela kolem dokola ostrým nožem a už jen před podáváním dozdobila šlehačkou a lyofilizovanými a čerstvými malinami.









A jen tak mimochodem: V tomto období v podstatě ani jiné koláče a buchty, než ty s ovocem, nepeču. Jahody, rebarboru, rybíz, višně, maliny, meruňky, borůvky, ostružiny, angrešt, broskve, švestky a dýně si nosím ze zahrady do kuchyně a pak z nich peču osvědčené i nové dobroty. Máme to moc rádi a zdvojnásobí to radost z úrody.



  


   

10 komentářů:

  1. Báječné,lákavé dorty.Korpus bez mouky mě zaujal.
    Já přes léto dělám většinou nepečené dorty a rybíz jako ovoce vede.
    Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, bezmoukový je opravdu velmi lehký moučník a téměř bezpracný. Také v létě dělám hodně nepečených dortíků, většinou ovocných. Na ty čokoládové a kynuté bude čas na podzim a hlavně v zimě.
      Krásný týden. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, oba jsou k nakousnutí a nevím, který bych si vybrala dřív - mám ráda kombinaci višně čokoláda a miluju maliny...
    Nám zahrada na chalupě urodila zatím jen třešně, rybíz a letní jablka. S rybízem jsem experimentovala, z třešní byla klasická bublanina (a kompoty a marmeláda), letní jablka putovala do sušičky a udělala jsem z nich jablečný puding, který jsem manželovi v poháru vylepšíla piškoty (variace na nepečený jablečný dort).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, vloni jsem dělala "marmeládu" višně s čokoládou. A to tedy byla dobrota.
      Já mám ráda všechno ovoce v jakémkoliv množství, škoda, že není po celý rok tak dobré jako v sezóně.
      Měj pěkný týden. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, jeden vypadá lépe než druhý! Určitě bych neodolala! V sobotu jsem pekla tvůj rybízový koláč se sněhem, už podruhé - je skvělý!
    Přeji hezký letní týden, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tak to mám radost, že vám chutná. Je super, že mám zpětnou vazbu. Taky od tebe peču spoustu dobrot.
      Měj krásný a klidný týden. Jitka

      Vymazat
  4. No to jsou zase dobroty. Recepty jsem si uložila. Určitě se mi budou hodit.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, paráda, doufám, že budou chutnat.
      Pěkné letní dny. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.