sobota 6. srpna 2022

Podvečerním Grazem

Zastávka na zpáteční cestě - Graz - Štýrský Hradec.

Graz znají minimálně ti, kteří míří k Jadranu. Natěšení suchozemci prosviští velkým dálničním uzlem a už se vidí na pláži. Málokdo se tady zastaví a věnuje drahocenný čas své dovolené tomuto štýrskému hlavnímu městu, druhému největšímu městu Rakouska. My jsme se to tentokrát rozhodli napravit a zjistit, jestli zastávka stojí zato.

Ubytovali jsme se blízko centra a vyšli na podvečerní dvouhodinovou procházku, během které jsme viděli z města to podstatné a myslím, že podrobnější průzkum by zabral maximálně jeden den. Malé kompaktní historické centrum města mně v mnohém připomínalo Brno, jen je takové vystajlovanější. V Grazu nechybí odvaha doplnit historické budovy výraznými stavbami moderní architektury.

Schloβberg

Tak, jako má Brno na kopci Špilberk, Graz má Schloβberg - Zámecký vrch. Co se dá dělat - jdeme vzhůru.  Cesta vedla stinným parkem, což se v teplém dni hodilo. Ti, kteří si chtějí cestu ulehčit, mohou použít prosklený výtah nebo lanovku podobnou té na Petřín. Na vrcholu kopce stojí komplex opevněných staveb, které se zasloužily o nedobytnou pověst a zápis v knize rekordů.

V první řadě nás zaujal krásný panoramatický výhled na město a hned následně Hodinová věž Uhrthurm. Chvilku nám trvalo, než jsme rozklíčovali, kolik je vlastně hodin. Velká ručička totiž zákeřně ukazuje hodiny a malá minuty - naopak, než jak jsme zvyklí.

Čínský pavilon a další krásná vyhlídka z Schloβbergu.

Bašty, pevnost na Schloβbergu.

A jde se dolů.

Na Schloβberg - schodiště od řeky Mur.

Kunsthaus

Už z vyhlídky na Schloβbergu turisté očima hledají místní Dům umění - Kunsthaus.

A pak se k němu vydají, aby se o této neuvěřitelné stavbě přesvědčili na vlastní oči. Friendly alien (Přátelský mimozemšťan) má tvar modré bubliny s průduchy. Zvukové a světelné efekty na povrchu mají představovat živý organismus. V jeho útrobách se konají výstavy moderního umění.

Murinsel

I druhá stavba, postavená při příležitosti vyhlášení Grazu hlavním Evropským kulturním městem, stojí za vidění. Pár kroků od mimozemšťana na hladině řece Mur zaujme návštěvníky plovoucí umělý ostrov Murinsel.

Unikátní konstrukce připomíná lasturu a spojuje lávkami oba břehy. Příznivci moderní architektury mohou uvnitř posedět v kavárně či amfiteátru.

Centrum Grazu je od roku 1999 zapsáno na seznam světového dědictví UNESCO. Jak jsem už psala, není velké a stojí zato si jej projít a nasát místní atmosféru.

Grazer Dom - Katedrála sv. Jiljí - Domkirche zum Heiligen Ägydius.

Kostel Nejsvětější Krve Ježíšovy

Kostel Mariahilferkirche.

Opera Graz.

Dříve nebo později se návštěvník dostane na Hauptplatz - hlavní náměstí města. Bohatě zdobené průčelí radnice zdobí alegorické sochy představující vědu, řemesla, obchod a umění. Před radnicí stojí za povšimnutí kašna se sochou arcivévody Johanna.

Luegg Haus - název pochází z výrazu "podívej se za roh". Domy ze 13. století byly v 17. století vyzdobeny štukovými ornamenty.

Herzoghof - Gemaltes Haus - při focení tohoto zdobeného měšťanského domu se syn málem přetrh smíchy. Na můj nechápavý pohled jen ukázal na obchod v přízemí. No, člověk se tu zasměje a to ani nemusí umět německy.

Název domu Luegg pravděpodobně pochází z názvu " lugen aneb podívej se za roh " a nachází se uprostřed Grazu na rohu Hauptplatz a Sporgasse .

Quelle: https://www-graz-net.translate.goog/sehenswurdigkeiten/das-luegg-haus/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc

My jsme v Grazu sice dlouho nepobyli, ale líbilo se mně tady a pokud by bylo víc času, ráda bych se podívala na sbírky moderního umění v Kunsthausu, poseděla v kavárně plovoucího ostrova Murinsel a víc si užila báječného ubytování.

A jen tak mimochodem: Cestou mně zavolal pracovník ubytování v Grazu, že je problém s apartmánem a nemůže nás ubytovat. Nabídl nám jiné, blízko centra, jak jsem později zjistila, jednou tak drahé. Všechno jsme cestou vyřídili a odpoledne se ubytovali v BlackHome Apartments. Parkovali jsme na ulici před hotelem, o víkendu a v pondělí do 9 hodin je v centru Grazu parkovné zdarma.  Ubytovali jsme se prostřednictvím automatu připomínajícím bankomat. Zadali jsme potřebné údaje (jména, adresu, číslo pasu a rezervace), mašinka nám vytiskla dvě vstupní karty, dveře se samy otevřely a zavřely, při odjezdu jsme hodili karty do schránky. Ubytování budoucnosti.

Zahradu hotelu jsme bohužel nestihli navštívit.

Dostali jsme místo jednoho apartmánu dva dvoulůžkové pokoje. S manželem jsme se v našem skromné pokoji ubytovali a šli omrknout ten "dětský". Byl to velký střešní Penthouse, krásně zařízený a vybavený. Pokud si myslíte, že si jej chtěly ta naše zlatíčka s námi vyměnit... tak nee.

Postel měla snad 3x3 metry.

1. Jituško, opravdu je to tak - vždycky jsme jen profrčeli kolem. Moc děkuji za prohlídku, Kunsthause i ostrov znám jen z knih o moderní architektuře. Moc ráda bych se tam podívala.
    A podobný systém ubytování jsme zažili před roky v Antverpách - apartmánový dům duchů :o)
    Měj příjemnou neděli, Helena

1. Helenko, na Kunsthaus a Murisel jsem se moc těšila a nezklamaly mne. Jen by to chtělo víc času a podrobnější prohlídku.
      Dům duchů :-) to je přesný název. Za celou dobu jsme nikoho nepotkali.
      Přeji ti pohodový nový týden. Jitka

2. Tak to opravdu za zastavení stálo. Zase jsem si Tvůj příspěvek nadmíru užila. Takže díky za něj.
    Příjemnou neděli, Jitko !
    Hanka

1. Hani, tak to jsem skutečně ráda.
      Přeji pohodový týden. Jitka

3. Jitko, i já děkuji za hezkou procházku městem Graz. Líbí se mi ta cesta na Schlossberg, i když nepochybuji o tom, že bych nahoře pěkně funěla - kopec je to parádní.
    Hezký nastávající týden

1. Stáňo, je. Někteří to brali přímo do kopce, cesta necesta. A to bych asi nedala nebo se schvátila. Za výhled na město to stálo.
      Také ti přeji příjemný nový týden. Jitka

4. Graz jsme včera míjeli cestou do Italie na Grado:). Itálie má zamilovaná. Moc zdraví Sylva

1. Sylvo, Itálii v srpnu jsem zažila dvakrát a ráda si to odpustím. Letos jsme byli v Itálii v červnu a moc jsme si to užili bez davů.
      Přeji pěknou dovolenou a krásné nové zážitky. Jitka

5. Nádherné fotografie,opět jsem se pokochala.
    Velké díky a měj Jituško hezké dny

6. Projížděli jsme několikrát ,nezastavili jsme se nikdy a teď vidím, jaká škoda. Tak třeba zase někdy. Zdravím z cest a přeji hezké dny. Eva. http://es-ideas.blogspot.com/

1. Evi, přeji šťastnou cestu i návrat. Užívej si prázdniny. Jitka

Děkuji za vaše komentáře.