neděle 12. prosince 2021

Třetí advent - francouzský

Dnes to nebude nic kynutého ani tvarohového. Dnes to bude kus dřeva... přesněji řečeno dřevěné poleno. Francouzský vánoční moučník Bûche de Noël je v podstatě roláda zdobením připomínající dřevěné poleno nebo kus kmene stromu. Co mně u něj vyhovuje je variabilita. Není striktně daný postup ani použité suroviny. Roláda by měla být nadýchaná s čokoládovým krémem, ale může být kávová, likérová nebo třeba s kaštanovým krémem. O této variantě jsem uvažovala nejvíc, dokonce jsem hnala nebohé mé dítě v Olomouci na náměstí do Formaggerie pro kaštanový krém. Nakonec jsem si řekla, že když francouzská roláda, tak s pařížským krémem. No, to byla dobrota Ooh La La...




Francouzské vánoční poleno


Na roládu:
200 g bílků (je to 6 - 8 vajec podle velikosti, já jsem měla mražené)
120 g krupicového cukru
60 g hladké mouky
60 g mletých mandlí
2 lžíce kakaa
špetka soli

 

Na krém:
400 ml smetany na šlehání 33 % 
200 g tmavé čokolády
250 g mascarpone

 

Na ozdobení:
cukr a kakao na posypání
oříšky v čokoládě


Den předem si připravím krém. Zahřeju smetanu téměř až k varu a za stálého míchání v ní rozpustím čokoládu. Nechám zchladit a na noc dám do ledničky.

Druhý den jsem čokoládovou smetanu přelila do misky a prošlehala šlehačem. Třetinu jsem dala bokem a zbytek jsem prošlehala s mascarpone do krému.

Na roládu jsem ušlehala bílky se špetkou soli do polotuha. Přidala jsem cukr a došlehala do pevného sněhu. Přidala jsem mouku, kakao a mleté mandle a ty jsem už jen lehce vmíchala do sněhu. Upekla jsem na plechu s pečícím papírem na 200˚C asi 12 minut. Po upečení jsem obrátila plát na utěrku, sloupla jsem pečící papír a smotané jsem nechala vychladnout. 

Po vychladnutí jsem korpus narovnala, potřela krémem s mascarpone a smotala do rolády. Potřela jsem čokoládovou šlehačkou, posypala kakaem, zasněžila moučkovým cukrem a ozdobila lískovými oříšky v čokoládě. Dala jsem ještě asi na hodinu ztuhnout do ledničky. Šla potom líp krájet.








A jen tak mimochodem: Poleno se kromě Francie peče i v bývalých francouzských koloniích jako je Kanada nebo Vietnam, ale i v dalších evropských zemích jako třeba v Belgii, Švýcarsku či Portugalsku. 
Pálení vánočního polena je evropský vánoční zvyk z předkřesťanské doby. Původně se nejspíš jednalo o rituál spojený se zimním slunovratem, který měl zajistit plodnost a ochranu. Při obřadech bylo považováno za živou naslouchající bytost, které byly obětovány pokrmy a nápoje. Po spálení se uhlíky uchovávaly a věřilo se v jejich magickou moc. Ve 20. století se ve Francii vánoční poleno transformovalo ve vánoční moučník. 
Mně se na tom líbí pohodovost Francouzek. Na rozdíl od nás neztrácí čas s pečením dvaceti druhů drobného cukroví. Upečou jedno poleno a jsou za bohyně.



Takto můj synek vyřešil stylově pozadí 😉. Místo krbu televize.




22 komentářů:

  1. Jitko, oh - tenhle typ moučníku miluju - lehké bílkové těsto a spousta šlehačky a čokoládové k tomu... Málem mi tečou sliny do klávesnice... A máš to krásně nafocené.
    Přeju příjemný další týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, můj manžel je taky na všechno krémové a čokoládové. Nejraději má obyčejnou kakaovou roládu plněnou bílou šlehačkou. Od maminky :-)
      Měj pohodový adventní týden. Jitka

      Vymazat
  2. To jste mi připomnėla babičky mouřenín. Už je to dávno,byl výborný,nadýchaný a babi ho servírovala na svátečních zdobených talířcích se zlatým zdobením a elegantní prohnutou vidličkou. Máte to moc krásné,hned bych si dala:) zdraví Sylva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sylvo, taky vzpomínám na roládu od babičky horní :-) Úplně obyčejná s marmeládou, ale měla ji vždycky tak nadýchanou a výbornou. Jo, to se nezapomíná. Druhá babi zase dělala výborný štrúdl, slepované, boží milosti a hnědou buchtu s kokosem. Zlatem zdobené talířky měly obě taky. To dnes chybí a ve fastfoodu z papíru to děcka spolknou a vzpomínat není na co.
      Pěkný advent přeji. Jitka

      Vymazat
  3. Mňam,povedlo se poleno. Naše babi by řekla a víte proč se povedlo? No přece ten kdo upekl poleno, není žádné poleno,ale výborná kuchařka 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ohooo. Tak to by moje bábiny měly ze mne snad i radost. Jedna pekla na svatby koláče a ta druhá měla s dědou pekárnu, kterou tedy nesměli provozovat a konkurovat fabrické pekárně v okresním městě.
      Děkuji, udělal jste mně radost. Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, skoro bych se bývala vsadila, že bude i poleno!
    Máš ho moc krásné a podle surovin naprosto vynikající!
    No, smlsla jsem si u tebe a možná i poleno nachystám na předvánoční večeři s kamarády - bílků je už teď dost!
    Děkuji za inspiraci a přeji pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, bílků mám v mrazáku taky plno. Něco padlo na poleno, něco na Pavlovu pro synáčka. Ale určitě ještě udělám manželovi Biskupský chlebíček s krémem. Taky budeme mít malé sezení s kolegyněmi, tak už přemýšlím, co upeču :-), letos je to nějaká těžká volba.
      Přeji ti pohodový nový týden. Jitka

      Vymazat
  5. Tak to je tedy poleno ! Dobrota ! Nenechala bych se pobízet.
    Už jen pohled na fotky a mám plnou pusu slin. Ách !
    Pohodový den, Jitko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, roládu - poleno jsem dnes rozdávala kolegyním a moc ji chválily. Tento krém je tak jednoduchý a děsně dobrý :-)
      Přeji ti klidné adventní dny. Jitka

      Vymazat
  6. No nádhera! Roládu jsem zatím dělala jen jednou a už je to drahně let. Nicméně to je moučník který mám hodně ráda.... a ta tvoje vypadá velmi dobře!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, a přitom je to celkem jednoduchá a rychlá záležitost. Jen je potřeba mít nelámavou buchtu a já nemusím máslové krémy, tak tento je dobrá volba.
      Děkuji a přeji ti pěkný adventní týden. Jitka

      Vymazat
  7. Moc mne ten vánoční pečící seriál baví! a až přijde čas, asi příští rok, pokud se budu moci vrátit k mouce, tak určitě něco upeču! Díky za inspiraci, krásné fotky a pěkný blog. Hezké adventní dny, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuji za milá slova, potěšila jsi mě moc. Já jsem to neustále odkládala a kdy, když ne letos? Taky mne to baví. A už si chystám pečení na příští rok :-)
      Také ti přeji pohodový advent. Jitka

      Vymazat
  8. Mňam:-) a vypadá skvěle, jen si říznout:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, když se stavíš, tak ti ráda kousek nebo dva ukrojím :-)
      Měj krásný adventní večer. Jitka

      Vymazat
  9. Jitko, tak toto poleno bych chtěla ochutnat, ve Tvém podání vypadá hodně lákavě. Hezky nafoceno.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, našinec nechápe, jak může poleno chutnat, že? :-)
      Díky a posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  10. Jituš,hned bych se zakousla.Sladké miluji.Máš to krásně nazdobeno a nafoceno.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuji za milá slova a přeji ti příjemný večer. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.