středa 8. dubna 2020

Jarní Boskovice

Dnes vás pozvu na procházku mým druhým domovem. Do Boskovic jsem přišla za láskou a brzy jsem si zamilovala i město. Leží 40 km na sever od Brna, tak trochu bokem rušné trasy na Hradec Králové, v malebném kraji Malé Hané.

Legenda praví, že název města je odvozen od šlechtice, který si zde skopl palec a prohlásil, že už nebude chodit BOSKY - VÍCE, ale nejspíš to bylo úplně jinak. Město to není velké, všude je to kousek. Zato je nadupané historickými památkami a velkým množstvím společenských, kulturních i sportovních akcí. Každoročně se konají Boskovické běhy, sraz Velorexů, letní festival Boskovice, Husí slavnosti a další a další.
Máme tady hrad i zámek, zachovalé židovské ghetto, velký sportovní areál i zámecký skleník s koncerty a představeními. Není zde těžký průmysl, ale čistý vzduch a do lesa, který obklopuje město, je to 10 minut. V Boskovicích se narodil malíř Otakar Kubín, objevitel Věstonické Venuše Karel Absolon, dálková plavkyně Yvetta Hlaváčová, kardinál Tomáš Špidlík a slunce naše zlaté Dan Nekonečný.

Prohlídku začneme v zámeckém parku, který spojuje komplex zámeckých budov. Startujeme u Jízdárny.

Jízdárna

V parku je i zrekonstruované letní kino, které s velikostí "plátna" 40 x 15 metrů patří k největším v Evropě. Koncerty a filmová představení může navštívit 2 500 diváků.

Letní kino

Po červené značce se vydáme lesem kolem vyhlídky na hrad. Je odsud pěkný výhled na část Boskovic, hlavně na sportovní areál Červená zahrada. Blízko městských lázní se nachází dvě fotbalová hřiště, tenisové kurty, zimní stadion, rozlehlý areál koupaliště a turistické ubytovny. Nedaleko je ještě Sportpark s lesními cyklistickými trasami a westernové městečko.

Červená zahrada

Za chvilku už jsme nahoře u hradu. Je to romantická zřícenina z přelomu 13. a 14. století v goticko-renesančním stylu. I tady se přes léto pořádají různé kulturní akce.

Hrad Boskovice

Hrad Boskovice, vstup

Před hradem obdivujeme chráněný dub a už scházíme tentokrát po silnici dolů k zámku. Prvně je vidět zámecký skleník, který město zrekonstruovalo a je z něj krásné kulturně-společenské centrum.

Zámecký skleník

Boskovický zámek byl navrácen rodině Mensdorff - Pouilly, která s městem velmi dobře spolupracuje a v zahradě a parku za zámkem pořádá dětské Zámecké hemžení, Hubertovu jízdu a další akce.
Zámek patří k nejkrásnějším empírovým stavbám na Moravě. Vybavení menšího, ale útulného zámku je také empírové a ve stylu Biedermeier. Přes upravené nádvoří se dá projít do zahrady a další části parku.

Zámek Boskovice

Od zámku směrem do centra města míjíme klášter, Panský dvůr a Rezidenci - dnes Muzeum Boskovicka.

Ulice Hradní
Park u Zámeckého skleníku

Památný strom jinan dvoulaločný

Zámecký skleník s jezírkem

Jedinou dochovanou Židovskou bránou z pěti vstupních bran vcházíme do židovského ghetta. První zmínka o židech v Boskovicích je už z poloviny 14. století. V 18. století vzniklo samostatné ghetto, které patřilo k největším na Moravě. V březnu 1942 bylo 458 boskovických židů deportováno do Terezína a dalších koncentračních táborů, ze kterých se vrátilo asi jen 20 osob a i ti Boskovice brzy opustili. Židovské ghetto od druhé světové války chátralo a obnovy se dočkalo až v 90. letech. V současnosti jsou domy opravené a židovským městem je pěkná a zajímavá procházka.

Ulice Hradní, Židovská brána a zeď oddělující ghetto od zbytku města

Ulice Plačkova

Dům v ulici Plačkova s empírovou fasádou patří k těm zachovalým, některé historické fasády byly opatřeny brizolitem a tak znehodnoceny.
Abraham Placzek byl boskovický rabín a později se stal významným moravským zemským rabínem.

Židovská čtvrť, nápis Černé na bílém

Židovská čtvrť

Ulice Plačkova

Ze tří původních synagog se už zachovala jen Synagoga Maior. Interiér je krásně opraven a výmalba této památky je považována za nejucelenější výzdobu synagog v republice.

Synagoga Maior, vstup

Synagoga Maior Boskovice

Hned vedle Synagogy je naše oblíbená kavárna Kakabu café, kde kromě výborné kávy pečou výtečné domácí moučníky.

Ulice Antonína Trapla

Přímo naproti Synagoze v ulici U Templu je přístupná židovská rituální lázeň -  mikve.

Za těmi nenápadnými hnědými dvířky je vstup do sklepení s mikve

Ulice U Templu

Z prostranství U Vážné studny byli v březnu 1942 deportováni boskovičtí židé do koncentračních táborů.

Náměstí U Vážné studny, vpravo masné krámy

Plačkova č. 5 - Dům s nepravidelným půdorysem a apsidou
Ulicí Zborovskou se dostaneme na Masarykovo náměstí. Nesmíme ale minout červený dům č. 11, rodný dům Hermanna Ungara. Při rekonstrukci domu byla odkryta mikve a dnes je zde výborná kafírna Dogvill a z druhé strany moje oblíbená Literární čajovna.

Zborovská 11

Procházku zakončíme prohlídkou náměstí. Na horním konci je radnice s přístupnou věží, ze které je krásný výhled na město a okolí. Na druhém konci náměstí je možné navštívit kostel sv. Jakuba.

Masarykovo náměstí, radnice

Masarykovo náměstí, kostel sv. Jakuba
Parčík pod kostelem, ul. Antonína Trapla

A jen tak mimochodem: Už se nám vrátili čápi. Každý rok je netrpělivě vyhlížím z okna kanceláře. Je to dobré znamení. Doufám, že už bude jenom líp.

1. Nádherné fotografie krásného města. Ten hrad je opravdu nádherný i zámek. Čápi také...super procházka nádherným a mně neznámým městem. Děkuji za tuto perfektní prohlídku i seznámením s tímto místem. Škoda, že je teď vše zavřené, ale věřme, že bude líp. Přeji Tobě i celé rodině krásné a pohodové Velikonoce.

1. Jaro, je to taková trochu smutná procházka, když je vše zavřené a maximálně si lze koupit kávu do ruky. Ale jednou to skončí a užijeme si výlety.
      Také přeji krásné Velikonoce.

2. Měla jsem tu čest jako malá, jenže to člověk vnímá jako těžký opruz.
    V kontextu s dnešní dobou je to vlastně komické, dnes by člověk opravdu chtěl a nemůže.
    Čápi a naděje, krásné spojení. Že by po karanténě naši mladí ukázali fotečku ?
    Pěkné dny.

1. Simi, my naše děti taky taháme od mala s sebou a občas se taky tváří, že by byly radši na wifině :-)
      Krásné velikonoční svátky.

3. Jituš,děkuji za procházku městem,kde jsem nikdy nebyla.Pěkně jsi nám všechno popsala.Hrad je nádherný i zámek a i další zajímavosti.Koukat z práce na hnízdící čápy,to je velká radost.
    Přeji Ti hezké dny

1. Jitko, nejlepší je sledovat jak rostou čápata a jaké dělají pokroky.
      Krásné Velikonoce.

4. Jitko, díky za krásnou procházku Boskovicemi. Já tohle město znám jen podle jména, tak jsem ho ráda poznala blíž. Hezké to tam máte.
    Měj se fajn

1. Stáňo, ráda jsem provedla naším městem. Na výlety si budeme muset ještě chvilku počkat.
      Pěkné velikonoční svátky.

5. Zdravim Tě Jituško. Musela jsem se ještě jednou vrátit a znovu celý článek s fotografiemi si projít a pročíst. Moc se mi u vás líbí.Město a hlavně hrad a zámek. Skleník je postavený podobné jako skleník u zámku v Telči. Zajímavá je syngoga i celá židovská čtvrť a tolik známých osobností od vás pochází. Ještě jednou děkuji za toto super přiblížení nádherných Boskovic a přeji Ti krásné a pohodové sváteční dny.Jara

1. Jaro, moc ráda jsem se podělila o krásy našeho města a doufám, že jsem nalákala k návštěvě.
      Pěknou neděli.

6. Jituško, moc děkuji za procházku městem. Výlety mi začínají hodně chybět. O židovské čtvrti v Boskovicích vím, teď už i vím, že ji chci vidět na vlastní oči.
    Přeji hezký den, Helena

1. Helenko, mně výlety také chybí, mám toulavé boty. V Boskovicích i okolí je toho hodně zajímavého - Macocha + Sloup, zámek v Lysicích i Rájci, Křtiny, atd.
      Krásné Velikonoce.
      Jitka

7. Dneska konečně u tvého cestovatelského příspěvku neztloustnu)))))
    Krásné a zajímavé místo.Díky za zprostředkování.
    Přeji hezký sváteční víkend. Eva

1. Evi, já vím, peču a peču :-) Už navždy budu mít koronavirus spojený s kuchyňským zápřahem.
      Také Tobě pěkné svátky.
      Jitka

8. Děkuji za krásné připomenutí úžasných chvil, které jsem kdysi před třiceti lety strávila s šermíři pod hradem. Byl to úžasný týden. A prohlídka zámku v dobových kostýmech s hrou na spinet, to byla pohádka. Jo, kde jsou ty časy.

1. Ano, šermíři jsou tady stále. Na vánoční svátky provádí v kostýmech po zámku. Je to pěkná změna oproti výkladu letopočtů a jmen.
      Pěkný týden.
      Jitka

9. Přes Boskovice jsem jela jednou a to když jsme jely ještě s další blogerkou na setkání blogového Ženského klubu do Repech. Nemáme to zas do nich tak daleko, cca 1,5 hodiny ale abych se tam dostala ještě jednou a pořádně si to tam prohlédla to ne.

1. Vendy, určitě to stojí za výlet. Ale až budou otevřené památky. Zatím je to takové smutné.
      Hezký večer.
      Jitka

10. Boskovice jsem si pořádně prohlédla přesně před rokem, o Velikonocích a také mě velmi okouzlily. Často přes ně projíždíme a od té doby jsme se tam rádi opět zastavili. Všem doporučuji.

1. Věro, děkuji za návštěvu a zkušenosti. Jsem ráda, že se Boskovice líbí.
      Pohodový večer.
      Jitka

Děkuji za vaše komentáře.