neděle 26. dubna 2020

Truhlíky 2020

Vysazování truhlíků je pro mě něco jako vánoce. Těším se, připravuji se, plánuji a nakonec si výsadbu užívám. 




Těším se dlouho předem a nedočkavě vyhlížím katalog balkonovek místního zahradnictví. Když už je konečně k mání, listuji jím stále dokola a čím déle, tím jsem bezradnější, co já si letos vlastně vysadím. Mám blok, kam si každý rok zapisuji, co jsem si naplánovala, co jsem si nakonec koupila a jak se mně to osvědčilo. To je fajn pomocník. Takže nakonec si nějaký rámcový plán sestavím, přemluvím manžela, děti zásadně nechám doma (mám jen jedny nervy) a vyrazíme do zahradnictví. Většinu balkonovek a letniček nakupuji v zahradnictví Koupý v Doubravici nad Svitavou. Mají obrovský výběr, kvalitní a životaschopné rostliny a slušné ceny. Co neseženu tam, tak ještě dokoupím v zahradnictví Helenka ve Lhotě Rapotině. Tam je také nabídka bohatá.  
Nekupuji každý rok všechno. Něco se mně podaří přezimovat a ráda také upgraduji podzimní truhlíky a květináče. Mám ráda mix rostlin v jedné nádobě. Nakoupím tedy nějakou základní kostru a doplním tím, co mám nebo ještě dokoupím barevně ladící doplňkové rostliny. Tohle mě baví asi nejvíc, vymýšlet si ty kombinace.

Když s nákladem úspěšně dorazíme domů, vytahám čisté truhlíky, květináče, mísy a jiné nádoby na trávník a začnu si k nim přiřazovat rostliny. 



Když jsem s kombinacemi spokojena, začne další část, přinášející potěšení, výsadba. Paní v zahradnictví mně poradila, že při výsadbě přidávají do substrátu hrst granulovaného koňského nebo kravského hnoje. Protože jsem na hnojení v zálivce lajdák, letos jsem tuto radu vyzkoušela a jsem zvědavá, jak to bude kytkám prospívat. Baví mě hrabat se v zemině a sázet rostliny, jen ten vítr, co včera fučel, by mohl být teplejší.



Hotovou výsadbu nechám venku, aby se otužovala, ale na noc dám do skleníku. Trvale ji nechám venku až po zmrzlých, tedy po půlce května. Už se těším, jak pěkně pokvetou. Na to každodenní lítání s konví se těším už míň 😀.


A jen tak mimochodem: Činili jsme se i ve skleníku. Každý rok tam pěstuji rajčata a okurky. Masitá rajčata San Marzano na omáčky, kečup, protlak. Tornádo do salátu a různé tvary a barvy cherry rajčat pro mlsné jazýčky. Žádné koupené rajče se nevyrovná tomu čerstvě utrženému, voňavému rajskému potěšení.
Okurky už několik let kupuji roubované hadovky. Mám s nimi moc dobré zkušenosti. Bohatá úroda a i když je vloni celkem brzy napadla plíseň, poškozené listy jsem otrhala, rostlina se zbráborala a plodila ještě další měsíce.


20 komentářů:

  1. Jituško, máš krásně osazeno. My už teda máme stejně jako každý rok od začátku dubna a vždy to máme už pak venku furt. U nás je asi tepleji a ještě je zahrada chráněna velkou zdí. Měj pěkný nový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já mám tu možnost skleníku a tak raději na noc schovám. Dnes ráno u nás řidiči škrabali námrazu na skle aut, tak jsem byla ráda, že jsou holky v teple.
      Pěkný večer.
      Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, je vidět to nadšení, ta láska!
    Už mám osázeno tak z poloviny, ještě mě čeká nákup fuchsií na terasu a nějakou sadbu, protože mám letos poprvé vyvýšený záhon na trochu zeleniny... Tak uvidíme, jestli mi něco vyroste :o)
    Přeji krásný den a ať se tvým kytičkám daří!
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, pro někoho je to otravná práce a nechá si truhlíky vysázet v zahradnictví. Mě by tím vyloženě naštvali.
      Fuchsie jsem nikdy neměla, neumím to s nimi. Jsou snad jediné, které jsem nezkoušela.
      Hodně úspěchu se zeleninou. Já toho moc nemám, zato když je nějaká úroda, potěší mě to.
      Krásně si užijte jarní večer.
      Jitka

      Vymazat
  3. Jituš,ty jsi šikovná na všechno a pracovitá.A čiší ze všeho láska k takovým pracem.Máš to nádherné.Také se vždy těším až budu osazovat truhlíky kytičkami,no více se těším až to bude hotovo.S hlínou musím dělat v chodbě,což se líbí
    kočce a tlapká mně v ní a mám potom hlínu všude.Ale lodžií mám teď hezkou a z toho mám radost.
    Ať se tvým kytičkám daří.Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, tak to mě pobavila ta kočičí spolupráce. Náš kocour by se mě v ní vyválel. Má teď období, kdy válí sudy v záhoncích, k naší všeobecné radosti.
      Klidný večer.
      Jitka

      Vymazat
  4. Jituš, koukám, že existují ještě větší šílenci než já :-). Ale já už je nechávám venku, musí se děcka otužovat, už je mám takhle venku asi 14 dní :-). Těším se na Tvé fotky truhlíků a zahrady. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, já myslím, že každý, kdo má zahradu a věnuje se jí, je tak trochu šílenec či maniak. Jasně se vzpomínám na Tvé objednávky z Holandska, které by byly na kamion :-)
      Tak ať nám to pěkně roste, mrazy a škůdci ať se vyhnou obloukem a máme z kytek radost.
      Jitka

      Vymazat
  5. Jitu, máš to parádní a je vidět, že si to opravdu užíváš. Já jsem také sázela na zahradě, ale jen cibuli a brambory. Květiny tam už neřeším, protože letos se zahradou končíme. Máme ji v pronájmu a už mě to dost zmáhá. Po každém dni stráveném na zahradě se pak dalších několik dní léčím z bolestí nohou a kloubů. navíc není voda a nosit vodu z domova z s z druhého patra po kbelících až na zahradu, to je fakt dost náročné i když na zahradu koukám z oken bytu, ale...musím to tam odtahat. Zůstane mi jen záhon před bytovým domem a to mi pro to potěšení bude stačit. Měj se moc krásně a ať ti to hezky roste.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaro, tak to si nedovedu představit, takhle lítat s vodou. Je to teď v posledních letech bída a letos to asi nebude lepší. Úplně bude stačit záhon před domem, i ten dokáže přinést radost.
      Krásný večer.
      Jitka

      Vymazat
  6. Hotové zahradnictví je u vás. To bude kvetoucí radosti.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je. Každé léto při nekonečném zalévání si říkám, že příští rok toho vysázím polovinu. A co myslíš? :-)
      Krásný jarní týden.
      Jitka

      Vymazat
  7. Teda Jituš, ty už máš hotovo. :-D Mně to teprve čeká. Truhlíky z 99% osazuji muškáty, sadbu si dělám sama a ven to dávám až po zmrzlých. Stejně mi připadá, že letos je všechno nějak dříve, už kvetou šeříky a spousta dalších keřů a stromů.
    San Marzano pěstuji také, ale pouze na záhonu.
    Měj hezké jarní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je to všechno nějak dřív. Já už jsem nevydržela a pustila se také do truhlíků. Obdivuji, že si někdo dokáže celou sadbu sám připravit. Já na to nemám čas a zřejmě ani buňky.
      Měj se hezky.
      JItka

      Vymazat
  8. Jitko, já obdivuju všechny, kdo mají vztah k zahradničení. Já zahradničím jen občas, spíš proto, že je to třeba (když už máme před chalupou kousek záhonu a tři kamenná koryta k osazení). A jsem v tom totál amatér, takže mi nejspíš letos zmrzly muškáty, protože jsem je do koryta strčila brzo. U mne jsou kytky víceméně chudáci...
    Ať ti všechno pěkně roste...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ony to rozchodí. Taky jsem se dnes dívala, že mám namrzlé hortenzie. Nakonec to bude všechno dobrý a vykvetou.
      Tak ať se ti daří. Jitka

      Vymazat
  9. Teda Jitko, ty jedeš. :o) Máš krásně osázeno a vše sladěno. Já přezimovávám muškáty, ale zatím se je bojím dát ven, u nás stále ranní mrazíky. No, snad o víkendu už je začnu pomalu slunit.
    A u tebe ve skleníku to vypadá parádně, máš pěkné, pevné sazenice. Tak ať se rostlinkám stále daří.
    Přeji fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, u nás je ráno taky ještě stále zima. Takže truhlíky mám přes noc ve skleníku a přes den je otužuji venku. No je to 2x denně stěhování národů.
      Tak ať ti muškáty pěkně kvetou.
      Jitka

      Vymazat
  10. To je krásy. To zahradnictví v Doubravici jsme před pár lety objevili taky a i když to máme trochu z ruky, oblíbili jsme si jej též. Já už mám všechny truhlíky venku na terase, rostliny byly otužení ze skleníku a teď musely uvolnit místo rajčatům. I když byla včera bílá tráva, rostlinky na terase vydržely.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věro, taky tady včera ráno byl mrazík. Mám trochu chytnuté hortenzie. Na terase mám bylinky a myslela jsem, že je po bazalce, ale vydržela. Tak snad už to bude bez mrazu a možná i sprchne.
      Hodně zahradnických úspěchů. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.