úterý 3. března 2020

Italský citronový koláč

Na přelomu února a března vrcholí na jihu Evropy citrusová sezóna. Touto dobou jsou citrony i pomeranče nejlepší. Náhodou jsem natrefila v Lidlu na citrony ze Sorrenta a této mimořádné události jsem se rozhodla využít k upečení citronového koláče. Je to sice spíš letní záležitost, ale čekat jsem nehodlala a pustila se do pečení této italské speciality.  






Italský citronový koláč


Těsto:
300 g hladké mouky
1/2 kypřícího prášku do pečiva
150 g změklého másla
150 g moučkového cukru
1 žloutek a 1 celé vejce
citronová kůra ze 2 citronů

Náplň:
400 ml mléka
100 ml citronové šťávy (asi 2 citrony)
5 žloutků (mělo by to být 100 g)
100 g krupicového cukru
40 g hladké mouky
1 menší vanilkový lusk nebo vanilkový extrakt

Na ozdobení:
plátky mandlí
1 vejce    

Na vále ze všech přísad vypracuji hladké těsto, které zabalím do folie a nechám v ledničce asi 30 minut odpočinout.
Poté těsto rozdělím na dvě poloviny a každou vyválím do velikosti dna dortové formy. Tu vymažu olejem a polovinu těsta předpeču v troubě asi 15 minut na 180˚C.  




Náplň: Dám svařit mléko s vanilkovým luskem. V míse vyšlehám žloutky s cukrem, přidám mouku a za stálého míchání přilévám vařící mléko (bez vanilkového lusku). Vrátím do hrnce od mléka a za stálého míchání metličkou povařím. Krém zhoustne a teprve potom přidám teplou citronovou šťávu. Stále míchám a znovu povařím.

Hustý citronový krém naliji na předpečený plát a druhým, nepředpečeným, plátem těsta krém přikryji. Ten ještě potřu rozšlehaným vejcem a posypu plátky mandlí. Koláč dám dopéct ještě asi na dalších 30 - 40 minut při stejné teplotě. 






A jen tak mimochodem: Na přelomu února a března vrcholí v Mentonu na francouzském Azurovém pobřeží Citrusové slavnosti. Na přípravu tohoto velkolepého festivalu se každoročně spotřebuje téměř 150 tun citrusového ovoce, které je naaranžováno na alegorických vozech a se vší parádou představeno návštěvníkům na slavnostním korze.







18 komentářů:

  1. Koláč vypadá lahodně a já ho příležitostně vyzkouším. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás se po něm jen zaprášilo, moc nám chutná :-)
      Pěkný večer.
      Jitka

      Vymazat
  2. Jituš,dort vypadá báječně a určitě i tak chutná.Můj děda byl cukrář a ke každému výročí nám dělal se setrama citronový dort a v něm byl úžasný citronový krém.Když jsme byly mladý,tak jsme se o recept nezajímaly a teď se po něčem podobném marně pídíme.Tvůj koláč vyzkouším,třeba najdu co hledáme.
    Máš to všechno krásně nafocené.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, taky je mně teď líto, že jsem s babičkou víc nepekla a víc se toho nenaučila. Aspoň, že se ke mně dostal její sešitek s recepty.
      Děkuji za pochvalu, od Tebe to moc potěšilo.
      Krásný večer.
      Jitka

      Vymazat
  3. A jen tak mimochodem...dala bych si...italské citrony i tu mňamku z nich:-)))

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, koláč se ti moc povedl, hned bych kousek ochutnala. Přiznám se, že ani netuším, jak tato mňaminka může chutnat. A máš ji krásně nafocenou. :o)
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, chuť křehkého těsta je stejná, ale krému je celkem jiná. Hodně připomíná Lemon curd, jestli znáš?
      Také přeji krásné jarní dny. Jitka

      Vymazat
  5. Ty hade z Ráje !!!
    Že se ani trochu nestydíš, takové krásné fotky a taková delikatesa !
    Jak mám zhubnout ? Jak má odhodit kostky ?
    Miluji Itálii a její dezerty, takže až v září pojedu na Sicílii, já se u tohoto dezertu vyfotím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simono, z jednoho kousku nikdo nepřibral. Teda asi ani nezhubl, ale jsme jenom lidi, noné?
      Mám heslo: Jedno potěšení denně!

      Simi, tak vydržať. A budu se těšit na fotku.

      Vymazat
  6. To je zajímavý moučník. Nakyslé citronové chutě mám ráda, tak by mi nejspíš chutnal...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, byl dobrý, citronový krém chutnal výborně.
      Pěkný večer.
      Jitka

      Vymazat
  7. Jituško, vypadá náramně! Mám ráda italské moučníky, vlastně nejen ty :o)
    Přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, mám to stejně. Nemusím ty načančané zákusky z cukrárny, ale dobrému domácímu koláči neodolám.
      Krásný večer.
      Jitka

      Vymazat
  8. Jitu to vypadá báječně. Úplně mám na to chuť. Jsi šikovná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, děkuji. Peču spíš jednoduché koláče, tento je tedy na přípravu trochu náročnější, ale zvládne to každý.
      Klidný večer.
      Jitka

      Vymazat
  9. Tak ten vypadá opravdu lákavě, nedržet dietu, hned bych ochutnala! :-)

    Lucka z Seriouszone

    OdpovědětVymazat
  10. Lucko, na dietu to tedy právě není. Ale ... mám na blogu i recept na Skyramisu a to je dobrota prudce dietní.
    Pěkný večer.
    Jitka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.