sobota 20. dubna 2024

Ty jsi má, rebarborová

První úroda ze zahrady je pravidelně kyselkavá, šťavnatá a s obrovskými listy. Myslím samozřejmě rebarboru neboli reveň, se kterou peču moc ráda. Každé jaro najdete na mém blogu hned několik osvědčených receptů. Rebarboru jsem na zahradě postupně okukovala, a když už to vypadalo, že by se dalo něco sklidit, začalo přemýšlení o receptu. 

Zapátrala jsem v paměti a vzpomněla si, že babičky i stařenka pekly ovocné kynuté koláče, které já vlastně vůbec nedělám. Nevzpomínám si, že by některá pěstovala rebarboru a do této kynuté dobroty přišlo všechno, co se právě urodilo. Dnes to tedy bude rebarbora, ale podle fantazie a možností se dá použít i jiné ovoce.   

 

 

 

Kynutý koláč s rebarborou (bez pekárny)


Těsto:
250 g hladká mouka
10 g sušeného droždí (nebo 3/4 kostičky čerstvého)
30 g krupicového cukru
60 ml oleje
1 vejce
200 ml mléka
špetka soli

250 g oloupané rebarbory (může být i rozmražená)
3 PL vanilkového cukru

Drobenka:
40 g moučkového cukru
40 g másla
60 g polohrubé mouky 

V jedné míse smíchám mouku s droždím a cukrem. V druhé promíchám olej s vajíčkem, špetkou soli a vlažným mlékem. Přidám sem sypkou směs a metličkou vypracuji hladké těsto bez hrudek. Přikryji potravinovou fólií nebo jen utěrkou a nechám 45 minut kynout.
Než bude hotovo, vymažu olejem a vysypu polohrubou moukou menší pekáček (asi 20x30 cm) a pokrájím oloupanou rebarboru na dvou centimetrové kostičky. 
Hotové těsto naliji do pekáčku nebo koláčové formy, posypu kousky rebarbory a prosypu ještě vanilkovým cukrem. Zapnu troubu na horní/dolní ohřev na 180˚C a než se nahřeje, připravím si drobenku. Tou posypu koláč a jde se do trouby. Já jsem pekla asi 50 minut, drobenka by měla být zlatavá a špejle po vytažení suchá. Před podáváním lehce pocukruji.
 
 
 




 

A jen tak mimochodem: Komu se nechce čekat až těsto vykyne, může si připravit rychlý a moc dobrý obrácený koláč. Taky s rebarborou.



Obrácený koláč s ořechy a rebarborou


250 - 300 g rebarbory
150 g cukru, Xylitolu,...
80 g másla
4 vejce
1 ČL vanilkového extraktu
100 g polohrubé mouky
60 g mletých ořechů (vlašáky, lískáče, mandle)
2 ČL kypřícího prášku do pečiva

Oloupané stonky rebarbory jen přepůlím a vložím do pánve s troškou vody a 60 g cukru. Krátce povařím, stačí 3-4 minuty.
Dortovou formu vymažu a pokladu na ni proužky rebarbory, sirup nechám v pánvi. Můžete ji pokrájet i na kostičky, jak se kdo chce výtvarně vyjádřit 😊. 

V míse připravím těsto prošleháním cukru s vajíčky, postupně přidám rozpuštěné máslo, vanilkové aroma, mouku s kypřícím práškem a ořechy. Opatrně naliji do formy, rozetřu do krajů a peču na 180˚C asi 35 minut. Po upečení a vychladnutí, objedu nožem ráfek, uvolním jej, a na tác obráceně vyklopím koláč. Pro lesk ještě potřu sirupem z rebarbory.

 



16 komentářů:

  1. Jitko, oboje bude určitě dobré, ale asi bych dala přednost kynuté klasice. Já z rebarbory skoro nepeču - manžel ji vyloženě nemá rád. Navíc už ji na chalupě nemáme... Jen snad loni nebo předloni jsme dostali pár kousků od sousedů, tak jsem pro sebe a pro mámu upekla nějakou kombinaci s tvarohem.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, my máme rádi kyselkavou chuť rebarbory, taky rybízu nebo višní. U nás se sní všechno, jen já mám problém s černým rybízem, už od dětství.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, jeli jsme včera na stejné vlně :o) U nás byl linecký s tvarohem, rebarborou a drobenkou... Ta vůně je neuvěřitelná, mám rebarboru moc ráda, každý rok udělám alespoň pár skleniček marmelády a dávám ji i do mrazáku...
    Rostlinu mám památeční, přesazenou z babiččiny zahrady...
    Měj krásnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, do mrazáku taky dávám zamrazit na zimu. Marmeláda se u nás nesetkala s ohlasem. Vede jahodová :o)
      Já jsem reberboru taky dostala od kamarádky manželovi maminky. U nás se vůbec nepěstovala. Za pár let už je z ní pěkné křovisko.
      Měj pěkný týden a snad se už oteplí. Pa Jitka

      Vymazat
  3. Jituško,děláš mi chutě.Z rebarbory moc nepeču,protože ji v obchodech moc nevidím.
    Hodně z ní pekla babička a koláč mi vždy moc chutnal právě pro příjemnou kyselou chuť.
    Já pekla obrácený koláč z jablky a byl hned pryč.Recepty jsou zajímavé a ukládám.
    Děkuji a přeji hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, v obchodem jsem rebarboru viděla snad jen jednou nebo dvakrát. Občas ji někdo přinese do přebytků k Zahrádkářům. Ty obyčejné věci v supermarketech nenajdeš a když, tak předražené. Kilo banánů za 19,90 a kilo třešní za 80 je pro mne nepochopitelné. Jsem ráda, že si něco vypěstujeme.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  4. Jituš, dívám se na oba koláče, které vypadají úžasně a projevuje se u mně "Pavlovův podmíněný reflex". Rebarboru miluju, ale už jí nesmím. Stejně tak i špenát, který mám také zakázaný. Je toho víc, co už nesmím. A také spousta toho, co musím výrazně omezit. Muž si ze mně dělá legraci a říká, že musím letos více pečovat o trávník na zahradě. Pást se snad ještě smím. 😀
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak to mne mrzí. Zdraví máme jen jedno a tak je třeba si dávat pozor.
      Doufám, že najdeš něco jiného, co ti bude chutnat a bude k radosti.
      Přeji ti pěkný týden. Jitka

      Vymazat
  5. a rebarborová marmeláda, to je taky dobrota..... přeji, ať nám vyroste i ostatní ovoce a nepomrzne.... Z Jizerek zdraví Olina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oli, jak jsem už psala... marmeláda se u nás nechytla, ale já mám kyselé ráda. Třeba pomerančová je moc dobrá. Z mrazů posledních dnů mám velké obavy, tady je spálené kde co. Nevím, ale moc toho letos asi nesklidíme.
      Z Moravy zdraví Jitka

      Vymazat
  6. Já se přiznám, že kynuté koláče miluju. Rebarboru má syn na zahradě, takže i rebarborový míváme.
    A i nějaký ten pytlík zmrazené se u nás pak v zimě najde.
    Měj pěkný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, kynutý koláč s kyselkavou rebarborou je fakt dobrý. Určitě budu dělat i s jiným ovocem. Jen aby bylo co do koláčů, buchet a mrazáků dát. Letos je počasí nevyzpytatelné.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  7. Rebarborový koláč se žmolenkou taky dělám, ale ten " obrácený" neznám. A vypadá moc dobře)))
    Přeji hezký týden. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, s drobenkou dělám koláče často, ale tento kynutý byl první. Obrácené koláče dělám s různým ovocem, nejčastěji s jablky. Tento je také moc dobrý.
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Rebarboru miluju na všechny způsoby! Nedávno jsem dělala koláč a k rebarboře jsem přidala ještě jahody a byla to mňamka :) Díky za recepty, zkusím! Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, ano jahody občas taky přidám, když už nějaké dozrají. Těm z obchodu nějak nemůžu přijít na chuť.
      Už aby se oteplilo, že? Tak budeme doufat, přeji ti pěkné jaro, snad... Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.