středa 10. dubna 2024

Kefírově

Dnešní dva recepty budou s kefírem. Běžně tento fermentovaný mléčný výrobek nekupujeme, nechutná nám. Jenže... obsahuje spoustu vitamínů, minerálů, probiotik, má blahodárné účinky na trávení, imunitu i pevné kosti. Proto jej občas propašuji alespoň do nějakého pečení. Rodinu neseznamuji s použitými ingrediencemi, hlavní je, že jim chutná. Do koláčů a buchet se kefír přidává, stejně jako podmáslí, celkem často, ale do slaného pečení to tak časté není. Dnešní recepty jsou s kefírem a u nás to byla fajn víkendová večeře. Klidně zkuste z poloviční dávky, dostatečně zasytí dva tři kousky.


 

 

Pizza muffiny (20 ks)

 

4 vejce
200 ml kefíru 
200 ml oleje
400 g hladké mouky
1 balení kypřícího prášku do pečiva
1 ČL soli
1 PL sušené bazalky
1 PL sušeného oregána
200 g Mozzarelly (či jiného oblíbeného sýra, třeba Goudy)
1 velká červená paprika
200 g šunky
8 kousků sušených rajčat
 
V míse prošlehám vejce s kefírem a olejem. Postupně přidávám mouku s PDP, solí a bylinkami. Dobře promíchám a těsto nechám chvilku odstát. 
Zatím nastrouhám sýr nahrubo a nakrájím sušená rajčata, šunku a papriku na malé kostičky. 
Vše přidám k těstu, promíchám a plním formu na muffiny s papírovými košíčky téměř až po okraj. Peču asi 30 minut na 180˚C horní/dolní ohřev. Podávám po lehkém vychladnutí.

  







A jen tak mimochodem: Kefíru mně ještě zbylo a upotřebila jsem jej na koláč inspirovaný dortem Red Velvet. Vytunila jsem jej tvarohem a prospěšných látek dodala hnedle dvojitě 😎.


 


Mramorový koláč s kefírem a tvarohem 


Na korpus:
125 g hladké špaldové mouky
1 PL kakaa
60 g změklého másla
140 g cukru krupice nebo Xylitolu
1 vejce
150 ml kefíru
špetka soli
1 ČL octa
1 ČL jedlé sody

Na krém:
250 g tvarohu ve vaničce
50 g moučkového cukru
1 žloutek
1 ČL vanilkového extraktu

V misce smíchám mouku s kakaem a špetkou soli. Ve větší míse prošlehám máslo s cukrem a po chvilce zašlehám i vejce. Až má těsto krémovou konzistenci, zašlehám sypkou směs a podmáslí. V misce promíchám ocet se sodou a hned také zašlehám do těsta. 
Těsto naliji do vymazané koláčové formy. Na krém smíchám tvaroh s cukrem, žloutkem a vanilkou. Naliji na těsto a vidličkou promíchám obě vrstvy do "mramoru". Peču asi 30 minut na 175˚C. Propečenost se hůř vizuálně rozpozná a tak je lepší vyzkoušet špejlí. Nechám vychladnout a lehce pocukruji.

 




 

14 komentářů:

  1. Já mám kefír ráda a kupuji si hlavně meruňkový.Jednu dobu se hodně pekla kefírová buchta.
    Tvoje recepty jsou zajímavé a budou se hodit.
    Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, já taky peču kefírovou buchtu nebo koláč, mám jej myslím i na blogu. Jako pití nám nechutná, tak aspoň takhle.
      Přeji ti krásné jarní dny. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, recept na slané muffiny mne zaujal, ten bych mohla vyzkoušet. Kakaovo tvarohovou buchtu děláme trochu jinak, ale tvůj recept vypadá taky zajímavě. Takže díky za obě inspirace :)
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, rádo se stalo. Oba recepty se u nás ujaly, tak vyzkoušej.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Oba recepty jsou velmi lákavé. Já s kefírem peču celkem často, je pravda že spíš v létě, v zimě ho moc nekupuji. Zadělané pečivo s něčím kysaným je vždycky moc dobré. U tebe vidím, co jsem toho napekla, když byl Adam doma a měl stále hlad - pizza muffiny byly velmi oblíbené. Ráda je zase po čase upeču.
    Jituško, přeji příjemný den a moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já spíš s podmáslím, ale i kefírová buchta se v našem repertoáru objeví. Je to tak, peču stále dost a občas ani neochutnám :o)
      Měj klidný nový týden. Zdraví Jitka

      Vymazat
  4. Jituš, recept na muffinky a na mramorový koláč mě zaujaly 👍👍👍 a já je příležitostně vyzkouším.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, budu ráda, když pak napíšeš, jak se povedly a chutnaly.
      Pěkný večer ti přeji. Jitka

      Vymazat
  5. Máme rádi ochucený kefír jen tak k svačině. Na pečení s ním zkušenosti nemám. Díky za obohacení)))
    Hezký víkend. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak to u nás neprojde. Z mléčných výrobků je tento v neoblibě, jinak sníme a vypijeme všechno :o)
      Měj se pěkně. Jitka

      Vymazat
  6. Jituško, to teda vypadá luxusně. Měj pohodovou neděli.

    OdpovědětVymazat
  7. Recepty určitě vyzkouším, vypadají moc dobře. A krásně nafoceno. Taky nemám kefír ráda, ale občas dělám kefírové lívance nebo buchtu, to máme rádi. Takže inspirace není nikdy dost. Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, jsem ráda, že jsem mohla inspirovat. Krásné dubnové dny přeji. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.