pondělí 31. července 2023

Červencové dny

Další měsíc je u konce a je čas ohlédnout se zpátky. Měsíc to byl horký a v mém případě poklidný. Snažím se hodně odpočívat a dávat se zpátky do formy. 



Začátkem měsíce oslavila dcera narozeniny. Bez kytky a dortu se to neobejde. Letos byl dort malinovo pistáciový.





A ještě jednu oslavu jsme stihli. Společně s manželovou maminkou jsme oslavili její 84. narozeniny. I když si stěžuje na úbytek energie, tolik co ona bych taky jednou chtěla stihnout. Minulý týden si třeba udělala výlet do Prahy. K narozeninám byla Pavlova. 



Středomořskou atmosféru jsem vyměnila za veskrze českou a letní. Slunečnice mám na zahradě, rostou z loňských semínek, které tam zapomněli ptáci.




V blízkém městě otevřeli nové nákupní centrum a s dcerou jsme prozkoumaly obchody TEDi a Action. Zatímco si dcera koupila nějaké komponenty na tvoření, já jsem si odnesla z každé prodejny po jednom keramickém obalu na květináč.


Z Action.

Z TEDi.

Během měsíce jsem zamrazila, zavařila nebo zmarmeládovala spoustu ovoce ze zahrady. Plody muchovníku, rybíz, angrešt, jahody, maliny, okurky i cukety plynně proudí do kuchyně a já se těším z každé skleničky na zimu.






V létě, kdy je všechna zelenina nejlepší a taky nejlevnější, si připravím spoustu skleniček s rajčatovými omáčkami, kečupem a rajským protlakem. Recepty jsou tady.  Do mrazáku naplním papriky a s domácí rajskou omáčkou mám v zimě rychlý a kvalitní oběd. Dokonce si v únoru (kdy stojí kilo paprik 200 Kč) dopřejeme ten luxusní oběd v podobě leča. Je to standartní chování dobrého hospodáře, což někomu může být cizí, že pane Havlíčku?




Většina měsíce byla hodně horká a po výletech se nám jezdit nechtělo. Většinu volných chvil jsme prožili na zahradě u bazénu. Krajem měsíce jsme přece jen stihli výlet za levandulí do Bezděkova a za krásami Litovle.





A jen tak mimochodem: To dokáže jen život...

 

Dnes na menu... Bobika.

19 komentářů:

  1. Také zpracovávám úrodu ze zahrádky, protože až se zima zeptá, co jsem dělala v létě, ukážu jí sklep se zavařeninami a zeleninou. Sezona ještě nekončí, tak ať se ti daří. Pěkné dny přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Večernice, taky plním regál se skleničkami a mrazák s velkým uspokojením.
      Také ti přeji, ať se vše podaří ke spokojenosti. Zdraví Jitka

      Vymazat
  2. také dělám železné zásoby na zimu, včera poslední várka rybízu. Teď to budou hlavně rajčata - suším je a dělám kečupy a salzy. Možná, že dojde i na ty plněné papriky do mrazáku. Okurky už nedělám, ale mám skvělý recept po mamince - žádný nálev, ale koření do jednotlivých sklenic, jsou výborné. Přeji krásnou druhou půlku prázdnin a nezapomeň šetřit ruce........ Olina z Jizerek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olinko, naše generace to má naučené od maminek a babiček. Nevím, jak moc zavařují mladé holky, ale ony na to přijdou, že domácí okurky vyjdou na zlomek toho než ty z obchodu. Ten recept po mamince by mne zajímal. Tak jestli si vzpomeneš, hoď ho sem.
      Děkuji a zdravím z Moravy. Jitka

      Vymazat
    2. Nakládané okurky nebo ačokči

      Na dno 0.7 lt lahve se vloží :
      - hrstka čerstvého kopru
      - na kolečka nakrájená cibule – cca 3-4 ks
      - na kolečka nakrájená mrkev – cca 3-4 ks
      - 1 větší bobkový list
      - 4 kolečka cukerínu

      pak poskládáme vrstvu okurek,
      proložíme opět cibulí a mrkví, event. pálivou paprikou, možno přidat stroužek česneku
      opět poskládáme okurky

      Přidáme do každé lahve :
      4 celé pepře
      2 celé nové koření
      1 polévková lžíce soli
      1/16 lt octa (je možno o trochu více)
      Vše dolijeme vodou asi 1cm pod okraj.
      Při plném varu vaříme : okurky 7 minut, ačokču 5 minut,
      nebo při 80stupních okurky : asi 10 minut, ačokču 7 minut

      Vymazat
    3. Oli, děkuji, ráda vyzkouším.
      Zdraví Jitka

      Vymazat
  3. Krásné červencové shrnutí. Taky něco na zimu zpracovávám. Zásobička je zásobička.
    Hezké obaly na květináče jsi koupila !
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, mně by bylo líto všechno to ovoce a zeleninu plné chuti nechat ladem. A pak kupovat to bez chuti z dovozu, které slunko pořádně nevidělo.
      Děkuji za komentář a posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, ráda jsem se ohlédla za červencem tvýma očima. Krásné dorty, dobré nákupy (mám to do těchto obchodů přes celé město, ale taky tam musím zajet). I já plním regál skleničkami a nad fotkou s paprikami jsem se fakt zasmála - mám podobnou z minulého víkendu :o)
    Díky za trochu humoru - to se v pondělí hodí!
    Měj příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já jsem byla v TEDi jako děcko v hračkárně. Bylo tam toho, co by se mně hodilo :o)
      Chtělo to velké sebeovládání :o)
      Já ty papriky dělám každé léto i lečo. Když pak potřebuji rychlý oběd, je to super domácí polotovar. Jinak hotovky nekupuji vůbec.
      Měj se pěkně v tom srpnu. Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  5. Letos jsem taky zavařovala, ale víc pro dceru protože jejich úrodu propásla neb byli zrovna na dovolené

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, nám dřív taky něco zavařovala mamka, teď jí naopak zavařuji já. Čekám, že se pustím do rajčat, ale nějak se jim nechce dozrávat. Jitka

      Vymazat
  6. Žasnu,co toho stihneš.Začínám být nějaká pomalá a maminku obdivuji.Do Prahy bych sama nejela ani za nic.Když vidím Pavlova,ach,jo.
    Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já už toho taky nestihnu tolik co dřív, ale dcera má teď prázdniny, tak pomůže.
      Já naši babi obdivuji neustále, má tolik energie a životního elánu, že bych to přála všem seniorům.
      Měj krásný srpen. Jitka

      Vymazat
  7. Jitko, prima měsíc. A máš krásně ozdobené zavařeniny. My skladujeme na chalupě ve sklepě, kde je poměrně vlhko a krása tam díky tomu vezme rychle za své. Takže skleničky ryze užitkově polepuju malými štítky se zkratkou obsahu a ročníkem (takže třeba "R23") a parádím je jen v případě, že má jít o dárek.
    Přeju krásný srpen

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já mám ráda, když skleničky vypadají pěkně a taky je dávám jako dárek. A prosím tě, R23 je co? Ryngle?
      Také ti přeji pěkné srpnové dny. Jitka

      Vymazat
    2. Jitko, R23 je džem z červeného rybízu :) Mně se hezké skleničky taky líbí, ale vzhledem ke skladování ve sklepě by to byla zbytečná práce.

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.