pondělí 24. července 2023

Léto budiž pochváleno

Léto je v plném proudu a zahrady nás postupně zásobují dalším ovocem a zeleninou. Během roku si meruňky koupit můžu, ale nedělám to. Jsou drahé a bez chuti. Teď je jejich nejlepší čas a protože jsem z nich dlouho nic nepekla, přemýšlela jsem, na čem si rodina pochutná tentokrát. Už nějaký čas mám v plánu zkusit chlebíček od Josefa Maršálka, ale podobný ovocný jsem pekla nedávno manželovi k svátku, a tak to byly tentokrát muffiny. Recept jsem si trochu upravila a s radostí použila tvaroh. V dalším receptu jsem ještě přidala smetanu zakysanou a na šlehání. Jsou to mé oblíbené ingredience, které bych jinak do dětí dostala jen velmi těžko.





Tvarohové muffiny s meruňkami a drobenkou

 
4 vejce
250 g tvarohu v kostce
200 g oleje
210 g krupicového cukru nebo Xylitolu
250 g hladké mouky
1 kypřící prášek do pečiva
špetka soli
šťáva z jednoho citronu, může být i kůra. Já jsem měla limetku.
4 meruňky - vypeckované a nakrájené na kostky
 
Posypka
100 g polohrubé mouky
50 g moučkového cukru
50 g změklého másla

Ve velké míse prošlehám vejce s olejem, cukrem a tvarohem. Postupně zašlehám mouku se solí a práškem do pečiva. Stěrkou vmíchám kousky meruněk. Ty si jako vždy promíchám s trochou mouky, aby nepropadly na dno formy.
Těsto dávkuji do muffin - plechu s papírovými košíčky. Dávám kousek pod okraj a dám pozor, aby v každé muffině bylo dost meruněk. Posypu posypkou, zbylou dám do mrazáku a mám na příště hotovo. Peču asi 50 minut na horkovzduch 150˚C. 
Před vytažením vyzkouším špejlí, jestli je dost propečeno. Před podáváním pocukruji a ozdobím čerstvým kouskem meruňky.










A jen tak mimochodem: V sobotu měla naše slečna svátek a já jsem se na poslední chvíli rozhodla něco upéct. Bylo ale takové horko, že to nakonec dopadlo nepečeně a protože by nepečený dort už nestihl ztuhnout, bylo to trochu v duchu triffle - čili do mísy.





Ananasový dezert do mísy

 

200 g vanička tvarohu
200 g kelímek smetany 33%
200 g kelímek zakysané smetany
2 PL cukru, Xylitolu, čekankové sirupu - jak kdo chce
šťáva z jednoho citronu
1 balení sušenek, měla jsem ovesné, ale lze i piškoty nebo BeBečka
ovoce - mně zbyla asi půlka čerstvého ananasu, ale použijte jakékoliv jiné ovoce, které máte rádi nebo které potřebujete spotřebovat.
trochu másla a medu
 
Ovoce lze použít čerstvé, ale mně připadá pro tento způsob lepší ananas tepelně upravit. Na grilovací pánev dám trochu másla s medem a ananas ogriluji. Nechám vychladnout.
Sušenky si v mixéru rozdrtím najemno.
Ve velké míse prošlehám na nejvyšší rychlost tvaroh, obě smetany a cukr. Dochutím citronovou šťávou. 
Do mísy vrstvím tvarohový krém, sušenky a ovoce. Vršek ozdobím zbytkem ananasu a sušenkové drobenky. Na dvě hodinky dám chladit do ledničky a pak velkou lžící nabírám na talířky nebo do misek.







14 komentářů:

  1. Jitko, nepečené dezerty jsou ve vedrech nejlepší. Dobrý nápad s tím ogrilováním ananasu, myslím, že to dá dezertu zajímavější chuť. Muffiny peču taky ráda - jsou hodně variabilní. S drobenkou jsem dělala jahodové, ale bylo v nich podmáslí, ne tvaroh. Ale nějaké tvarohové bych vyzkoušet mohla :).
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, kefír používám taky ráda, hlavně do dortu Red Velvet. Jen se u nás hůř shání, mají většinou jen ochucené kefírové mléko.
      Měj pěkný den. Jitka

      Vymazat
  2. Zase samé dobroty.Tvarohové muffiny jsem dělala hodně,když jsme tu měli na víkend vnučky.Měly je rády.Teď jsem dlouho nepekla a už mám absťák a myslím,že udělám aspoň nepečený dort s ovocem.
    Recepty jsou zajímavé a ráda si je opíšu.
    Děkuji a přeji ti hezké letní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já bych řekla, že tvarohové (jogurtové, zakysané, kefírové,...) muffiny jsou asi nejlepší. nejsou to suché dusivky. Stejně jako cuketové nebo jablečné.
      Nepečené dezerty a dorty jsou u nás v létě taky často. V tom horku se hodí něco svěžího.
      Zdravím a přeji pěkný týden. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, muffinky máš jako malované, miluji pečení s meruňkami, to je velká dobrota!
    A Magdalenka měla taky parádní dezert k svátku - grilovaný ananas mám moc ráda, letos ještě nebyl, měla bych to napravit...
    Přeji krásné letní dny a moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já taky ráda peču s meruňkami. Přes léto s čerstvými, v zimě se zavařenými.
      Ananas manžel přinesl za 20,- a tak to byla příjemná změna. Něco padlo na pizzu a zbytek do dezertu. Grilovaný je opravdu moc dobrý.
      Přeji ti pěkný poslední červencový týden. Jitka

      Vymazat
  4. http://es-ideas.blogspot.com
    Další skvělé recepty. Díky za sdílení.
    Eva

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za zajímavé nápady na sladký dezert. Určitě vyzkouším. Ananas miluji. Pohodové letní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, není zač, jsem ráda, že jsem mohla inspirovat.
      Zdravím a přeji pěkné léto. Jitka

      Vymazat
  6. Dezerty vypadají úchvatně. Jituško, přeji pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  7. Jsou to správné letní dobroty. Receptíky si vytisknu.
    Hezké letní dny, Jitko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji a přeji ti také pěkné dny konce července. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.